لینکر: اگر مسی در دهه 80 میلادی بازی می کرد...

لینکر: اگر مسی در دهه 80 میلادی بازی می کرد...

پایگاه خبری فوتبالی - گری لینکر اسطوره فوتبال انگلیس در گفتگوی بلند بالایی با روزنامه گاردین در مورد مسائل مختلفی از جمله لیونل مسی صحبت کرده است.

به گزارش فوتبالی، او که این روزها به عنوان کارشناس ورزشی با شبکه بی بی سی نیز مشغول به همکاری است دربخشی از این گفتگو هم به آنالیز فوتبالی که در دهه 80 میلادی بازی می شده پرداخته و در مورد پپ گواردیولا و یورگن کلوپ هم صحبت کرده است.

لینکر درمورد شرایط این روزهای دنیای فوتبال گفته:« این روزها ما فوتبالی بی پیشینه را شاهد هستیم ولی طبیعتا افرادی مثل گواردیولا و کلوپ در فوتبال امروز افراد تاثیرگذاری هستند. پپ و کلوپ با هم تفاوتهای زیادی هستند ولی هردویشان بسیار انگیزه دهنده اند و می توان آنها را جزو 5 سرمربی برتر دنیا دانست. شاید حتی بتوان آنها را دو سرمربی برتر دنیای فوتبال نامید که با دو سبک مختلف کار می کنند . البته من از هردوی آنها خوشم می آید. کلوپ احتمالا جذاب تر است و گواردیولا در کنفرانس های خبری اش بعد از بازیها، جدیت بیشتری دارد. به نظرم ما وجهه تارک پپ گواردیولا را هم شاهد بوده ایم.»

این اسطوره فوتبال درمورد عملکرد گواردیولا در دنیای مربیگری گفت:« به نظرم کارهایی که گواردیولا در عرصه مربیگری انجام داده واقعا خاص هستند. او زمانی که هدایت بارسا را در دست گرفت یک سرمربی جوان بود ولی توانست بازیکنان این تیم را متحول کند. بارسا زیر نظر پپ با سیستمی برپایه سیستم یوهان کرویف کار می کرد. سیستی که من و پپ زیرنظر کرویف در بارسا با آن کار کرده بودیم: سیستمی که در آن وقتی مالک توپ هستی، زمین چمن را به بیشترین حد ممکن بزرگ کنی و وقتی توپ را در اختیار نداری، زمین چمن را به کوچکترین سایز ممکن محدود کنی.» 

لینکر در بخش بعدی صحبتهایش درمورد یورگن کلوپ صحبت کرد و گفت:« کلوپ هم سبک خاص خودش را وارد دنیای فوتبال کرد: بازی دینامیک پرفشار که شرایط فوق العاده ای را ایجاد کرده و اعتماد به نفس روحی بازیکنان تیم را بالا می برد. عملکرد کلوپ در دورتموند قابل توجه بود و در لیورپول سبک کاری او به مراتب بهتر هم شد. او در لیورپول در نقل و انتقالات بازیکنان دخیل است و این نکته ای حیاتی به نظر می رسد.»

لینکر در پاسخ به این پرسش که دوست داشته در تیم کدامیک از این دو سرمربی فوتبال بازی کند گفته:« کلوپ یا گواردیولا؟ سوال بزرگی است. گاهی وقتها فکر می کنم که دوست داشتم شاگرد کلوپ باشم و گاهی هم نظرم گواردیولاست. هردویشان باعث پیشرفت و بهتر شدن بازیکنانشان می شوند ولی من بیشتر آمادگی بازی در منچسترسیتی را داشتم. در لیورپول، سه مهاجم تیم، خیلی به خط میانی ملحق می شوند و من دراین زمینه اصلا قوی نبودم. من بیشتر یک مهاجم به سبک سرخیو آگوئرو بودم؛ اگر من در سیتی پپ بازی می کردم، گلهای زیادی برای این تیم می زدم ولی شاید تطبیق پیدا کردن در لیورپول برایم کمی سخت تر بود. »

او با مقایسه شرایط فعلی حاکم بر دنیای فوتبال با دوره خودش گفت:« بیشتر حسودی ام می شود. زمین های چمن در فوتبال امروزه، شبیه میز رقص هستند. وقتی ما بازی می کردیم، حتی در فصل تابستان هم زمین ها فاجعه بود. چند ماه بعد زمین یخ می زد.  بیشتر زمین حریف و رقیب ما بود، تا تیم مقابل... توپها اینطرف و آنطرف می پریدند ولی الان اوضاع خیلی بهتر شده.»

لینکر در ادامه صحبتهایش مسی را در آن زمینهای فاجعه بار دهه 1980 میلادی تصور کرد و گفت:« تصور کنید مسی در دهه 1980 فوتبال بازی می کرد. مثل مارادونا، دائما رویش خطا می کردند و او را به زمین می زدند. ولی یکی از نکاتی که من در مسی واقعا دوست دارم این است که هرگز زمین نمی خورد و همیشه سعی می کند سرپا باشد. ولی اگر او دردهه 1980 میلادی فوتبال بازی می کرد، تغییرات زیادی در دنیای فوتبال رقم می خورد.»

6363