پنج واقعیت جذاب درباره توپ طلا: از اولین رکوردداران تا قوانین عجیب

پنج واقعیت جذاب درباره توپ طلا: از اولین رکوردداران تا قوانین عجیب

پایگاه خبری فوتبالی - مراسم اهدای توپ طلای سال 2019 امشب در پاریس برگزار خواهد شد و گمانه زنی ها درباره برنده این جایزه ارزشمند به اوج خودش رسیده است. 

به گزارش فوتبالی، توپ طلا یکی از مهمترین جوایز دنیای فوتبال و شاید مهمترین جایزه انفرادی این رقابت به حساب می آید. در سال های اخیر کریستیانو رونالدو و لیونل مسی سلطه کاملی بر این جایزه داشته و هرکدام 5 بار موفق به کسب آن شدند اما سال گذشته لوکا مودریچ موفق شد به این سلطه پایان داده و پس از مدت ها برنده توپ طلا شود. گفته می شود رقابت اصلی امسال بین ویرجیل فن دایک و لیونل مسی است که بیشترین شانس را برای کسب این جایزه دارند و تنها ساعاتی با مشخص شدن این موضوع فاصله باقی است. در این مطلب 5 واقعیت جذاب درباره توپ طلا که پیش از این کمتر درباره آنها صحبت شده را بررسی خواهیم کرد. 

5. تنها 10 بازیکن بیش از یک بار برنده توپ طلا شده اند

در بین تمامی بازیکنانی که در سال های اخیر برنده این جایزه ارزشمند شده اند، تنها 10 بازیکن بودند که توانسته اند بیش از 10 بار توپ طلا را به خانه ببرند. اولین کسی که این رکورد را به ثبت رساند، آلفردو دی استفانو از رئال مادرید بود. او در سال 1957 با 72 امتیاز برنده این جایزه شد. پس از آن در سال 1959 بار دیگر با 80 امتیاز برنده شد تا به اولین بازیکن تاریخ تبدیل شود که دوبار برنده این جایزه شده است. یک دهه بعد این یوهان کرایف بود که موفق شد این رکورد را در سال های 1971 و 1973 تکرار کند و در سال بعد نیز سومین توپ طلای خود را به دست آورد. فرانس بکن باوئر نیز در سال های 1972 و 1976 این جایزه را دریافت کرد. کوین کیگان در سال 1978 و زمانی که در هامبورگ بازی می کرد برنده توپ طلا شد و این افتخار را در سال بعدی نیز تکرار کرد تا نام خود را به عنوان تنها بازیکن انگلیسی که دو بار برنده این جایزه شده، در تاریخ ثبت کند. کارل هاینس رومینیگه نیز در سال 1980 و 1981 برنده توپ طلا شد. میشل پلاتینی فرانسوی نیز از سال 1983 و سه سال پیاپی این جایزه را دریافت کرد. مارکو فن باستن در سال های 1989، 1990 و 1992 برنده توپ طلا شد. رونالدوی برزیلی نیز هشتمین بازیکن و آخرین آنها پیش از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بود که موفق شد در سال های 1997 و 2002 برنده این جایزه شود. پس از آن دو فوق ستاره پرتغالی و آرژانتینی تنها بازیکنانی بودند که بیش از یک بار این جایزه را با خود به خانه بردند. 

4. تنها دو باشگاه صاحب هر سه بازیکن برتر در اهدای توپ طلا

کسب توپ طلا افتخار بزرگی است اما حضور در بین سه نفر ابتدایی نیز بسیار ارزشمند است و این اتفاق که هر سه بازیکن از یک باشگاه باشند اتفاقی بسیار نادر است. در واقع این مورد تنها سه بار در تاریخ رخ داده است. مارکو فن باستن در سال 1988 اولین توپ طلای خود را در حالی دریافت کرد که برای میلان بازی می کرد. رود گولیت و فرانک ریکارد نیز دو بازیکن دیگر فهرست سه نفره بودند که هر سه در میلان توپ می زدند. این اولین بار بود که هر سه بازیکن برتر این مراسم از یک باشگاه انتخاب می شدند. سال بعد میلان بار دیگر با حضور فن باستن، فرانکو بارسی و فرانک ریکارد این رکورد را تکرار کرد. دو دهه بعد و در سال 2010 این بارسلونا بود که با حضور لیونل مسی، آندرس اینیستا و ژاوی در کنار میلان در این افتخار قرار بگیرد. 

3. منچستریونایتد پرافتخارترین باشگاه در انگلیس

منچستریونایتد پس از حضور سر الکس فرگوسن دوران درخشانی را تجربه کرد اما حتی پیش از حضور او نیز یکی از نماینده های اصلی انگلیس در مراسم توپ طلا بوده است. اولین بازیکنن منچستریونایتد که برنده این جایزه شد دنیس لاو بود که در سال 1964 این افتخار را کسب کرد. دو سال بعد بابی چارلتون، اسطوره این باشگاه، در سال 1966 موفق به دریافت این جایزه شد. جرج بست در سال 1968 توپ طلا را دریافت کرد. پس از آن نیز کریستیانو رونالدو بود که در سال 2008 این افتخار را از آن خود کرد تا 4 بازیکن از منچستریونایتد موفق به دریافت توپ طلا شده باشند. 

2. سلطه بازیکنان آلمانی بر توپ طلا

توپ طلا به بازیکنان با ملیت های مختلف اهدا شده اما کشورهای کمی مانند آلمان سلطه زیادی بر آن داشته اند. تا به حال 5 بازیکن آلمانی موفق به دریافت این جایزه شده ان که بیشترین تعداد از یک کشور بوده است. در سال 1972 گرت مولر برنده این جایزه شد تا نام خود را به عنوان اولین برنده توپ طلای آلمانی به ثبت برساند. دو سال بعد وقتی فرانس بکن باوئر برنده این جایزه شد یک رکورد جدید به ثبت رسید. برای اولین بار هر سه بازیکن برتر متعلق به یک کشور بودند: آلمان. پس از آن کارل هاینس رومینیگه و لوتار ماتئوس نیز این جایزه را دریافت کردند. و آخرین نفر ماتیاس سامر بود که در سال 1996 برنده توپ طلا شد و پس از آن هنوز هیچ بازیکن آلمانی موفق به دریافت این جایزه نشده است. 

1. قانون عجیب اهدای توپ طلا تنها به بازیکنان اروپایی

وقتی جایزه توپ طلا برای اولین بار در سال 1956 پایه گذاری شد تنها به بازیکنان اروپایی اهدا می شد و به همین دلیل بازیکنان بزرگی چون پله و دیه گو مارادونا هرگز در طول دوران زندگی حرفه ای خود برنده این جایزه نشدند. این قانون در سال 1995 تغییر کرد و همه بازیکنان برای دریافت آن معتبر شناخته شدند و این موضوع ارزش این جایزه را نیز بیش از پیش کرد. در سال 2016 و به مناسبت 60 سالگی این جایزه، مجله فرانس فوتبال یک نظرسنجی مجدد از بازیکنان غیر اروپایی که در فاصله سال های طولانی برنده این جایزه نشده بودند انجام داد. تمام 39 جایزه در فاصله سال های 1956 تا 1994 در نظر گرفته شد و 12 تای آنها به بازیکنان آمریکا جنوبی رسید. پله، مارادونا، ماریو کمپس، گارینچا و روماریو در بین آنها بودند. پله 7 بار و مارادونا دو بار برنده شدند ولی در هر حال برندگان اولیه تغییری نکردند. 

1070