گزارش ویژه/ مهم‌ترین میز و صندلی فوتبال ایران به چه کسی می‌رسد؟

گزارش ویژه/ مهم‌ترین میز و صندلی فوتبال ایران به چه کسی می‌رسد؟

پایگاه خبری فوتبالی- با کنار رفتن مهدی تاج از سمت ریاست فدراسیون فوتبال، حالا فوتبال ایران دوران عجیبی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش فوتبالی، از یک سو تیم ملی بزرگسالان در دور پیش مقدماتی راهیابی به جام جهانی2022 حال و روز خوشی ندارد و با شکست مقابل عراق و بحرین صعودش به مرحله بعد به اما و اگر کشیده شده و از طرفی ویلموتس بلژیکی به دلیل عدم دریافت مطالباتش قراردادش را فسخ کرده و با فدراسیون فوتبال وارد یک نزاع حقوقی شده از سوی دیگر ابهامات قانونی در اساسنامه فدراسیون فوتبال، آینده ریاست این فدراسیون را تحت الشعاع قرارداده است. در این بین آن چه اوضاع را حساس تر کرده کمبود زمان است. طبق قانون و و در خواست فدراسیونی ها انتخابات فدراسیون باید در مهلت اعلام شده برگزار شود ولی طبق تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم ملی ایران در روزهای 7فروردین با هنگ کنگ  در تهران، 12 فروردین با کامبوج در کامبوج بازی دارد. بازی هایی که به زعم اکثر اهالی فوتبال نمی‌تواند برای تیم ملی فوتبال ایران مشکل ساز باشد.آنطور که موافقان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال پس از تعطیلات نوروزی می گویند 18 اردیبهشت 99 مجمع انتخاباتی فدراسیون برگزار می شود و در تاریخ 15 خرداد ایران در ورزشگاه آزادی پذیرای بحرین است و 20 خرداد به مصاف عراق می‌رود. طبق این برنامه فوتبال سال سختی را پیش روی دارد و اگر تکلیف تیم ملی بزرگسالان تا روزهای آینده تعیین نشود، آن وقت کار سخت خواهد شد. در این مرحله تیم ملی، هیچ اشتباهی نباید مرتکب شود و ممکن است یک تساوی به حذف زود هنگام ایران از جام جهانی 2022 منجر شود. حال با فرض اتفاقاتی که نوشته شد، دو مسئله وجود دارد. آیا انتخابات باید در تاریخ اصلی اش یعنی همان 18 اردیبهشت 99 برگزار شود و یا با صلاحدید اعضای هیئت رئیسه فدراسیون و تایید وزارتخانه انتخابات فدراسیون به زمان جدیدی موکول می شود؟

اکثرا اعضای هیئت رئیسه می خواهند قانون رعایت شود و انتخابات در همان تاریخ مقرر برگزار شود ولی آن طور که از شواهد و قرائن بر می آید وزارتخانه در صدد است تا به دلیل سر و سامان دادن به اوضاع ملی فوتبال انتخابات را پیش از موعد برگزار کند. نگرانی که در این زمینه وجود داشت این بود که این ماجرا دخالت سیاست در فوتبال تشخیص داده شود که در این صورت می توانست منجر به تعلیق فوتبال ایران شود اما پیام اینفانتینو به مهدی تاج و به فدراسیون فوتبال پس از استعفای رئیس اصفهانی فدراسیون فوتبال، نگرانی ها را از بین برد. در هر حال در این گزارش قصد داریم به کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال بپردازیم. کسانی که در مجامع فوتبالی صحبت هایی مبنی بر حضورشان در کارزار انتخابات به گوش می رسد.

دکتر علیرضا اسدی؛ دبیرکل سابق

دکتر علیرضا اسدی که از مدیران فوتبالی است و از همین حالا تحرکاتش را برای تصدی این پست آغاز کرده است. او پیش از این حدودا سه سال دبیر کل فدراسیون فوتبال بود و سپس مدیرعامل تراکتور سازی و نساجی شد. او در این دو باشگاه توفیقی نداشت و حالا کم کم می‌خواهد خودش را برای ورود به کارزار انتخابات آماده کند. او که در دوران دبیرکلی اش یکی از منتقدین اصلی کارلوس کی‌روش بود با فشار همان کارلوس کی‌روش از دبیرکلی فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شد. کارلوس کی‌روش برای برکنار اسدی، کار ساده ای داشت. علی کفاشیان دیگر رئیس فدراسیون فوتبال نبود و البته محمودگودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان هم دیگر وزیر ورزش و جوانان نبود. حامی اصلی اسدی در فدراسیون فوتبال، گودرزی بود که با استعفایش از وزارت ورزش و جوانان، اسدی هم کمرنگ و در نهایت در دوران ریاست تاج، مجبور به کناره گیری شد. او که طیف سنتی فوتبال را پشت خود می‌بیند برای حضور در فدراسیون فوتبال برنامه ریزی کرده است. اینکه چقدر بتواند اعضای مجمع را راضی کند، مشخص نیست اما او کار راحتی ندارد.

عزیزالله محمدی، رئیس سازمان لیگ سابق

سردار عزیزالله محمدی که یکی از منتقدین فدراسیون های دور دوم کفاشیان و همین دوره مهدی تاج بود و حالا در اتحادیه باشگاه های کشور نایب رئیس اول است و سابقه حضور در ریاست سازمان لیگ را دارد برای سومین بارمی خواهد وارد کارزار انتخابات فدراسیون فوتبال شود. عزیزالله محمدی در دور اول یعنی در سال 90 در یک ائتلاف به همراه مهدی تاج وارد انتخابات شد. پس از انصراف تاج از کاندیداتوری، این عزیزالله محمدی بود که به جنگ علی کفاشیان و حسین قریب رفت. در حالیکه تاج و عزیزمحمدی فکر نمی کردند توسط کفاشیان بازی بخورند، اما علی کفاشیان با مهندسی مجمع اسفند 90، تاج و عزیزمحمدی را از بدنه فوتبال حذف کرد. بعدها تاج و عزیزمحمدی از هم جدا شدند و عزیز محمدی به اتحادیه فوتبال رفت و رئیس آنجا شد. تاج پس از اینکه مدتی کوتاه در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس عضو شد، به عنوان سرپرست سازمان لیگ و نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال دوره دوم علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال بازگشت. او و کفاشیان اختلاف های قدیمی را کنار گذاشتند و در نهایت این تاج بود که در مجمع اردیبهشت 95، با حمایت تمام قد علی کفاشیان و مجمع فدراسیون فوتبال با تعداد آرای میلیمتری، رئیس فدراسیون فوتبال شد. در این انتخابات عزیزالله محمدی هم دوباره شرکت کرد و این بار فکر می کرد که می تواند ناکامی اسفند 90 را جبران کند، اما باز هم این نفوذ کفاشیان در مجمع بود که هم تاج را رئیس کرد و هم خود کفاشیان را با تعداد بالایی رای، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال. عزیزمحمدی در اتحادیه فوتبال ماند و البته هر از چندگاهی با چند مصاحبه درباره مسایل مدیریتی فوتبال ایران و درآمدزایی باشگاهها در دوران ریاستش، به مقایسه عملکرد سازمان لیگ دوران خودش و سازمان لیگ های بعدی که در گرفتن حق باشگاهها زیاد موفق نبودند می پرداخت.

محمود اسلامیان نایب رئیس سابق

محمود اسلامیان، دوست نزدیک مهدی تاج و اسحاق جهانگیری هم از گزینه های شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال است. پس از اینکه اسلامیان در دو سال پایانی دور دوم کفاشیان وارد بدنه هیات رئیسه به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال شد، برخی فکر می کردند او می خواهد پس از کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال شود اما او به خاطر اینکه رئیس صندوق بازنشستگان بود وارد کارزار انتخابات نشد و به خاطر مهدی تاج فقط در پست نایب رییسی ثبت نام کرد. او در اردیبهشت 95 برای نایب رئیسی دوم رای نیاورد تا بهاروند سرپرست سازمان لیگ و نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال شود. اینکه چرا اسلامیان در سال آخر مهدی تاج، نایب رییس اول نشد هم ماجرایی عجیب بود. پس از رای آوردن تاج به کمک کفاشیان، ادامه راه تاج با کفاشیان ناممکن شد. این دو دوباره با هم به اختلاف خوردند و این بار این علی کفاشیان بود که بدون اینکه استعفا دهد، از فدراسیون فوتبال رفت و نایب رئیسی اول را خالی گذاشت. پستی که تاج پیش از استعفایش، برایش نه سرپرست تعیین کرد و نه انتخاباتی در مجمع برگزار کرد. هر چند او بدش نمی آمد، اسلامیان را نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال کند اما مشخص نیست چرا این کار را نکرد. اسلامیان که پس از انتخابات فدراسیون فوتبال، در یک انتخابات جنجالی برای عضوشدن در هیات رئیسه، شهاب الدین عزیزی را شکست داد تا عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شود. او که از طرفداران برگزاری انتخابات در اردیبهشت 99 است، مشکلی به نام بازنشستگی دارد. این بار قرار نیست فدراسیون فوتبال با مساله بازنشسته ها مثل دور قبل که خود مهدی تاج حضور داشت برخورد کند. نهادهای نظارتی به هیچ وجه اجازه حضور بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال را نمی دهند. البته خود بازنشسته ها عقیده دارند که می توانند مثل مهدی تاج از نهادهای مربوطه مجوز بگیرند. در هر حال اگر اسلامیان، بتواند وارد انتخابات شود، فدراسیون فوتبال تغییر چندانی نسبت به دوران مهدی تاج نخواهد داشت.

صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک فعلی

دکتر رضا صالحی امیری که هم اکنون عهده دار ریاست کمیته ملی المپیک است و از مدیرانی است که ارتباط بسیار خوبی با وزیر و دولت حسن روحانی دارد و در سوابقش از معاونت در شهرداری تهران تا سرپرستی وزارت ورزش و جوانان و تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بسیاری از عناوین و مشاغل دولتی و امنیتی دیده می شود. در جلسه بررسی استعفای مهدی تاج در حضور وزیر، اصرار وزیر ورزش به این بوده که صالحی امیری نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال شود و در واقع حکم سرپرستی بگیرد اما اساسنامه فدراسیون فوتبال اجازه این اتفاق را نداد و صالحی امیری نتوانست وارد بدنه فدراسیون فوتبال شود. صالحی امیری اگر بخواهد در سال المپیک وارد کارزار انتخابات فدراسیون فوتبال شود، مسلما هم مورد نقد قرار می گیرد و هم اینکه با توجه به حمایت وزیر ورزش از او، گزینه دولت محسوب می شود. البته ظاهرا صالحی امیری بازنشسته نیست و می تواند وارد کارزار انتخابات فدراسیون فوتبال شود. البته در اسفند 90 گزینه دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال رای نیاورد اما در دور بعد به نوعی دولت از مهدی تاج حمایت کرد. هر چند مجمع توسط علی کفاشیان برای رای آوردن تاج به عنوان رئیس و کفاشیان به عنوان نایب رییس اول هماهنگ شده بود.

شهاب الدین عزیزی خادم، عضو سابق هیات رئیسه

دکتر شهاب الدین عزیزی خادم یکی از جوان ترین چهره هایی است که قصد ورود به انتخابات فدراسیون فوتبال را دارد. او در دوره دوم علی کفاشیان، عضو هیات رئیسه بود و البته زمانی که خواست به انتخابات وارد شود، توسط علیرضا اسدی به عنوان دبیرکل وقت، علی کفاشیان رئیس وقت و نماینده وزارت ورزش و جوانان به دلیل نداشتن 10 سال سابقه مدیریتی رد صلاحیت شد اما بعدها مشخص شد محمود گودرزی به دلیل اینکه نمی‌خواست عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال شود، اختلافی با او پیدا کرد و همین عامل باعث رد صلاحیت عزیزی خادم شد. البته عزیزی خادم به این رد صلاحیت اعتراض کرد اما راه به جایی نبرد. او که کمپین انتخاباتی اش را در میان روسای هیات ها به راه انداخته بود و حدود 30 تا 35 رای داشت، پس از رد صلاحیت مورد توجه کاندیداهای باقیمانده یعنی مهدی تاج و سردار آجورلو قرار گرفت. هر کدام از این دو کاندیدا از سبد آرای عزیزی خادم بهره مند می شد، می توانست به رئیس شدن امیدوار باشد. مهدی تاج در برنامه نودی که به مناظره کاندیداها اختصاص داشت، تلویحا گفت که عزیزی خادم دبیرکل فدراسیون اوست و شانس بالایی برای دبیرکل شدن در فدراسیون او دارد. این در حالی بود که عزیزمحمدی دیگر کاندیدای آن انتخابات به هیچ وجه با عزیزی خادم وارد ائتلاف نشد. در نهایت این عزیزی خادم بود که سبد آرایش را به مهدی تاج داد به امید اینکه بتواند دبیرکل فدراسیون فوتبال او شود اما مهدی تاج، نه تنها به او دبیرکلی را نداد، بلکه عزیزی خادم حدود یکسال بعد نتوانست در انتخابات عضو هیات رئیسه شدن، در رقابت با اسلامیان رای بیاورد. عزیزی خادم صحت انتخابات را به دلیل اینکه آرا روی تخته وایت برد مجمع عمومی فدراسیون نوشته و محاسبه نشد، زیر سوال برد اما فدراسیون فوتبال اعلام کرد که آرا دست نخورده و هیچ تقلبی انجام نشده است. عزیزی خادم حتی قرار بود دبیرکل سازمان لیگ شود. رفاقت نزدیک او با بهاروند، رئیس سازمان لیگ، باعث شد که چنین پیشنهادی از طرف بهاروند به او مطرح شود اما او قبول نکرد و گفت به کمتر از دبیرکلی رضایت نمی دهد. خود بهاروند پس از اینکه نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ داشت، اصرار داشت که عزیزی خادم دبیرکل فدراسیون فوتبال شود اما تاج بعد از برکناری اسدی از دبیرکلی، محمدرضا ساکت را دبیرکل فدراسیون کرد. حالا عزیزی خادم برای انتخابات خیز برداشته و کمپینش را آغاز کرده است. او مذاکراتش را با اعضای مجمع آغاز کرده و باید دید می تواند در انتخابات پیش رو رئیس شود یا نه. عزیزی خادم در این چهار سال مدیریت یک شرکت را برعهده داشته تا بتواند کمبود مدیریت دوره قبل را جبران کند. علاوه بر اینها او چندین سال رئیس هیات مدیره باشگاه پیکان بود. البته هنوز کسی نمی داند که او و بهاروند ممکن است با هم ائتلاف کنند یا نه اما به نظر می رسد او یکی از رقبای جدی انتخابات فدراسیون فوتبال باشد.  در هر حال عزیزی خادم احساس می کند که در سالهای گذشته بازی خورده و حالا ورود به کارزار انتخابات را جبران اتفاقهای قبلی می داند. البته روسای هیات ها و مدیران باشگاهها و برخی اعضای مجمع، نسبت به چهار سال پیش، تغییرات زیادی کرده است.

سردار آجورلو، مدیر سابق باشگاههای معروف

مصطفی آجرلو مدیر نام اشنای فوتبال که از زمان تصدی مدیریت پاس تهران برای اهالی فوتبال چهره ای شناخته شده به شمار می رود. آجورلو که در انتخابات سال 95 کسب 15 رأی در مقابل 50 رأیِ مهدی تاج شکست خورد هنوز درباره دلایل شکست آن انتخابات حرفی نزده است. او همان زمان درباره انتخابات اردیبهشت 95 گفت:« این تفاوت آرا را حاصل نفوذ افراد دیگر در انتخابات از جمله جهانگیری و یاسر هاشمی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است.» سردار آجورلو در برابر خبرنگاران با لفظ صریح دولت را متهم به «مهندسی انتخابات» برای برنده شدن کاندیدای خودش کرد که به توصیه معاون اول دولت انجام شده است. با این حال او پس از مدیریت ناموفق در استیل آذین و تراکتور سازی و کمی فاصله از فوتبال حالا آماده رقابت در این عرصه می شود و می خواهد به اعتبار دوستان قدیمی اش در فوتبال وارد انتخابات فدراسیون فوتبال شود. اینکه چقدر می تواند از دور قبل بیشتر رای بیاورد مشخص نیست اما او در مراسم ختم وزارت ورزش برای سپهبد شهید سلیمانی، از ورودش به انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داد.

حیدر بهاروند، رئیس دو جانبه فوتبال

کمتر کسی فکر می کرد حیدر بهاروند روزی هم رئیس فدراسیون فوتبال شود و هم رئیس سازمان لیگ. او که پس از استعفای تاج به لطف اساسنامه ای که در آن واژه سرپرست وجود ندارد و همچنین بازنشستگی علی کفاشیان، به خاطر اینکه نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال است، رئیس فدراسیون فوتبال شده است. البته اگر او بخواهد وارد انتخابات فدراسیون فوتبال شود، باید مثل مهدی تاج مجوز بگیرد. اگر او علی رغم بازنشستگی شاید بتواند موافقت های اصولی را کسب کند و شرایط لازم و قانونی را برای شرکت در انتخابات به دست بیاورد، می تواند به پشتوانه مجمع یکی از بخت های مسلم انتخابات شود. بهاروند به جهت داشتن طرفدارانی در میان روسای هیات های استانی سبد رای خوبی دارد و اگر تایید شود یکی از اصلی ترین گزینه های تصدی ریاست فدراسیون فوتبال است. البته او اگر نتواند وارد انتخابات شود، مسلما از هر کاندیدایی حمایت کند،شانس آن کاندیدا برای رئیس شدن بیشتر می شود. بهاروند که سالها رئیس هیات فوتبال استان لرستان بوده در میان روسای هیات ها فردی شناخته شده است که حرفش برو دارد. به جهت همین حمایت ها بود که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پس از حکم محرومیت 5 ساله به او و سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، در کمیته استیناف با رای تبرئه مواجه شد. حیدر بهاروند در مقابل قانون بازنشستگی هم مقاومت کرد و حتی تبعات آن را به جان خرید اما در سازمان لیگ ماند و حالا رئیس دو سازمان فوتبالی است! به نظر می‌رسد او و عزیزی‌خادم در انتخابات پیش رو نقش کلیدی ایفا کنند و مطمئنا رئیس جدید فدراسیون به پشتوانه آرای هیاتهای استانی که آرایش آنها گوش به فرمان حیدر بهاروند رئیس کنونی فدراسیون و سازمان لیگ هستند، تعیین خواهد شد.

مهدی محمد نبی، دبیرکل سابق

عضو کنونی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، هم ظاهرا می خواهد وارد عرصه انتخابات فدراسیون فوتبال شود. مهدی محمد نبی، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال، در دوران کفاشیان نزدیک به هفت سال دبیرکل بود. او در دوران سرپرستی کیومرث هاشمی، در کمیته انتقالی هم دبیرکل بود و ارتباطات ویژه ای با هیات ها و مدیران باشگاهها و اعضای مجمع دارد. او از همین ارتباط ها برای علی کفاشیان در انتخابات دور دوم استفاده کرد و توانست کفاشیان را بر قریب گزینه وزارت ورزش دولت دوم محمود احمدی نژاد، پیروز کند. مهدی محمد نبی، حتی در ماههای پایانی ریاست تاج در فدراسیون فوتبال، گزینه دبیرکلی بود و مورد حمایت وزیر ورزش بود اما مهدی تاج زیر بار انتخاب او نرفت تا نبی سر از پرسپولیس دربیاورد. کفاشیان و نبی، زوجی موفق در برگزاری مجامع بودند و همچنین ترکیب قدرتمندی در بدنه فدراسیون فوتبال برای پیش بردن سیاستهای مدنظرشان بودند. نبی که همزمان هم دبیرکل و هم سرپرست تیم ملی فوتبال بزرگسالان بود، شرایط خوبی را برای کارلوس کی روش و تیم ملی به وجود آورده بود که حتی پس از فشار وزارت ورزش گودرزی برای رفتن او وبرکناری اش توسط کفاشیان، همچنان ارتباطش را کی روش حفظ کرد و کی روش در پستی فیس بوکی از نبی تعریف کرد و جای او را در تیم ملی و فدراسیون فوتبال خالی دانست. همه فکر می کردند نبی در پرسپولیس مدیرعامل می شود اما او فعلا عضو هیات مدیره است ولی مطمئنا دوست دارد شانسش را برای ریاست در فدراسیون فوتبال آزمایش کند. اگر نبی وارد کارزار انتخابات شود، مطمئنا رقابت داغی را شاهد خواهیم بود.

روند انتخابات طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال 

در حالیکه هنوز شکوری سرپرست دبیرکلی است، به نظر نمی رسد که تا انتخابات، بنای تغییر او وجود داشته باشد. اساسنامه درباره سرپرست دبیرکلی قانونی ندارد و به همین دلیل است که بهاروند به احتمال زیاد، انتخابات را توسط شکوری برگزار خواهد کرد. روند برگزاری انتخابات هم این است که دستور مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال توسط دبیر کل تنظیم و انتخابات با حضور اکثریت دو سوم کل اعضا قانونی می شود و برای انتخاب رئیس، كسب اكثريت دو سوم آرای اعضای حاضر مورد نیاز است. اما در مواقع حساسی مانند این روزها که فوریت انتخاب رئیس فدراسیون اولویت بالایی دارد هیات رئیسه می تواند با رای اكثریت دو سوم اعضای خود در هر زماني مجمع فوق العاده تشكیل دهد و یا اینکه دو پنجم اعضای مجمع تقاضای تشکیل مجمع فوق العاده را بدهند. در این میان بحث سر پرستی دبیر کل که بر عهده ابراهیم شکوری است خودش ماجرایی است که باید دید ابهامات چگونه و با چه کیفیتی بر طرف می شود. زمان برگزاری انتخابات هم مهم است. اینکه آیا قبل از عید برگزار شود و یا بعد از عید هم هنوز مشخص نیست. وزارت ورزش اصرار دارد که انتخابات قبل از پایان سال برگزار شود اما در میان اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، کسانی هستند که دوست دارند انتخابات در موعد خودش یعنی اردیبهشت 99 برگزار شود. باید دید چه زمانی فراخوان های ثبت نام اعلام می شود و ثبت نام کاندیداها و بررسی صلاحیت هایشان در چه بازه زمانی برگزار می شود.


گزارش از سالار علیخواه/ پایگاه خبری فوتبالی

7413