ناگلزمن: گواردیولا می توانست با هوفنهایم به این موفقیتها برسد؟

ناگلزمن: گواردیولا می توانست با هوفنهایم به این موفقیتها برسد؟

پایگاه خبری فوتبالی- یولین ناگلزمن سرمربی جوان باشگاه لایپزیش در گفتگویی بلندبالا اعلام کرده که در طول دورانی که در حال رشد و پرورش بوده، از ژوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی تاتنهام درسهای زیادی آموخته است.

به گزارش فوتبالی، او اعلام کرده که مورینیو نقشی اساسی در سبک مربیگری او داشته است. ناگلزمن در شرایطی این صحبتها را برزبان آورده که تیمش امشب در دور رفت مرحله یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف تاتنهام مورینیو خواهد رفت. در طول این مدت ناگلزمن بارها با مورینیو مقایسه شده و حتی لقب «مینی مورینیو» به او ادامه شده است.

زمانی که مورینیو اولین قهرمانی اش در لیگ قهرمانان اروپا را با پورتو در سال 2004 کسب کرد، ناگلزمن یک پسربچه بود ولی حالا این سرمربی 32 ساله در گفتگو با DAZN و گل گفته که مورینیو تاثیرات فراوانی برروی او داشته است:« مورینیو در طول دوران حضورش در پورتو، واقعا مرا شکل داد. او به دکو ودیگر بازیکنانش این فرصت را داد تا فوتبالی استثنایی را به نمایش بگذارند. بعد از آن مورینیو قهرمان یوفا کاپ و لیگ قهرمانان اروپا شد و پورتوی او اگرچه بزرگترین تیم اروپا نبود ولی عملکرد حیرت آوری داشت. در آن زمان او سرمربی خیلی جوانی بود که در زمان فوتبالیست بودن، چندان موفق هم نبود و کارنامه فوتبالی ای شبیه بمن داشت. دیدن او برایم هیجان انگیز بود و من سعی کردم تا از او تقلید کنم.»

ناگلزمن ادامه داد:« بعد از آن مورینیو درعرصه بین المللی در تمام تیمهایی که کار کرد موفق بود. به تمام بازیهایی که تیمهای او برگزار کردند توجه کنید؛او دقیقا می داند که چطور باید دربازیهای حذفی به پیروزی برسد. گل پیروزی بخش تیمش در دقیقه 93 بازی را به یاد بیاورید؛ کاملا حس می کنید که همه چیز برنامه ریزی شده بوده. از نظر من مورینیو یک سرمربی فوق العاده است که تمرکزش برروی کسب نتایج مطلوب است و زیاد نگران ارائه بازیهای درخشان در زمین نیست. او کسب نتیجه را به هرچیز دیگری ارجحیت می دهد و اگر با این ایده، جامهای زیادی کسب کنی، بدان معناست که مسیر اشتباهی را نمی روی.»

ناگلزمن بعد از مصدومیتی زودهنگام که باعث خداحافظی اش از دنیای فوتبال شد، سریعا مربیگری را در باشگاه آگزبورگ آغاز کرد و مدت کوتاهی هم زیر نظر توخل کار کرد. او در مورد توخل اعلام کرد که بیشترین تاثیرها را برروی اوداشته است:« کسی که بیش از همه در شکل گیری من نقش داشت، توماس توخل بود. او مربی شخصی من بود و من طرز فکر او را واقعا ارزشمند می دانم. ایده های فوتبالی او شباهتهای زیادی با گواردیولا دارد. تسلط بربازی در تمام لحظات مسابقه! اگر بخواهم ساده تر بگویم، او کاملا هوشیار است که فوتبال فقط برپایه مالکیت توپ نیست و باید در تمام لحظات مسابقه راهکارهای خلاقانه ای داشت. من شخصااین را در تمریناتی که توخل به شاگردانش می داد درک کردم. تمریناتی که توخل طراحی می کند کاملا متفاوت است. »

درسال 2016 و زمانی که ناگلزمن تنها 28 سال سن داشت هدایت هوفنهایم را دردست گرفت و جوان ترین سرمربی تاریخ بوندس لیگا لقب گرفت. ناگلزمن تابستان گذشته هدایت لایپزیش را دردست گرفت و حتی در آن زمان پیشنهادی برای هدایت رئال مادرید هم داشت.

ناگلزمن درمورد خودش می گوید:« من می توانم خودم را یک سرمربی خوب بدانم. از نظر من یک سرمربی خوب بودن، به مراتب بالاتر از تدریس فوتبال است. باید بتوانی با بازیکنانت و خبرنگاران ارتباط خوبی بگیری. از این نظر خودم را مثبت ارزیابی می کنم ولی یک سرمربی خوب باید جامهای قهرمانی هم داشته باشد. من هنوز جامی نبرده ام؛ من خودم را در جایگاه گواردیولا، کلوپ و مورینیو نمی بینم ولی من هنوز یک سرمربی جوان هستم و هدفم این است که تبدیل به یک سرمربی خیلی خوب شوم و به جامهای قهرمانی برسم.»

این سرمربی جوان درمورد گواردیولا گفت:« من احترام زیادی برای او قائلم. اما طبق گفته خود پپ، این سوال مطرح می شود که آیا او با هوفنهایم هم می توانست به این جایگاه برسد؟ وقتی پپ این فوتبال جذاب و چند وجهی را در بارسلونا ارائه کرد، مقالات زیادی درمورد سبک بازی بارسلونا با توپ نوشته شد. اما دیوانه کننده ترین وجهه آن بارسا، نحوه پرس کردن آنها بود. اکثر حریفانشان نمی توانستند بیشتر از 5 ثانیه مالک توپ باشند.»

6363