بی سابقه در 10 سال اخیر جام حذفی اسپانیا؛ بدون رئال، بارسلونا و اتلتیکو!

بی سابقه در 10 سال اخیر جام حذفی اسپانیا؛ بدون رئال، بارسلونا و اتلتیکو!

پایگاه خبری فوتبالی - در حالی که در سالهای اخیر ، یکی از دو تیم قدرتمند فوتبال اسپانیا یعنی رئال مادرید و بارسلونا در رقابتهای جام حذفی فوتبال این کشور حکمرانی می کردند، امسال اوضاع به نحو دیگری دنبال می شود؛ چرا که نه رئال مادرید و نه بارسلونا در مرحله نیمه نهایی جام حذفی کوپا دل ری امسال (جام حذفی اسپانیا) حضور نخواهند داشت؛

به گزارش فوتبالی، دیشب و درمرحله یک چهارم پایانی این رقابتها، رئال سوسیداد، رئال مادرید را از گردونه رقابتها حذف کرد و اتلتیک بیلبائو، بارسلونا را کنار زد تا اولین دوره از برگزاری رقابتهای جام حذفی اسپانیا با ساختاری تازه، با سورپرایزهای حیرت آوری همراه باشد. حالا هردو تیم بزرگ و مدعی فتح جامهای قهرمانی در اسپانیا، از گردونه رقابتها کنار رفته اند و جام قهرمانی این دوره کوپا دل ری درویترین افتخارات هیچ یک از این دو تیم نخواهد رفت؛ دیشب سوسیداد و اتلتیک بیلبائو به یک دهه سلطه و حکمرانی این دو تیم بزرگ خاتمه داند.

از فصل 10-2009 رقابتهای جام حذفی اسپانیا، همیشه دست کم یکی از این دو تیم بزرگ فوتبال اسپانیا درمرحله نیمه نهایی جام حذفی این کشور حضور داشت. در آن دوره هردوی این تیمها درمرحله نیمه نهایی حضور نداشتند ودرمراحل قبلی حذف شده بودند. رئال مادرید با ناکامی مقابل آلکورکون و درمرحله یک شانزدهم پایانی جام حذفی از گردونه رقابتها کنار رفته بود و بارسلونا در مرحله یک هشتم نهایی در دو بازی رفت و برگشت مغلوب سویا شده بود. در آن دوره سویا با برد 2-0 مقابل اتلتیکو مادرید به قهرمانی رسیده بود.

از آن فصل به بعد، هرساله یکی از دو تیم رئال مادرید  و بارسلونا دست کم در مرحله نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا حضور داشتند و یکی از این دو تیم همیشه به فینال رسیده بود. درسال 2011 بازی فینال با حضور رئال مادرید و بارسلونا برگزار شد و کریس رونالدو با ضربه سرش تکلیف جام قهرمانی را مشخص کرد. درسال 2012 بارسلونا در فینال جام حذفی به مصاف بیلبائو رفت و 0-3 این تیم را شکست داد و رئال در مرحله یک چهارم پایانی به دست بارسلونا از گردونه رقابتها حذف شده بود.

درفینال 2013ی جام حذفی اسپانیا، اتلتیکو در برنابئو، رئال را با نتیجه 2-1 شکست داد و بارسلونا درمرحله نیمه نهایی به دست رئال مادرید حذف شده بود.

درفصل 14-2013، رئال مادرید و بارسلونا در فینال دوباره به هم خوردند و رئال مادرید با نتیجه 2-1 برنده فینال شد. یک سال بعد، اتلتیکومادرید در مرحله یک هشتم پایانی رئال مادرید را حذف کرد ولی بارسلونا تا فینال رسید و با برد3-1 مقابل بیلبائو، جام قهرمانی را مال خود کرد.  

در فصل16-2015، رئال مادرید به خاطر استفاده غیرقانونی از چریشف در ترکیب اصلی اش در دور رفت مرحله یک شانزدهم پایانی از گردونه رقابتها کنار گذاشته شد ولی بارسلونا با برد 0-2 مقابل سویا در بازی فینال جام را به خانه برد.

در ماه می سال 2017، بارسلونا با پیروزی 1-3 مقابل آلاوس دوباره قهرمان جام حذفی اسپانیا شد ولی رئال با ناکامی در مرحله یک چهارم پایانی مقابل سلتاویگو از جریان رقابتها کنار رفته بود. بارسلونا چهارمین جام متوالی قهرمانی اش در جام حذفی اسپانیا را درفصل 18-2017 فتح کرد. آنها با برد0-5 مقابل سویا به قهرمانی رسیدند و رئال در مرحله یک چهارم پایانی مقابل لگانس حذف شده بود. 

درنهایت در فصل گذشته، بارسلونا نتوانست روند قهرمانی های متوالی اش را ادامه دهد و در بازی فینال با نتیجه 1-2 مغلوب والنسیا شد؛ رئال مادرید هم در مرحله نیمه نهایی توسط بارسلونا حذف شده بود.

اما این فصل مرحله نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا به گونه دیگری دنبال می شود؛ نه رئال مادرید و نه بارسلونا در این مرحله حضور نخواهند داشت و نکته جالبتر اینجاست که هیچ یک از تیمهایی که در بازی اخیر سوپرکاپ اسپانیا در عربستان حضور داشتند، موفق به صعود به مرحله نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا نشده اند؛ از سال 2003 تا به امروز، همیشه دست کم یکی از چهارتیم رئال مادرید، اتلتیکومادرید،بارسلونا و والنسیا درمرحله نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا حضور داشته ولی امسال اوضاع به نحو کاملا متفاوتی دنبال خواهد شد.

6363