محمدی: کرانچار صلاحیت نظر دادن درباره کمیته فنی را ندارد

محمدی: کرانچار صلاحیت نظر دادن درباره کمیته فنی را ندارد

پایگاه خبری فوتبالی- رییس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال گفت: کرانچار صلاحیت نظر دادن درباره کمیته فنی را ندارد؛ حتی بازیکنان و دستیاران کرانچار نیز نسبت به او انتقاد داشتند و ما با بررسی جزییات به همکاری با وی خاتمه دادیم.

به گزارش فوتبالی، اکبر محمدی عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال و رییس کمیته جوانان درباره عملکرد تیم فوتبال امید اظهار داشت: در فضایی که قرار گرفتیم باید منصفانه قضاوت کنیم. این قضاوت نیازمند چند فاکتور است. اینکه هر کسی که می‌خواهد نقدی داشته باشد باید دانش و سواد راجع به آن حوزه داشته باشد. باید از اطلاعات کافی درباره شرایط تیم خودی و حریفان برخوردار باشد. راجع به آماده‌سازی رقبا و شرایط کلی فوتبالمان در قیاس با آسیا احاطه داشته باشد؛ اینکه رقیب ما تیمی مثل کره‌جنوبی بود که در هشت دوره قبلی المپیک حضور داشته است. 

وی افزود: به جز شرایطی که گفتم فرد مورد نظر می‌بایست بدون ذهنیت و پیش‌داوری قضاوت کند. مثلا وقتی از تیم المپیک انتقاد می‌کند آدرس خودش را ندهد و نگوید که چون من نبودم این تیم موفق نشد. مربی پیشین تیم فوتبال امید در حالی انتقاد می‌کند که خودش همین تیم را در بازی‌های آسیایی اوت کرد و سابقه حضور در این سطح را ندارد. این آقا، تیم را در مرحله قبل تا آستانه حذف شدن پیش برد. نمی‌خواهم بیش از این درباره صحبت‌های اخیر کرانچار حرف بزنم اما ایشان صلاحیت نظر دادن درباره کمیته فنی را نیز ندارد. حتی بازیکنان و دستیاران کرانچار نیز نسبت به او انتقاد داشتند و ما با بررسی جزییات به همکاری با ایشان خاتمه دادیم.

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال درباره انتخاب «حمید استیلی» خاطرنشان کرد: در شرایطی که هیچکس زیر بار مسوولیت نمی رفت، استیلی علی‌رغم میل باطنی‌ در نهایت شهامت و جسارت قبول کرد تا هدایت تیم را به عهده بگیرد. زمان زیادی را به دلایل مختلف بعد از کرانچار از دست دادیم. کمتر تیمی در این سطح به مسابقات رفته و دچار حاشیه نشده است. ما هیچ مشکل غیر فنی و حاشیه‌ای در این تیم ندیدیم و دیدید که بازیکنان چقدر متحد بودند و از کادر خود حمایت کردند. این نشان می‌دهد در بخش مدیریتی و ارتباطی عملکرد مطلوب و موثری داشتیم. استیلی به شدت مشورتی است و گوش باز و شنوایی دارد. خاصیتی که کمتر کسی از آن بهره‌مند است.

وی درباره دستیاران حمید استیلی بیان داشت: کنار استیلی افراد پرتوانی بودند که دستاوردهایی چون صعود به جام جهانی را در کارنامه خود داشتند. نمی‌خواهم از کسی خرده بگیرم اما آقایان متخصص شکست که درباره کادر اظهار نظر تند می‌کنند، خودشان تیمی را به جام جهانی برده‌اند؟ تا حالا دستاوردی داشته‌اند؟ اگر اینچنین است به فدراسیون فرمول بدهند تا ما پیروی و استفاده کنیم.

رییس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: در بدترین شرایط تیم را سازماندهی کردیم. با توجه به نتایج بازی‌های تدارکاتی و کمبود افراد به مصاف رقبای سختی رفتیم. ازبکستان قهرمان دوره قبل و نایب قهرمان جاکارتا بود. همین تیم سال گذشته به مصاف تیم ملی بزرگسالان ما رفت. ما ۲ بار به این تیم در بازی‌های دوستانه باختیم اما در تایلند موفق شدیم در نیمه دوم آنها را شکست دهیم. مربیگری موثر یعنی تغییر به علاوه پیشرفت. نمی‌گویم بهترین نتیجه را کسب کردیم اما بهترین تلاش و عملکرد را داشتیم.

وی درباره شکست مقابل کره‌جنوبی نیز گفت: این دیدار را به خاطر یک غافلگیری واگذار کردیم. کره با ۲ تیم به این مسابقات آمده بود و در هر بازی هفت تا هشت تغییر ایجاد کردند اما بازهم در نیمه دوم موفق شدیم این تیم را نیز شکست دهیم. می‌توانستیم در این دیدار نبازیم. نباید فراموش کنیم تیم‌هایی چون کره برنامه‌ریزی گسترده و چشم انداز روشنی دارند. آنها در جام جهانی جوانان نایب قهرمان و فاتح بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا نیز شدند و به هیچ‌ وجه از المپیک نمی‌گذرند و تحت هر شرایطی مجوز صعود می‌گیرند. کره سابقه سومی المپیک را دارد و با این سبقه مشخص، با اعتماد به نفس مناسب به مسابقات آمد.

رییس کاروان ایران در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا درباره نمایش ایران مقابل چین اذعان داشت: بعد از باخت به کره به این فکر کردیم که باید چین را شکست دهیم. همانجا بود که انتقادات شروع شد در حالی که ما هنوز شانس صعود داشتیم. امواج منفی از تهران به سمت تیم آمد. بچه‌ها اخبار را دنبال می‌کردند و متاسفانه کارشناسان منتقد کم‌انصاف، دقت نمی‌کردند که ممکن است روحیه بچه‌ها کم شود و این مصاحبه‌ها اثر منفی روی آنها بگذارد. در کنار آن اخبار ناراحت کننده‌ای نیز در حوزه‌های مختلف به گوش بچه‌ها می‌رسید که روی روحیه آنها تاثیر گذاشته بود. با این حال کادر فنی با توجه به تمهیداتی که اندیشیده بود شرایط را عوض کرد. بازی با چین را خوب شروع کردیم. طبق گفته سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، 13 موقعیت مسلم گلزنی داشتیم ولی به نتیجه دلخواه نرسیدیم. با این حال جام را با پیروزی به اتمام رساندیم. بازیکنان بیش از هر کسی ناراحت هستند و دوست داشتند با صعود به المپیک دل مردم را شاد کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: کادر فنی تیم امید بهترین و تاریخی‌ترین اتفاقات را در فوتبال ما رقم زده بود. حمید استیلی در تیمی که استرالیا را شکست داد و در جام جهانی ۹۸ فرانسه، آمریکا را شکست داد حضور موثر داشت. او به بازیکنان می‌گفت که اگر آنها نیز المپیکی شوند تاریخ‌ساز خواهند شد و می‌توانند یک عمر از برکت این صعود بهره‌مند شوند و نامشان ماندگار شود. به نظرم «حمید استیلی» با این عملکرد نوید ظهور یک مربی ملی را داد. او هم مانند تمام مربیان نواقصی و اشکالاتی دارد اما همین‌جا باید بگویم که می‌بایست از او و کادرش و بازیکنانش حمایت شود. با توجه به فضای کشورمان و فضای حمایتی از مربیان داخلی، باید در عمل نیز این مساله را اثبات کنیم.

محمدی همچنین بیان داشت: فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را انجام داد تا این تیم را آماده کند. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز حمایت‌های لازم را انجام دادند. استیلی نیز به تنهایی ظرفیت‌سازی کرد. در پایان بازهم می‌گویم که عملکرد تیم هر چند مطلوب نبود اما قابل دفاع است. می‌توانست اتفاقات خیلی بدتری نیز رخ بدهد. حال باید ببینیم چه محصولی را درو می‌کنیم. دنیا به آخر نرسیده و بچه‌ها و کادر فنی تلاش خود را انجام دادند. زورمان در همین حد بود. با این حال به سهم خودم بابت نرسیدن به المپیک پوزش می‌طلبم و متاسفم.

محمدی در پایان گفت: نتیجه به دست آمده ماحصل سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه هست که کافی نیست. باشگاه‌ها باید کوشاتر باشند. استعدادیابی ما باید با استانداردها برابر باشد. بازیکنان را بر اساس نیازها باید پرورش دهیم. مسابقات لیگ پایه باید با نظم بیشتری انجام شود. در بخش آموزش باید مربیان بیشتری را تربیت کنیم و مانند کشورهای ژاپن و کره، بسترسازی کنیم تا تجربه کسب کنند. ژاپن چند مربی در خارج از کشور دارد. حضور «میرشاد ماجدی» در تایلند به عنوان رییس کمیته آموزش موثر بود. او در انتقال دانش می‌تواند کمک کند. برای شروع مجدد دیر نیست و باید برای المپیک آینده در تمامی رده‌ها حواسمان جمع باشد. نوجوانان و جوانان ما نباید از دست بروند. در مسابقات نوجوانان می‌توانیم در سطح جهانی هم مدعی باشیم اما در رده‌های جوانان، امید و بزرگسالان به ترتیب شرایط دشوارتر می‌شود.

به گزارش فوتبالی، تیم فوتبال امید ایران در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا علی‌رغم کسب چهار امتیاز نتوانست به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کند و المپیکی شود.

9697