گزارش ویژه/ حق پخش اینترنتی لیگ برتر، روی هوا!

گزارش ویژه/ حق پخش اینترنتی لیگ برتر، روی هوا!

پایگاه خبری فوتبالی - ماجرای واگذاری حق پخش اینترنتی رقابتهای لیگ برتر به کجا رسید؟

به گزارش فوتبالی، 5 آذر بود که سازمان لیگ از واگذاری حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال ایران خبر داد و نوشت: سازمان لیگ بر اساس اختیارات ناشی از آیین نامه رابطه لیگ و باشگاه ها و در راستای فراهم کردن زمینه درآمدزایی از محل برگزاری مسابقات فوتبال و محتواهای مرتبط با آن اقدام به عقد قرارداد با موسسه دانش بنیان رسانه گستر فراکاو کرده است.

در این بیانیه تاکید شده موسسه فراکاو دارنده حقوق انحصاری عرضه، فراوری و انتشار محتوای مسابقات فوتبال و برنامه های جانبی آن در فضای مجازی معرفی شده،و پخش و بازپخش محتواهای مربوط به رقابت های فوتبال ایران در کلیه بسترهای فضای مجازی و دیجیتال صرفا با مجوز کتبی این موسسه امکان پذیر است.

به جز شرکت فراکاو، شرکت تراشه سبز هم به دنبال حق پخش اینترنتی رقابتهای لیگ برتر بود که نهایتا این امتیاز به فراکاو رسید. بدین ترتیب رسانه‌های آنلاین که به دنبال پخش مصاحبه‌های بعد از بازی هستند، باید برای گرفتن حق آن با شرکت فراکاو مذاکره کنند.

این وسط، اطلاعیه سازمان لیگ یک ابهام بزرگ دارد. جایی که به پخش و بازپخش محتواهای مربوط به رقابتهای فوتبال اشاره شده. با توجه به آنکه برنامه‌های ورزشی مختلفی روی آنتن می‌رود که مسابقات فوتبال و حواشی آن را پوشش می‌دهد، این سوال به وجود می‌آید که تکلیف بازپخش این مسابقات چگونه خواهد بود.

در چنین شرایطی این برداشت از اطلاعیه به وجود آمد که شاید شرکت فراکاو با صداوسیما در این زمینه صاحب منافع مشترک است منتهی گزارش امروز روزنامه ایران ورزشی نشان می‌دهد که سازمان صداوسیما با چنین داستانی مخالف است. محمد مهدی خاموشیان، سرپرست اداره کل راهبری اپراتورها، خطاب به شاملو، مدیرعامل موسسه رسانه گستر فراکاو نوشته: «مالکیت محتوای سازمان و صدور مجوز حق پخش آن فقط در انحصار این رسانه است ولیکن در راستای خدمت‌‌رسانی و حسن نیت رسانه ملی به تمامی آحاد ملت ایران، سیاست این رسانه انتشار رایگان برای تمامی اقشار مردم و رسانه‌ها و حسن نیت رسانه ملی به تمامی آحاد ملت ایران، سیاست این رسانه انتشار رایگان برای تمامی اقشار مردم و رسانه‌ها است و در قبال این انتشار، سازمان صدا و سیما هیچ‌گونه وجهی دریافت نخواهد کرد و از آنجایی که صدور مجوز حق پخش فقط در صلاحیت این سازمان بوده و می‌باشد در صورتی‌ که آن مؤسسه مبادرت به فروش محتوای سازمان که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است نماید، اقدامات حقوقی صورت خواهد پذیرفت.

در پایان موکداً به عرض می‌رساند آن مؤسسه محترم فاقد مجوز IPTV از این سازمان بوده و هیچ تمدیدی در این خصوص صورت نپذیرفته است.»

این نامه صبح دیروز (یکشنبه) به دست مدیرعامل مؤسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو رسیده است و جالب اینکه نامه‌ای با محتوای مشابه برای آی پی تی وی های آی سیما، تیوا، لنز و آیو اسپورت هم فرستده شده و حالا باید دید نهایتا تکلیف حق پخش اینترنتی رقابتهای لیگ برتر چه خواهد شد.

4344