میزگرد رادیو ایران درباره شرایط میزبانی نمایندگان ایرانی در دور برگشت؛ مغایرت صحبت های نمایندگان ایران با بیانیه کنفدراسیون

میزگرد رادیو ایران درباره شرایط میزبانی نمایندگان ایرانی در دور برگشت؛ مغایرت صحبت های نمایندگان ایران با بیانیه کنفدراسیون

پایگاه خبری فوتبالی- دکتر غفاری و عظیم زاده با حضور روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران درباره میزبانی دور برگشت باشگاه های ایرانی صحبت کردند.

به گزارش فوتبالی، دکتر حسن غفاری رییس اسبق کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال دوران محمد دادگان و دکتر منصور عظیم زاده رییس اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون دوره اول ریاست علی کفاشیان( از سال ۸۷ تا سال ۸۸) درباره ماجرای از دست رفتن میزبانی باشگاههای ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا و اینکه چرا ای اف سی هنوز پاسخ مشخصی درباره میزبانی دور برگشت به باشگاههای ایرانی نداده است، روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران حضور پیدا کردند و درباره این موضوع صحبت کردند.

دکتر عظیم زاده گفت: در بهمن 94 ما چیزی را پذیرفتیم که آن مکانیزم، رویه عادی شد. ما صورتجلسه ای امضا کردیم که بر اساس آن امر میزبانی ما موکول شود به حسنه شدن روابط با کشور ثالث. بعد از پیگیری مطلع شدیم وقتی دوستان ما صورتجلسه را امضا کرده اند هیچ هماهنگی با مسئولان خارجی کشور صورت نگرفته است. بدیهی بود که این عمل اجرایی نخواهد شد که ظرف 2 الی 3 ماه روابط ایران و عربستان حسنه شود. آنهایی که در عرصه بین الملل و ورزش فعالیت دارند می دانند که تصمیم گیری های کلان تابعی از حوزه های روابط بین الملل، سیاست بین الملل و روابط بین کشورهاست. فدراسیون فوتبال ایران پذیرفته بود که مساله مناقشه ایجاد شده به صورت سیاسی حل شود. ما می توانستیم در اقدامی به موقع عرف بین المللی را نپذیریم. چون آن رویه رایج نبوده اما نه تنها پذیرفته شده بلکه 4-5 سال است که ادامه دار شده است. وقتی در یک مقوله عربستان ادعا می کند حاکمیت عربستان به بازیکنان و شهروندانش امکان حضور در ایران را نمی دهد و این به عنوان یک ادله در کنفدراسیون پذیرفته می شود و ما قبول می کنیم یعنی وطن پرستانه عمل نکردیم.

دکتر عظیم زاده در ادامه گفت: گفتند دولت های قطر و امارات برای حضور شهروندانشان ممانعت ایجاد نکردند. شک نکنید ما در حوزه اقتصاد اگر منافع ملی مان مبنا قرار می گرفت خیلی ها می گفتند می توانست منجر به هزینه برای ما باشد. بحث کناره گیری هم گزینه زیان بخشی برای ما بود اما خود AFC و اسپانسرها از نبود ما متضرر می شدند.

دکتر غفاری درباره تغییر موضع AFC درباره میزبانی نمایندگان ایران گفت: برخورد ارگان های بین المللی با ما بستگی به موقعیت ما در آنجا دارد. نباید درک نماینده های ما از جلسه چیزی باشد که مغایر با بیانیه AFC باشد. بیانیه کنفدراسیون چیزی نبود که نمایندگان ما اعلام کردند. باید ببینیم چه کسانی به جلسه رفتند و در چه حد به زبان تسلط داشتند. من نمی گویم نمایندگان ما دروغ می گویند می گویم زبانشان ضعیف است. 

دکتر عظیم زاده تاکید کرد: لازم بود این همه نماینده به جلسه بروند اگر منافع ملی مان را در نظر بگیریم. اساسا موضوع فقط مربوط به چند باشگاه نبوده بحث مطرح شده درباره میزان امنیت ایران بوده است. باید حتما نماینده دستگاه سیاست خارجه شرکت داشت. ما از اول پذیرفته ایم که این مشکل اساسی در کشور ما وجود داشته است. به نظر من امنیت در کشور ما در سطح بالایی است. ما گام اول را پذیرفتیم که مجبور شدیم مذاکره را با مسئولان مربوطه ادامه دهیم.

4344