توضیحات دکتر هراتیان درباره تاثیر آلودگی هوا بر عملکرد بازیکنان و تعدد مصدومیت ها

توضیحات دکتر هراتیان درباره تاثیر آلودگی هوا بر عملکرد بازیکنان و تعدد مصدومیت ها

پایگاه خبری فوتبالی- دکتر زهره هراتیان در برنامه وقت اضافه رادیو ایران درباره مصدومیت های متعدد بازیکنان لیگ برتر و همچنین ارتباط آلودگی هوا با لغو مسابقات ورزشی صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، پیرامون مبحث آلودگی هوا و احتمال لغو مسابقه های ورزشی تهران و کلان شهرها، چیا فوادی کارشناس برنامه وقت اضافه رادیو ایران با سرکار خانم دکتر زهره هراتیان رییس ایفمارک در مورد میزان تاثیرگذاری آلودگی هوا بر فعالیت ورزشکاران و همچنین حضور بازیکنان هپاتیتی خارجی در فوتبال ایران و ماجرای ممنوع شدن یا ممنوع نشدن قلیان برای بازیکنان وعوض نشدن قوانین فیفا در این باره صحبت کرد. صحبت های دکتر هراتیان را در ادامه می خوانیم.

اگر خاطرتان باشد چند سال پیش بحث آلودگی هوا و الزام در لغو بازی ها را مطرح کردیم و این موضوع را به کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز انتقال دادیم و مصوبه گرفتیم که به چه نحوی برگزار شود. بحث آلودگی هوا دغدغه اروپا و آمریکا نیست و بیشتر دغدغه آسیاست علی الخصوص در هند، تایلند، کره و ایران. خیلی سخت بود که بتوانیم مقرراتی که فیفا هم آن را تایید کند وضع کنیم و برایش مصوبه ایجاد کنیم. دستورالعملی در این زمینه تهیه شد و به همه کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا ابلاغ شد. کمیته پزشکی باید در این زمینه یک تصمیم علمی بگیرد و اینکه یک بیمار قلبی یا ... در معرض آلودگی قرار بگیرد باید چه کاری انجام دهیم و هیچ وقت درباره فرد سالم اطلاعاتی وجود ندارد که مثلا بررسی شود تا ببینیم عوارض این آلودگی هوا در کوتاه مدت چه اثری بر بدن فرد سالم خواهد گذاشت. 

وی ادامه داد: قانون می گوید 24 ساعت هوای قبل از پیش بینی را در نظر داشته باشید و پی اس آی منطقه ای که بازی در آن برگزار می شود را با دستگاه پرتابل حدودا دو ساعت و یک ساعت پیش از بازی اندازه بگیرد اگر بالای 200 بود تصمیم جمعی داور، ناظر و پزشک مسابقه بر این خواهد بود که مسابقه کنسل شود. این در قانون ذکر شده اما گاها عملی نیست چرا که مثلا تیمی که از شهرستان می آید هوادارانش از روز قبل به تهران می آیند هزینه هایی که درست می شود حتی با وجود حق پخش و اسپانسرها ضرر و زیان زیادی به وجود می آید. ما این اختیار را داریم که به جای 2 ساعت قبل از بازی، صبح بازی تصمیم بگیریم و پیش بینی وزش باد و بارش باران نیز در این تصمیم گیری خیلی تاثیر دارد. درباره مسابقه فردا تصمیم بر این است که فردا صبح با همکاری کارشناسان کمیته اضطرار هواشناسی در این زمینه تصمیم گیری شود. درباره اصفهان هم همین مساله صدق می کند.ما پنجشنبه تمام مسابقاتی که در سطح تهران برگزار میشد را کنسل کردیم اما برای بازی شنبه نیاز داریم که تصمیم را صبح همان روز اتخاذ کنیم.

دکتر هراتیان افزود: این دستورالعمل فقط درباره آلودگی هوا است. همیشه در همه این سالها این هماهنگی با سازمان هواشناسی برقرار بود که دقت لازم را در بررسی هوای منطقه برگزاری بازی داشته باشند. این را هم بگوییم که ما خیلی روی شاخص 200 تاکید نداریم. حتی اگر روی 170-180 هم باشد دچار احتمالات می شود چون باید تمهیدات زیادی برای این مسابقه انجام شود اولا که همه بازیکنان واکسن آنفولانزا زده باشند و کادر پزشکی چندبرابر شده باشد و همچنین پایش شدید در بین خود بازیکنان سالم برقرار شده باشد که اگر در معرض آسم یا بیماری های ریوی هستند کنار گذاشته شوند. بحث هواداران هم برای ما بسیار مهم است. از نظر ریوی کسانی که در معرض آلودگی ذرات معلق قرار می گیرند احتمال ابتلا به آنفولانزا در آن ها بیشتر است. ما همه این موارد را باهم در نظر می گیریم و فقط ذهنمان معطوف به دو تیم نیست.

دکتر هراتیان در ادامه توضیحاتش افزود: در قانون فیفا و ای اف سی شاخص پی اس آی 200 است و به خاطر پیگیری هایی که ایران انجام داد این دستورالعمل تنظیم شد. اهواز همیشه ذرات معلق بالایی دارد و از این قائده مستثنی نیست. در قوانین پزشکی که فیفا و ای اف سی تبیین می کنند هیچ وقت تصمیم قاطع نیست و همیشه می گویند ما پیشنهاد می دهیم. تصمیم نهایی را همیشه داور می گیرد. یادم است چند سال پیش در یک بازی گفته شد که تا فاصله ده متری بازیکنان چیزی دیده نمیشد و این مساله طبیعتا برعهده داور است که تصمیم بگیرد این بازی برگزار شود یا خیر. 

دکتر هراتیان درباره مصدومیت های زیادی که در لیگ ایران رخ می دهد اینگونه توضیح داد: در لیگ آلمان بازی ها هر 3 روز یکبار انجام می شود ما نمی توانیم بگوییم چون لیگ آلمان اینگونه است پس لیگ برتر ما هم باید همینجوری باشد که ارتباط بازی های فشرده با مصدومیت های پی در پی معنایی ندارد. بازیکنان ما مشکلات ریزی دارند که فقط بازی های فشرده عامل مصدومیتشان نیست.

حتی کف پایی که صاف است می تواند در پارگی رباط صلیبی تاثیرگذار باشد. کیفیت زمین ها، نوع تمرین ها همه و همه مواردی است که ما به باشگاه ها ابلاغ می کنیم. فشردگی لیگ هم یک فاکتور محسوب می شود. ما صرفا به دلیل اینکه مسابقات فشرده است نمی توانیم بگوییم به همین دلیل مصدومیت ها زیاد است. بازیکنی را می بینید که ناههنجاری های اسکلتی دارند که به راحتی با کمک بدنساز قابل برطرف است اما ما بعضا می بینیم که اتفاقی نمی افتد و آن ناهنجاری ها رفع نمی شود. ما بیشتر نیاز به آموزش داریم و تمام  تلاش ما در مرکز ایفمارک هم برای همین موارد است.

زهره هراتیان درباره ماجرای هپاتیت بازیکنان خارجی تاکید کرد:  خوشبختانه مدیران عامل کنونی نسبت به گذشته بسیار آگاه تر شده اند. در یکی دو سال اخیر خود مدیران عامل به شدت پیگیر مسائل پزشکی بازیکنان خارجی هستند که قرار است جذب کنند و وقتی با دلایل به آنها توضیح می دادیم قانع می شدند. لیگ ما امسال مشکلی از این بابت نخواهد داشت و اگر حواشی ایجاد نشود تا چند سال همین شرایط ادامه خواهد داشت. 

هراتیان در انتها گفت: دخانیات جز مواد دوپینگی نشد. نیکوتین یک زمانی جز دوپینگ محسوب میشد و زیر نظر آژانس جهانی نبارزه با دوپینگ است. نیکوتین تحت نظر است اما هنوز در زمره دخانیات نیست. عوارض دخانیات بر بدن بازیکنان بسیار زیاد است. اگر یادتان باشد یه مدت کافئین هم جز دوپینگ بود اما بعدها از لیست خارج شد. مبارزه با موادی مثلا نیکوتین و دخانیات در سطح بین المللی به دلیل مافیایی که از آنها حمایت میکند سخت است. جز آموزش و گفتن حقایق به بازیکنان کار دیگری نمی توان کرد. ما باید یک اساس داشته باشیم که مسئولان حراست فوتبال با ما در ارتباط باشند و آمار هر ساله تست های پزشکی در زمینه استفاده از دخانیات را به آنها بدهیم. ما چندین سال است که فقط آمار تقریبی می دهیم. زمانی که بازیکنان پیش ما می آیند در صفحه اول فرمی را امضا می کنند که من نتایج آن را فقط به خود بازیکن و مدیرعاملشون اعلام می کنم و هیچ کدام از مسئولان از جزییات پرونده پزشکی ما هیچ اطلاعی ندارند. ما آمار داریم و هنوز اجازه اعلام آن را نداریم. درباره خبری که می گوید قرار است از مربیان هم تست اعتیاد گرفته شود باید بگویم که باید صلاحیت این کار را قوه قضاییه مشخص کند. البته که این اسناد محرمانه است و هیچ ارگان و سازمانی نمی تواند آنها را از ما بگیرد.

4344