هاشمیان: هیچ وقت پشت سر ویلموتس حرف نمی‌زنم

هاشمیان: هیچ وقت پشت سر ویلموتس حرف نمی‌زنم

پایگاه خبری فوتبالی- بخشهای مهم صحبتهای وحید هاشمیان در گفتگو با روزنامه همشهری را برایتان انتخاب کردیم:

•    من کمک آقای ویلموتس بودم. تعریف یک کمک مربی این است که هر اتفاقی که در تیم افتاده، هر تفکری که داشته‌اند- حتی اگر مخالف آن بوده‌ام- به عنوان یک کمک باید آن را بپذیرم. دور از اخلاق و مرام است که من پشت سرمربی تیم ملی حرف بزنم.

•    فدراسیون یک سرمربی انتخاب کرده که در کارنامه‌اش حداقل 70 بازی رسمی در تیم بلژیک دیده می‌شود. یک کمک مربی با خودش آورده به نام فررا که سرمربی شارلوا و چند تیم دیگر بوده. من هم در کنار اینها بوده‌ام به عنوان کمک مربی. باید طبق وظایفی که برایم تعریف شده، جلو می‌رفتم.

•    من باید بازیهای لیگ را می‌دیدم، برای نخستن بار در فدراسیون لیستی درست کردم به نام scouting list که نام بازیکن های جوان را در آن قرار دادم. بازیکنانی که الان می‌توانند برای تیم ملی بازی کنند. هر سری که آقای ویلموتس آمدند، فیلم یکسری از این بازیکنان را به ایشان نشان دادم. در حد توانم سعی کردم بازی تیمهای باشگاهی را در استادیوم‌های مختلف ببینم. در تمرینات هم وظایفی داشتم و در نهایت هم نظرم را درباره بازیکنان می‌دادم اما آقای ویلموتس بودند که انتخاب نهایی را انجام می‌دادند.

•    داریم یک اسکوتینگ ویدیویی درباره همه تیمهای باشگاهی درست می کنیم. اینکه هر تیمی چه بازیکنان ملی پوشی دارد یا بازیکن هایی که ممکن است به تیم ملی نزدیک باشند. اینکه تیمها ضربه‌های ایستگاهی را چگونه می زنند یا با چه سیستمی بازی می‌کنند.

•    پاسخ به انتقاد از وضعیت تیم ملی: ما قبلا هم چنین شرایطی را تجربه کرده‌ایم. زمانی که من با خداداد برگشتم به تیم ملی، همین شرایط را داشتیم. آن موقع آقای برانکو سرمربی تیم ملی بود. قبل از جام جهانی 2014 هم شرایط مشابهی با آقای کی‌روش داشتیم. سوال من این است که چرا فکر می‌کنیم کار تمام شده؟ 3 بازی در تهران داری و یک بازی در کامبوج. اینکه حالا چرا اینقدر انتقاد مطرح می‌شود، من نمی‌دانم. البته شاید دوره‌های قبل هم انتقاد بوده و من یادم نمی‌آید.

•    در جام ملتهای اخیر در همان بازی با عراق در نیمه دوم مشکل داشتیم. خیلی فشار روی ما آوردند. ضربه‌ای که بیرانوند دقیقه 80 از کنج دروازه کشید بیرون را بروید ببینید. در فوتبال آسیا، تیمها خیلی به هم نزدیک شده‌اند و هیچ تیمی به راحتی برنده نمی‌شود. در بازی با عراق، بدترین حالتش باید مساوی می‌شد.

•    نمیتوانم زنگ بزنم فدراسیون فوتبال بپرسم ویلموتس می‌ماند یا نه. این چیزی است که فدراسیون و ویلموتس باید در موردش تصمیم بگیرند. در حزطه کاری من نیست، فعلا هم کسی از من مشورت نخواسته ولی معتقدم باید یک تصمیم خوب و در کمترین زمان ممکن گرفته شود چون سه ماه و نیم زمان زیادی نیست و به سرعت می‌گذرد.

•    قرار بود 19 نوامبر یعنی بعد از بازی با عراق، با برزیل بازی کنیم اما این تیم 1.5 میلیون دلار خواسته بود. پاراگوئه هم 850 هزار دلار خواسته. زمان قدیم این پولها را می‌شود پرداخت کرد چون شرکتهایی مثل سامسونگ وال جی می‌آمدند و اسپانسر می‌شدند. خود این شرکت‌ها همه هزینه‌ها را می‌دادند. در شرایط فعلی که کشور ما تحریم است و این همه تورم هم داریم، جور کردن این پول‌ها خیلی سخت است.

•    مطمئن باشید تا زمانی که هستم، پشت سر ویلموتس حرف نخواهم زد به ویژه در زمان باخت. از نظر من، بدترین کار یک کمک مربی، حرف زدن علیه سرمربی است به خصوص آنکه وقتی سرمربی خارجی باشد. در شرایط فعلی من خیلی زیر فشار هستم اما فکر می‌کنم مسئولان فدراسیون و شاید خود بازیکنان تیم هم می‌دانند که اگر جواب انتقادها را نمی‌دهم، دلیلش این نیست که چیزی برای گفتن ندارم. وجدانم راحت است. تمام کاری که باید می‌کردم، کرده‌ام. 

•    نیکو کوواچ بدون هیچ سابقه مربیگری روی نیمکت کرواسی می‌نشیند بعد هم می‌شود سرمربی بایرن مونیخ، صرفا به پشتوانه سابقه بازی کردنش در بوندس لیگا یا خود ویلموتس هم در شرایط مشابهی سرمربی تیم ملی بلژیک می‌شود، آنوقت بعضی‌ها به من که علاوه بر سابقه بازی در بوندس لیگا، سلسله مراتب مربیگری را هم طی کرده‌ام، می‌گویند تجربه نداری. کسی که می گوید وحید هاشمیان تجربه ندارد باید بداند که من 220 بازی در بوندس لیگا دارم، در دوره مربیگری، در تمرینات بوخوم و بایرن مونیخ بوده‌ام و کلی دور‌ها و کلاسهای دیگر که شاید شما خبرش را نشنیده‌اید.

•    بر خلاف شایعات، قرارداد من دلاری نیست و به ریال نوشته شده. من تا الان یک ریال هم دریافتی نداشته‌ام اما اعتراض نمی‌کنم و به خاطر کشورم، تا زمانی که بخواهند، کارم را ادامه می‌دهم.

1984