بررسی وضعیت مارکتینگ استقلال؛ زیر صفر/ چرا درآمد میلیاردی از استراماچونی، صفر شد؟

بررسی وضعیت مارکتینگ استقلال؛ زیر صفر/ چرا درآمد میلیاردی از استراماچونی، صفر شد؟

پایگاه خبری فوتبالی – صحبتهای دیشب معاون باشگاه استقلال یک نکته بسیار مهم دارد. اینکه تیم مدیریتی استقلال علیرغم استفاده از چهره‌های اقتصادی، در درآمدزایی ضعف داشته است.

به گزارش فوتبالی، علی خطیر در مصاحبه رادیویی دیشب خود و در دفاع از قراردادی که با استراماچونی بسته به نکته جالبی اشاره کرد. اینکه باشگاه می‌توانست از سرمربی ایتالیایی‌اش درآمدزایی کند:" حق مارکتینگ و حق تصویر خود آقای استراماچونی و دستیاران او با استقلال است! یعنی اگر باشگاه می‌خواست می‌توانست از همینجا میلیاردها درآمد داشته باشد. ایشان طبق قراردادش باید هفته ای 2.5 ساعت در برنامه‌های اجتماعی باشگاه شرکت کند. این یک اتفاق بزرگ بود اما باشگاه از آن استفاده نکرده است."

قطعا استراماچونی طی این مدت آنقدر بین هواداران استقلال محبوبیت پیدا کرده که حضور او در هر برنامه‌ای می‌توانست استقلالی‌های زیادی را مجاب به هزینه برای دیدن مربی تیم محبوبشان کند. نمونه‌اش حضور مربی ایتالیایی در فیلم آبی به رنگ آسمان که طرفداران استقلال برای عکس گرفتن با استرا، صف جالبی را در سینما تشکیل دادند.

چهره و تیپ و استایل استراماچونی و معروفیت او فاکتور خوبی برای کارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود و اغراق نیست اگر بگوییم برندهای مختلف البسه و حتی برندهای خوراکی معروف و پولدار حاضرند از سرمربی استقلال برای تبلیغ کت و شلوار و یا کالا یا سرویس مورد نظرشان استفاده کنند منتهی مدیران استقلال نه تنها سراغ این موضوع نرفتند بلکه حتی گزینه ساده تر یعنی درآمدزایی از طریق حضور سرمربی تیمشان در شبکه‌های اجتماعی را هم پیگیری نکردند. برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس این قرارداد را نداشت و خودش به صورت شخصی قرارداد بست و یک ریال هم به باشگاه پرسپولیس نرسید. او  با ساعت لوندویل قرارداد همکاری بست. کاری که کارلوس کی روش هم کرد و با یک بانک( بانک سامان) قرارداد بست و ریالی به فدراسیون فوتبال نرسید اما حق تبلیغات استراماچونی متعلق به باشگاه استقلال است اما تا این لحظه یک ریال هم از این ماجرا به جیب استقلال واریز نشده و نشان می دهد که وضعیت مارکتینگ استقلال، زیر صفر است!

فکرش را بکنید. استرا می‌توانست هفته‌ای یکبار با رسانه‌های اجتماعی باشگاه یا هر رسانه دیگری صحبت کرده و استقلال بابت تبلیغاتی که در این مصاحبه پخش می‌شود، حداقل چند صد میلیونی و میلیاردی درآمدزایی کند اما گویا آنقدر مدیران استقلال افکار و اهداف بزرگتری داشتند که اصلا به وجود چنین بندی در قرارداد مربی ایتالیایی دقت نکردند تا به همین راحتی یکی از راههای آسان برای پول درآوردن بابت سرمربی تیمشان را تا این مقطع از فصل، از دست داده باشند. حالا و با توجه به آنکه قرار است قرارداد جدیدی بین استقلال و استراماچونی امضا شود، شاید دیگر استرا موافق وجود چنین بندی در قرارداد جدید نباشد تا استقلال نتواند در ادامه فصل هم از کنار سرمربی خود به درآمد در حوزه تبلیغات برسد.

1984