گزارش ویژه/ واکاوی مصدومیت های پی در پی پسران آبی/ بیمارستانی به نام استقلال!

گزارش ویژه/ واکاوی مصدومیت های پی در پی پسران آبی/ بیمارستانی به نام استقلال!

پایگاه خبری فوتبالی- خیلی از هواداران استقلال و حتی کارشناسان و خبرنگاران می پرسند دلیل اصلی آمار بالای مصدومان استقلال چیست؟

به گزارش فوتبالی، زمانی که استراماچونی به استقلال آمد، او به مدیران گفته بود بدنهای بازیکنان استقلال اصلا آماده نیست و باید کار بدنسازی ویژه ای روی بازیکنان انجام دهد. او پس از ارزیابی ها در تهران و ترکیه (اردویی که استقلال به سختی آن را برگزار کرد) بدنسازی استقلال به شیوه خودش و دستیارانش را شروع کرد. 

آنها با آنالیز دقیق از وضعیت تک تک بازیکنان، بدنسازی را آغاز کردند و برای ریکاوری ها هم برنامه های ویژه ای داشتند. زمانی که استقلال به مرکز ایفمارک برای تست پزشکی رفت، پزشکان مرکز ایفمارک، از آمار بیوتومکس یا توان هوازی بازیکنان استقلال، شگفت زده شده بودند. استراماچونی توانسته بود که توان هوازی بازیکنان استقلال را به بالاترین حد ممکن برساند و البته بازیکنان در دیگر فاکتورهای بدنی و استقامتی بالاترین اعداد را بدست آورده بودند.

 استقلال تا هفته چهارم لیگ برتر که نتایج خوبی نمی گرفت، درگیر بدنسازی استراماچونی بود اما وقتی بدن بازیکنان در اصطلاح خودشان رها شد، استقلال کیفیت خودش  را نشان داد و به صدر جدول هم رسید. رمز موفقیت استقلال استراماچونی، در درجه اول بدنسازی خوب استراماچونی بود و در درجه دوم، تمرینات ریکاوری خوبی که استراماچونی و دستیارانش داشتند. در نیم فصل اول استقلال با مصدومیت محسن کریمی مواجه شد. او رباط پاره کرد و البته پارگی رباط صلیبی او ریشه در گذشته و مشکلاتی که بدن خود محسن کریمی داشت باید جستجو کرد. چربی و ویتامین D در بدن محسن کریمی آنقدر کم بود که پزشکان تیم بارها به او توصیه کرده بودند ممکن است باز هم رباط پاره کند. از آن طرف داریوش شجاعیان هم رباط پاره کرد. او که قبلا رباط پای راستش پاره شده بود، این بار رباط پای چپ را داد تا خانه نشین شود اما دیگر بازیکنان مصدومیت چندانی نداشتند و حتی مصدومیت های کهنه و پنهان بازیکنان استقلال به خاطر تمرینات بدنسازی خوب استراماچونی، استخردرمانی و ریکاوری مدرن، بهبود پیدا کردند یا خودشان را نشان نمی دادند.

دوران پسااستراماچونی

اما پس از رفتن استراماچونی و حضور فرهاد مجیدی و زمانی که استقلال دیگر با ریکاوریها و توصیه های استراماچونی همراه نبود، کم کم مصدومیت ها از راه رسیدند. از همین آخری شروع می کنیم، مهدی قائدی جدیدترین مراجعه کننده به کلینیک دکتر نوروزی خواهد بود. آنطور که به صورت غیر رسمی اعلام کرده، ستاره جوان آبی‌ها چند هفته‌ای نمی‌تواند برای استقلال بازی کند. پیش از او بازیکنانی نظیر شیخ دیاباته، فرشید اسماعیلی، عارف غلامی و محمد بلبلی، در یک مقطع زمانی یکماهه مصدوم شوند تا این سوال مطرح شود که دلیل این همه مصدومیت در تیم فرهاد مجیدی چیست؟ به این بازیکنان می توان سیاوش یزدانی را هم اضافه کرد که مصدومیت او در دو ماه اخیر اتفاق افتاده است. استقلال کم کم از دوران استراماچونی دور می شود و البته این شامل سبک بازی هم می شود. استقلال در دربی هم شبیه به استقلال دوران استراماچونی بازی نکرد و هر چه می گذرد استقلال شکلی غیر از استقلال استراماچونی را پیدا می کند.

هواداران استقلال با انتشار تصویری در فضای مجازی و تیتر جالب "بیمارستان استقلال" به افزایش تعداد مصدومان استقلال اعتراض کردند. اینکه مشکل از بدنسازان استقلال و کادر فنی است یا تیم پزشکی، سوالی است که باید کادر فنی و پزشکی و البته مدیران باشگاه استقلال به آن پاسخ دهند. در هر حال استقلال  ۸ بازیکن خوبش را در اختیار ندارد و همین مطمئنا روی روند این تیم تاثیرگذار خواهد بود. همانطور که نوشتیم در دوران حضور استراماچونی، محسن کریمی و داریوش شجاعیان رباط صلیبی پاره کردند اما مصدومیت شش بازیکن دیگر در دوران حضور فرهاد مجیدی و تیم جدید بدنسازی و ریکاوری اش اتفاق افتاده است.

شاید عده‌ای کادر پزشکی باشگاه استقلال را مقصر بدانند اما نمی‌توان از عوامل دیگر به سادگی عبور کرد. شاید فشردگی بازیهای استقلال باعث شده آبی‌ها فرصت کافی برای استراحت نداشته باشند و فرهاد مجیدی مجبور شود در بازی آسیایی تیمش به نفراتی مثل چشمی و باقری و میلیچ استراحت دهد تا چند بازیکن اصلی تیمش فرصت کافی برای ریکاوری داشته باشند. مجیدی برای اینکه تیمش ریکاوری خوبی داشته باشد، علی ربانی را به عنوان مربی بدنساز به کادر فنی استقلال اضافه کرده منتهی کیفیت زمین‌های تمرین استقلال در طول یکماه گذشته آنقدر بد بوده که حتی بهترین مربی بدنساز دنیا هم نمی‌توانست با این زمین‌ها کمکی به استقلال بکند.

در بخش اول گزارش از حرفه ای تمرین دادن و بدنسازی و ریکاوری مدرن استراماچونی نوشتیم اما او هم در این وضعیت مقصر است چون تیمش را رها کرد و رفت. مشخص نبودن بازگشت استراماچونی به ایران باعث شده تا آبی‌ها در یک مقطع زمانی تمرینات منظم و مناسبی نداشته باشند که این موضوع هم روی بالا رفتن تعداد مصدومان استقلال، بی تاثیر نبوده است. قبل از خود استراماچونی هم باید مدیران سابق و کنونی استقلال را مقصر دانست که پول استراماچونی را به موقع ندادند و بهانه دستش دادند تا قراردادش را فسخ کند. البته ظاهرا فقط بحث پول هم نبوده و جریانات دیگری هم در کار بوده که استراماچونی، فرار را بر قرار ترجیح داد.

این بخش از گزارش تنها به باشگاه استقلال ارتباطی ندارد و یک بحث کلی در مورد فوتبال حرفه‌ای است. یک تیم فوتبال فقط چیزی نیست که در صفحه تلویزیون می بینیم. تغذیه، مراقبت، پیشگیری و نظارت بر کار بازیکنان از همه نظر وظیفه باشگاه بر اساس قرارداد تنظیمی است. بازیکنانی که حرفه ای فکر نمی کنند، مدیرانی که حرفه ای فکر نمی کنند، مربیانی که حرفه ای فکر نمی کنند، کادر پزشکی و مدیریتی که حرفه ای فکر نمی کنند، نمی توانند یک تیم حرفه ای بسازند!

1984