گزارش روز/ چرا ممبینی از کمیته داوران استعفا نمی دهد؟

گزارش روز/ چرا ممبینی از کمیته داوران استعفا نمی دهد؟

پایگاه خبری فوتبالی- برای بسیاری سوال شده که چرا رییس کمیته داوران وقتی برای کاندیداتوری پست ریاست ثبت نام کرده است، از سمتش در فدراسیون فوتبال استعفا نمی دهد.

به گزارش فوتبالی، دلیل این قضیه چیزی نیست جز ثبت نام هدایت ممبینی در انتخابات فدراسیون فوتبال. ممبینی که برای پست ریاست ثبت نام کرده، طبیعتا با توجه به جایگاه فعلی‌اش در فدراسیون می‌تواند سلامت انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد. 

این نکته‌ای است که روزنامه ایران‌ورزشی هم در شماره امروزش به آن اشاره کرده و از قول علی یزدانی، رئیس سابق کمیته داوران هیأت فوتبال استان تهران نوشته: « طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال اگر رئیس کمیته داوران بخواهد در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شود باید از ریاست کمیته داوران استعفا کند یا اینکه از حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال انصراف بدهد.» 

دلیل این واکنش‌ها و ایرادهایی که به حضور همزمان ممبینی در کمیته داوران و حضورش در انتخابات ریاست فدراسیون وارد می‌شود را می‌توان در برخی رفتارهایی که در حال ‌حاضر در جامعه داوران شکل گرفته است، مشاهده کرد. علی خسروی، داور پیشکسوت فوتبال ایران به یکی از نمونه‌های بارز این رفتارها اشاره می‌کند: «نباید رئیس کمیته داوران در انتخابات حضور داشته باشد و با توجه به ذینفع بودن او در چیدمان داوری‌ها، باید مسئولیت کمیته داوران به شخص دیگری داده شود.»

در کنار آرایی که ممکن است ممبینی از باشگاه‌ها و داوران کسب کند اما تأثیر متقابل حمایت باشگاه‌ها از رئیس کمیته داوران و چینش داوران برای بازی‌های آنهاست. آیا می‌توان منکر این موضوع شد که امضا کنندگان فرم تأییدیه ممبینی، مورد توجه ویژه رئیس کمیته داوران قرار داشته باشند؟ 

قرار بود امروز جلسه‌ای در فدراسیون فوتبال تشکیل شود تا بر اساس آن کمیته‌ای که برای رصد اتفاقات مربوط به انتخابات فدراسیون تشکیل شده، شرایط ویژه رئیس کمیته داوران را رصد کند. باید دید خروجی این جلسه چه خواهد بود؟

البته اگر هدایت الله ممبینی تایید صلاحیت شود، چاره ای جز استعفا نخواهد داشت. داوری یکی از ارکان اصلی برگزاری یک بازی است و کاندیداتوری رئیس کمیته داوران در پست ریاست فدراسیون فوتبال، آنقدر شائبه انگیز هست که خود ممبینی جدا از ماجرای فشارها استعفا کند.

1984