آنالیز ویژه؛ استقلال چگونه به صدر جدول پرواز کرد؟

آنالیز ویژه؛ استقلال چگونه به صدر جدول پرواز کرد؟

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال در مهمترین بازی هفته سیزدهم لیگ، با تک گل شیخ دیاباته مقابل شهر خودرو به برتری رسید. 

به گزارش فوتبالی، 7 پیروزی از 8 مسابقه اخیر، نشان دهنده آمادگی استقلال است و نمی‌توان از نقش پر رنگ استراماچونی در پیشرفت آبی پوشان چشم پوشی کرد. در این یادداشت نگاهی به تاکتیک های این مربی ایتالیایی خواهیم داشت

1.مدافعانِ آزاد: بارها در این دیدار شاهد اضافه شدن مدافعان استقلال در فاز هجومی بودیم. استرا دست دانشگر و غلامی را در طول بازی برای نفوذ آزاد گذاشت و در همان نیمه اول شاهد چند موقعیت گل برای دانشگر بودیم. 

2. دابل پیوت: استراماچونی پس از مصدومیت بلند مدت داریوش شجاعیان، از بازی مقابل پارس از سیستمی موسوم به دابل پیوت (double pivot) در هافبک خود استفاده کرد. دابل پیوت به سبکی گفته میشود که دو هافبک میانی، مانند تکه های پازل بازی همدیگر را تکمیل میکنند. بهترین مثال برای این موضوع، زوج مودریچ و کروس در رئال هستند.
استرا با قرار دادن مسعود ریگی در کنار علی کریمی توانست زوج سازی خوبی از این دو بازیکن کند. علی کریمی بیشتر وظایف دفاعی را برعهده دارد و ریگی آهنگ بازی استقلال را تنظیم میکند.

3. تغییر نوع پرسینگ: دیگر تاثیر مربی ایتالیایی، تغییر نوع پرسینگ استقلال بود. آبی پوشان بلافاصله پس از از دست دادن توپ، در صدد بازیابی توپ بر می آیند و با فشار بر روی بازیکن صاحب توپ و بستن راه های پاس او، بازیکن را مجبور به بازی بلند می‌کنند و اجازه بازی‌سازی را از حریف سلب میکنند و به نوعی سعی در گگن پرسینگ (gegenpressing) مورد استفاده در تیم های طراز اول اروپا را دارند.

4. بال های پرواز: وریا و میلیچ در استقلال در نقش بال تدافعی( Wing-back) بازی میکنند و نقشی فراتر از یک مدافع کناریِ صرف(Full-back) دارند. بال تدافعی شکلی مدرن از پست فول بک با وظایف تهاجمی بیشتر نسبت به آن است. آنها در هنگام حمله به مهاجمان اضافه شده و از کناره ها حرکت کرده و با دور زدن مدافع حریف یا سانتر توپ، ایجاد موقعیت می‌کنند. البته وظایف دفاعی آنها در رابطه با جلوگیری از حمله بازیکنان کناری حریف پابرجاست.

آنالیز از مجید محبی