بیاتی‌نیا: ریشه عدم نتیجه‌گیری فوتبال ایران مدیریت‌مان است

بیاتی‌نیا: ریشه عدم نتیجه‌گیری فوتبال ایران مدیریت‌مان است

پایگاه خبری فوتبالی- محسن بیاتی‌نیا، کارشناس فوتبال کشورمان ریشه عدم نتیجه‌گیری تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را در مدیریت ضعیف فوتبال کشور می‌داند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، محسن بیاتی‌نیا در مورد علل عدم نتیجه‌گیری تیم‌های ایرانی در دو هفته آغازین لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: تفاوت‌ها زیاد است و دلیل اصلی را باید در کیفیت تیم‌ها ببینید. ممکن است تیم‌های فوتبال ما بتوانند یک تیم درجه دوم آسیا را شکست بدهند، اما هیچ وقت نمی‌توانیم مقابل تیم‌های درجه یک آسیا به راحتی پیروز شویم.

وی افزود: شما به موفقیت‌های قطر توجه کنید و ببینید که تیم‌های قطری چگونه پیروز می‌شوند. دلیل اصلی موفقیت آنها این است که کارشان از پایه‌ها آغاز شد و همه چیز را ویران کردند و از نو ساختند. «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج». وقتی شما از ابتدا کاری را اشتباه انجام دهید، تا آخر اشتباه می‌روید.

بازیکن پیشین باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم اگر یک تیم‌مان سه چهار گل می‌زند، دیگر همه چیز تمام است و می‌توانیم به موفقیت برسیم. ما برای قهرمان شدن در آسیا باید خیلی خیلی بهتر از اینها باشیم. متأسفانه ریشه عدم نتیجه‌گیری ما ضعف مدیریتی است و چه در باشگاه‌ها و چه در فدراسیون، ضعف مدیریت را شاهد هستیم، اما اصل ضعف مدیریتی در فدراسیون است. وضعیت مدیریت فدراسیون ما هرطور که باشد، باشگاه‌ها نیز از آن پیروی می‌کنند. اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد، هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نمی‌دهند.

بیاتی‌نیا با طعنه به مدیران فوتبال کشور ادامه داد: به‌هرحال آنهایی که هستند، توان‌شان همین است. خدا به آنها قوت بدهد، اما توان ما همین اندازه است. شما نمی‌توانید از محسن بیاتی‌نیا انتظار داشته باشید جاستین گاتلین را در دوی صد متر بگیرد. اما اگر هم توانایی‌اش را نداریم، پیش خودمان باید وجدان داشته باشیم و ببینیم چقدر توانایی داریم.

وی درباره راهکارش برای بهتر شدن وضعیت فوتبال و اینکه آیا حضور مربیان خوب خارجی از جمله برانکو که با پرسپولیس به فینال آسیا رفت می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند، گفت: مطمئناً شما باید اول از همه بازیکنان جوان تریبت کنید که برای تیم المپیک و بزرگسالان پشتوانه داشته باشید. همچنین باید مربی تربیت شود تا پشتوانه داشته باشیم، حالا ما نه تنها بازیکن و مربی تربیت نمی‌کنیم، بلکه آنهایی هم که هستند را نابود می‌کنیم. رفته‌ایم یک مربی خارجی که در تیم باشگاهی‌مان کار می‌کرد را به‌عنوان سرمربی تیم ملی آورده‌ایم، اما به بازیکنان بزرگ خودمان اعتماد نمی‌کنیم. چه زمانی پس باید این اعتماد به وجود بیاید؟ ما باید دست به دست هم بدهیم تا موفق شویم، اما وقتی خودمان به خودمان اعتماد نداریم، امکان موفقیت نیست.

کارشناس فوتبال کشورمان همچنین حضور فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی روی نیمکت تیم‌های استقلال و پرسپولیس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این اتفاق بسیار خوبی است. می‌گویند آنها بی‌تجربه هستند، اما این‌طور نیست. تجربه چه چیزی است و چگونه به دست می‌آید؟ کسانی که در دنیا و در ایران کار می‌کنند، همه از اول تجربه داشتند؟ تجربه از اشتباه خود و دیگران به دست می‌آید و در فوتبال شما زمانی به گل می‌رسید که حریف اشتباه کند. پس تا اشتباهی صورت نگیرد، تجربه‌ای هم به دست نمی‌آید و یحیی و فرهاد هم باید همین جایی که الان هستند تجربه کسب کنند. بچه‌هایی که تازه فوتبال را کنار گذاشته‌اند، می‌توانند به فوتبال ما کمک کنند و باید به آنها اعتماد کنیم.

۴۳۴۴