یادداشت ویژه/ چرا استراماچونی علیه مدیران پوپولیست فوتبال ایران، شمشیر کشید؟

یادداشت ویژه/ چرا استراماچونی علیه مدیران پوپولیست فوتبال ایران، شمشیر کشید؟

پایگاه خبری فوتبالی- اول: ماجرای کشدار استقلال و استراماچونی انگار که پایانی ندارد و پس از اتفاق های دیروز هواداران استقلال منتظر هستند تا چشم‌شان به جمال سرمربی در فرودگاه امام روشن شود.

به گزارش فوتبالی، هنوز تکلیف بازگشت یا عدم بازگشت استراماچونی به استقلال مشخص نشده تا تکلیف خبرسازترین اتفاق روزهای اخیر فوتبال ایران هنوز نامشخص باشد. ماجرای کشدار استرا و استقلال تبدیل به یک سریال روزانه شده بود که هر روز با خبرهای ضد و نقیض پیچیده‌تر می‌شد. 

اما سوال اینجاست که اصلا چرا موضوع استقلال و استرا تا این حد کشدار شده؟ اگر سرمربی ایتالیایی با گرفتن تضمین و پول از طریق سالم، به ایران برمی‌گردد پس چرا تا این حد انتقال پول به حساب این مربی ایتالیایی کشدار شد؟ آیا واقعا نمی‌ شود پول به حساب استراماچونی ریخت، آن هم در حالی که مقامات سیاسی بلندمرتبه پیگیر انتقال پول به حساب او بودند؟ آیا اراده کافی از سوی دو طرف برای پایان دادن به این ماجرا وجود دارد و اگر دارد پس چرا تا این حد این ماجرا پیچیده و طولانی شده؟ تازه زمانی مشخص شد که بانک مرکزی به باشگاه استقلال اعلام کرد که راه واریز را اشتباه رفته است. اشتباهی که تاکنون منجر به استعفای تنی چند از اعضای هیات مدیره استقلال شده است. 

دوم: منتقدان استراماچونی می گویند که سرمربی سابق اینتر به واسطه قهرش از نیمکت استقلال و ماجراهای پس از آن توانست بار دیگر خود را تا حدودی در کانون توجه رسانه‌های کشورش قرار دهد. ماجرایی که برای او یک بازی سراسر برد بوده است. هم پولش را گرفت، و هم نامش تا زمانی که در ایران بماند بر سر زبانهاست. اینکه او شروط جدیدی را به قراردادش اضافه می کند یا نه، تا فرداشب مشخص می شود اما در هر حال او از سومدیریت مدیران فوتبال ایران با یک تهدید، چندین فرصت ساخت.  اما این نهایت بدگمانی است اگر که بخواهیم استرا را اینگونه قضاوت کنیم. اینکه او به دنبال بهره‌برداری‌های خودش از ماجرای قهرش از استقلال است. شاید خود او هم فکر نمی‌کرد که قهرش از استقلال تا این حد ابعاد خبری و جنجالی در ایران داشته باشد. اما او برخلاف بسیاری از مربیان خارجی که حتی با وجود بدعهدی مدیران در پرداخت دستمزد، بیخیال فوتبال ایران نمی‌شوند، یک بار برای همیشه تهدیداتش را عملی کرد و به صورت غافلگیرانه ای نیمکت استقلال را به دلایل خاص خودش رها کرد. شاید برخی او را متهم به بی‌وفایی و یا منفعت‌طلبی کنند اما مگر او چیزی فراتر از قراردادش می‌خواست؟ او با قانون جدید فیفا که اگر بیش از دو ماه دستمزد داده نشود مربی و بازیکن می توانند یک طرفه فسخ کنند، به مدیران بی خیال باشگاه استقلال فشاری تاریخی و بی سابقه آورد. فشاری که چندین برابر ماجرای نفرستادن لیست استقلال به آسیا توسط مقداد نجف نژاد، امیرقلعه نویی و عباس ترابیان در سال 1385 بود.

سوم: هر چند با جنجال خبری پیش آمده استراماچونی توانایی تحمیل شرایط و شروط جدید را به مدیران استقلال دارد اما همین که تیم مذاکره کننده عوض شد، حالا خبر آمده که او دوست دارد درست مثل روز اول حضور در ایران قرارداد ببندد. در کل شاید برای مدیران ایرانی لازم باشد که هر از چندگاهی کسانی مثل استراماچونی پیدا شوند و به آنها نشان دهند که تاوان مدیریت روزمره و بدون برنامه چیست. مدیری که نمی‌تواند همان ابتدای فصل برآوردی از هزینه‌ها و محل تامین آن نداشته باشد بالاخره یک جا با یک سرمربی ایتالیایی پیگیر و سمج مواجه می‌شود که در نهایت برایش برکناری به همراه می‌آورد! فضای مدیریتی فوتبال ایران یک فضای پوپولیستی است. مدیران فوتبالی حتی برای فردای باشگاه خود برنامه ندارند و بیشتر به دنبال این هستند تا امروز خود را با بیشترین مقبولیت در بین هواداران به پایان برسانند. بگذارید یک ماجرای جالب را برای شما تعریف کنیم. در دوران یک سرمربی خارجی سالخورده در استقلال، یکی از مدیران باشگاه استقلال، از او می پرسد:« همه سرمربیان در فوتبال جهان، برای یک هفته آینده شان برنامه دارند. شما چرا برنامه هایتان را به باشگاه نمی دهید؟» این مربی پاسخ می دهید:« برنامه های من در ذهن من قرار دارد!!! کسی هم از من برنامه نخواسته که برنامه بدهم. من تمرین می دهم و تیمم را به مسابقات می برم. مدیر که تعجب کرده به او می گوید بازیکنان در تمرین ها بی برنامه هستند و حتی عرق بعضی هایشان درنمی آید و می گویند که شما تعدادی از بازیکنان را نمی شناسید.» سرمربی می خندد و پاسخ می دهد:« چرا باید بشناسم؟ من 11 نفر فیکس را می شناسم و لازم نیست دیگر بازیکنان را بشناسم. دستیارانم بقیه را می شناسند! در فوتبال ایران همه چیز همین است و عرق کسی درنمی آید و کسی زحمت خاصی نمی کشد. در فوتبال ایران باید بلد باشی شال آبی را خوب تکان بدهی و وعده آینده خوب بدهی و سالها بمانی و پول بگیری! اینجا مدیران پوپولیست هستند و همین پوپولیست بودن به مربی ها هم سرایت کرده است. من هم اول که آمدم پوپولیست نبودم اما حالا می بینم نان در پوپولیست بودن و عوام فریب بودن است! وعده آینده را باید داد و هواداران را سرگرم کرد. زمان می گذرد و فراموش می کنند!» 

آن مربی دیده بود که مدیران فوتبال ایران هم برای خود دلایلی همچون رفتار هواداران و یا کارکرد فوتبال در جامعه و راضی نگه داشتن هوادار به هر نحوی دارند اما مگر نمی‌توان هم مدیری کاردان و بابرنامه بود و هم رضایت هوادار را جلب کرد؟

چهارم: استراماچونی در ایتالیا نشست و سیستم مدیریتی فوتبال ایران را نقد کرد وشمشیر کشید. کاری که مربیان و بازیکنان داخلی فوتبال ایران هرگز نمی توانند بکنند چون آنها با همین مدیران سرو کار دارند و باید فصل به فصل میلیاردها تومان با آنها قرارداد ببندند. افشاگری داخلی ها هم منجر به بهبود سیستم نمی شود. نه کسی گوش می دهد و نه کسی ککش می گزد. اما استراماچونی در مصاحبه‌هایش با رسانه‌های کشورش نشان می‌دهد که در فوتبال ایران چه خبر است و چه مدیرانی بر سر کار هستند. او حرف‌هایی را به زبان می آورد که چندان باب میل همین سیستم مدیریتی نیست اما حالا مجبور شده اند او را هر طور شده به ایران بازگردانند. به هر حال هر چه باشد رابطه استرا و استقلال دیگر به نقطه اول بازنمی‌گردد‌. اگر او برگردد ادامه موفقیت با استقلال برای او با این مدیران سخت است اما بوی تغییرات و استعفاها به مشام می رسد.حالا انتظارات از او بالاتر رفته و برای خودش هم کم دشمن نخریده است. بنابراین او اگر قصد برگشت دارد باید زرهی آهنین به تن کند چرا که خالی کردن میدان برای او به راحتی دفعه قبل نخواهد بود. این بار حمایت جانانه هواداران استقلال از او، او را در معذوریت اخلاقی هم قرار خواهد داد و اوست که باید سخت بجنگد. او نماینده هواداران استقلال و طلایه‌دار آبی‌ها برای جنگیدن است. مشکلاتی که استراماچونی از آنها ناراضی است یک شبه حل نمی‌شود و سیستم مدیریتی بیمار فوتبال ایران هم به این راحتی سالم! اما او چون شمشیر کشیده است، محبوب و قهرمان هواداران است. حتی اگر استقلال قهرمان هم نشود، هواداران استقلال با استراماچونی عشق بازی می کنند. 

در صورت بازگشت استراماچونی، توقع هواداران استقلال از سرمربی ایتالیایی‌شان جنگیدن تا آخرین نفس است. هوادارانی که حتی وقتی مطمئن شدند تیم مذاکره کننده تغییر کرده و ممکن است با احتمال زیاد، استراماچونی به استقلال بازگردد اما در تجمع مسالمت آمیز و فضای مجازی، نشان دادند که خواهان اصلاحات مدیریتی در باشگاه استقلال هستند.

یادداشت از حجت شفیعی/ پایگاه خبری فوتبالی

4344