خطیر: لغو میزبانی ایران به دلیل لابی های قوی تیم های عربی است/ شرایط امنیتی ایران از عراق بدتر است؟!

خطیر: لغو میزبانی ایران به دلیل لابی های قوی تیم های عربی است/ شرایط امنیتی ایران از عراق بدتر است؟!

پایگاه خبری فوتبالی- معاون سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز درباره دستور العمل جدید AFC مبنی بر لغو امتیاز میزبانی نمایندگان ایرانی توضیح داد.

به گزارش فوتبالی، علی خطیر معاون سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال با حضور روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران درباره سلب میزبانی نمایندگان ایران در آسیا توضیحاتی داد که در ادامه می خوانیم. 

علی خطیر گفت: طبق اطلاعاتی که دارم و برحسب تجربه مدتی که در فدراسیون فوتبال کار کردم، وقتی نامه ای از ای اف سی و فیفا می آید مطمئنا تاییدیه کمیته اجرایی را گرفته است. این مسائل ابتدا در کمیته مسابقات تصمیم گیری می شود و چون متاسفانه هیچ عضو ایرانی در این کمیته نداریم مطمئنا تصمیم گیری بدی شده است. پس از تصمیم گیری به کمیته اجرایی فرستاده می شود که کمیته اجرایی احتمالا تایید کرده است. احتمال می دهم که جلسه کمیته اجرایی هم برگزار شده باشد و مورد تایید قرار گرفته و به فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ شده است. البته من این خبر را روی سایت ای اف سی ندیدم و فقط با بیانیه فدراسیون فوتبال ایران از این موضوع مطلع شدم. اگر این نامه از ای اف سی ابلاغ شده باشد قطعا مورد تایید کمیته اجرایی قرار گرفته است. اصولا نامه ای از کمیته مسابقات به فدراسیون های عضو ارسال نمی شود فقط مسائلی ابلاغ می شود که مصوبه خود کمیته اجرایی ای اف سی و فیفا باشد.

خطیر در ادامه گفت: فیفا نمی تواند به این مساله ورود کند و به عنوان یک کمیته استیناف عمل کند چرا که مسابقات تحت نظر ای اف سی است و فیفا نمی تواند وارد شود اما می تواند نظر مشورتی خودش را به ای اف سی بدهد. اگر باشگاه های ایرانی و فدراسیون ایران اعتراضی داشته باشند قطعا باید از طریق دادگاه کاس (CAS) اقدام شود. اگر باشگاه ها بخواهند از این مسابقات خارج شوند و شرکت نکنند، قوانین مسابقات 2020 ای اف سی واضح عنوان کرده که اگر خروج از مسابقات قبل از آغاز مسابقات باشد، که این خود دو بخش دارد که خروج از مسابقات اگر از 30 روز قبل باشد، جریمه ده هزار دلاری شامل حال باشگاه ها می شود و اگر کمتر از 30 روز باشد جریمه 20 هزار دلاری را در پی خواهد داشت و  پرونده آن تیم نیز به کمیته انضباطی ای اف سی می رود که مورد بررسی قرار بگیرد. اکنون هنوز مرحله پلی آف برای تیم های ایرانی آغاز نشده است. و اگر خروج تیم ها بعد از آغاز بازی ها باشد، باشگاه به جای 20هزار دلار باید 30 هزاردلار بدهد و اجازه حضور در دو دوره بعدی بازی ها را نیز نخواهد داشت. اگر تیم های ما در این مرحله از مسابقات کنار بکشند، علاوه بر جریمه مالی، پرونده آنها به کمیته انضباطی ای اف سی ارسال می شود تا مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. 

خطیر در ادامه گفت: نظر من این است که اگر روی قضیه عربستان محکم تر می ایستادیم شاید الان این تصمیم را برای فوتبال ایران نمی گرفتند. مطمئنا بخاطر لابی های قوی کشورهای عربی در ای اف سی این تصمیم اتخاذ شده است. در کمیته مسابقاتی که این تصمیم گرفته می شود حتی یک عضو ایرانی حضور ندارد که بخواهد دفاعی انجام بدهد. در صورتیکه ما در آن کمیته عضو عربستانی و اماراتی و قطر و ... داریم. حتی جلسه ای که در آن از اعضای ایرانی دعوت شود هم برگزار نشده است. اگر تصمیمی گرفته شده مطمئنا کمیته مسابقات گرفته و عموما این تصمیمی که از کمیته مسابقات به کمیته اجرایی ارسال می شود، تایید می شود. تصمیم های ای اف سی و فیفا مستقل است و معمولا بالای 90 درصد تایید می شود. به نظر من بر مبنای گزارشات کاملا مغرضانه تصمیم گیری شده است. نبود یک صندلی در اینگونه کمیته های مهم و اساسی باید هم چنین عواقبی برای ما داشته باشد. دقیقا دو سه سال قبل هم این اتفاق افتاد که نتیجه اش آن تصمیم ناعادلانه درباره تیم های ایرانی مقابل عربستانی بود.

معاون سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال اذعان داشت: فقط می توانم بگویم شرایط ایران که از شرایط عراق بدتر نیست. چطور عراق می تواند میزبان باشد اما ایران نه. شک نکنید که پشت این موضوع لابی های زیادی قرار دارد. اما باید قبول کرد که ما در حوزه روابط بین الملل در سطح ای اف سی و فیفا خوب عمل نکردیم. متاسفانه ما به جز آقای تاج تقریبا کسی را در ای اف سی که در کمیته های ای اف سی فعال و تاثیرگذار باشد نداریم. تا زمانی که نتوانیم در تصمیمات فوتبالی ای اف سی و فیفا موثر باشیم باید منتظر این باشیم که حق باشگاه های ایرانی راحت گرفته شود. نقطه قوت باشگاه های ایرانی، حضور تماشاگرانشان است و گواه خود گزارشات ای اف سی مبنی بر این است که ما بیشترین هواداران را در حین بازی ها در ورزشگاه داشتیم. به همین راحتی حق فوتبال ایران به دلیل لابی ضعیفمان خورده می شود. امیدوارم آقای تاج که اکنون در مالزی هستند بتوانند از حق فوتبال ایران دفاع کنند. مطمئنا اگر 4 باشگاه ایرانی یکی شوند و تصمیم واحدی بگیرند می تواند فشار خوبی روی ای اف سی ایجاد کند که از تصمیم خودش عقب نشینی کند.

علی خطیر در ادامه گفت: بازی های تیمهای ملی که در فروردین برگزار می شود مربوط به فیفا است. برگزار کننده ای اف سی است اما تابع قوانین مسابقات فیفا است. این مورد یک قسمت خاکستری است که آیا این نامه شامل حال بازی های ملی خواهد شد یا خیر. بازی های فیفا شامل قوانین ای اف سی نمی شود مگر اینکه دوباره تصمیمی با هماهنگی فیفا گرفته شود. چون اگر بنا بر لابی در ای اف سی باشد قطعا در فیفا هم می توان این لابی ها را انجام داد.

4344