سیتی هم مثل میلان با یوفا سازش خواهد کرد؟محرومیتهای مشابه با سیتی

سیتی هم مثل میلان با یوفا سازش خواهد کرد؟محرومیتهای مشابه با سیتی

پایگاه خبری فوتبالی- مقامات یوفا، باشگاه منچسترسیتی را برای دو فصل از حضور در هریک از تورنمنتهایی که زیرنظر یوفابرگزار می شود، محروم کرده اند. بدین ترتیب منچسترسیتی شانس حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا در فصول 21-2020 و 22-2021 را نخواهد داشت.

به گزارش فوتبالی، البته این اولین باری نیست که یوفا چنین محرومیت سنگینی را برای تیمی اروپایی درنظر گرفته و آخرین بار باشگاه میلان با چنین محرومیتی مواجه شده بود.

باشگاه میلان فصل 19-2018 را در رده پنجم سری آ به پایان برد ولی آنها به دلیل زیرپاگذاشتن قوانین فیرپلی مالی، از سوی یوفا محروم شدند و به همین خاطر به آنها اجازه داده نشد تا در رقابتهای لیگ اروپا حضور بیابند. محرومیت درنظر گرفته شده برای باشگاه میلان دو ساله بود و آنها امسال فصل اول این محرومیت را پشت سرمی گذارند؛ اما مقامات روسونری در نهایت با سران یوفا به توافق رسیدند تا این محرومیت تنها برای یک فصل اعمال شود.

پیش از آن هم در فوتبال ایتالیا شاهد موارد مشابهی بودیم و بعد از جنجال کالچوپولی، یوونتوس اجازه حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا در فصل 7-2006 را پیدا نکرد وحتی این تیم به رقابتهای سری بی ایتالیا سقوط کرد.

البته سخت ترین محرومیت درنظر گرفته شده از سوی یوفا، بعد از تراژدی هیسل اعمال شد که تمام باشگاه های انگلیسی را تحت تاثیرقرارداد. این حادثه تلخ در فینال جام اروپا در فصل 1985 و در مصاف تیمهای یوونتوس و لیورپول رخ داد که در پی آن، کمیسیون کنترل و انضباطی یوفا، تمام باشگاه های انگلیسی را برای پنج سال از حضور در تورنمنتهای اروپایی محروم کرد.

در سال 2014 تیم ستاره سرخ بلگراد هم از حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا محروم شد؛ چرا که بدهی های نامشخصی داشت که تکلیف این بدهی ها را روشن نکرده بود. باشگاه کلوژ هم در سال 2014 از گردونه رقابتهای اروپایی کنار گذاشته شد. یک سال بعد، باشگاه دنیپرو به دلیل رعایت نکردن قوانین فیرپلی مالی با سرنوشت مشابهی مواجه شد و برای یک سال از حضور در تمام تورنمنتهای زیرنظر یوفا محروم شد؛ آن هم دقیقا بعد از برگزاری فینال لیگ اروپا که با باخت 3-2 آنها مقابل سویا در سال 2015 همراه بود.

در سال 2016، یوفا گالاتاسرای را برای یک سال از حضور در رقابتهای اروپایی محروم کرد و دلیل این محرومیت رعایت نکردن قوانین فیرپلی مالی بود.

در فوتبال اسپانیا هم موارد مشابهی را شاهد بودیم. در سال 2010، یوفا مایورکا را از شرکت در رقابتهای اروپایی محروم کرد. آنها اگرچه سهمیه حضور دررقابتهای یوفارا کسب کرده بودند اما اجازه شرکت دراین تورنمنت به آنها داده نشد. در سال 2012 هم مالاگا از سوی کمیته مالی باشگاه های یوفا به خاطر بدهی های نامشخص جریمه شد. آنها با وجودی که رقابتهای لالیگا را در رده ششم به پایان برده بودند، اما اجازه حضور در رقابتهای اروپایی فصل بعد را نیافتند. 

رایو وایه کانو در فصل 13-2012 به دلیل مشخص نکردن تکلیف بدهی هایشان با محرومیت مواجه شدند و جریمه مالی شدند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا سران باشگاه سیتی قادر خواهند بود تا مثل مقامات باشگاه میلان با سران یوفا به توافقاتی دست پیدا کرده و این محرومیت را کاهش دهند و یا اینکه مانند بسیاری از باشگاه های مذکور دوران محرومیت را به طور کامل پشت سرخواهند گذاشت.

6363