عنایتی: تیم ملی فوتبال ایران مردم را عذاب می‌دهد/ به انتقاد کورکورانه عادت کرده ایم

عنایتی: تیم ملی فوتبال ایران مردم را عذاب می‌دهد/ به انتقاد کورکورانه عادت کرده ایم

پایگاه خبری فوتبالی- مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره ارزیابی اش از وضعیت این تیم و حواشی مربوط به مارک ویلموتس توضیحاتی ارائه کرد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا عنایتی مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران، درباره ارزیابی اش از آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پس از ۲ باخت متوالی مقابل بحرین و عراق بیان کرد: شرایط تیم ملی در این بازی‌ها به هیچ وجه خوب نبود. از زمان حضور ویلموتس چیز خاصی در این تیم ندیده ایم و حتی می‌توانم بگویم وضعیت ما بسیار سخت‌تر شده است. نمی‌توانم به نکته مثبتی در تیم ملی اشاره کنم. عراق و بحرین جزو تیم‌های قدرتمند و درجه اول فوتبال آسیا نیستند که به راحتی از آن‌ها شکست خوردیم. عادت نداریم تیم ملی در مرحله اول انتخابی جام جهانی اینگونه نتیجه بگیرد چراکه در دوران هشت ساله کی روش ۲ بار متوالی مقتدرانه به جام جهانی صعود کردیم و ثبات خوبی داشتیم.

تیم ملی با تداوم این روند به هیچ جایی نمی رسد

او افزود: خیلی زشت بود که تیم ملی برای کسب تساوی به مصاف عراق رفت و از همان دقیقه اول بازی تحت تاثیر حریف بود. اعتقاد دارم ویلموتس تاکنون نکته مثبتی را به تیمش انتقال نداده است و تیم ملی با تداوم این روند به جایی نمی‌رسد. امیدوارم وضعیت در دور برگشت تغییر کند و بتوانیم از داشته هایمان بهترین استفاده را ببریم. مقابل عراق و بحرین سردرگم بودیم و هواداران هم از سبک تیم ملی و نتایج این بازی‌ها عذاب می‌کشند.

باور نمی‌کردم مربی‌ای مانند ویلموتس هیچ طرح و استراتژی‌ای نداشته باشد

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: مشخص بود ویلموتس ارنج و برنامه خاصی هم برای بازی با عراق ندارد. باور نمی‌کردم مربی‌ای مانند ویلموتس که سال‌ها سرمربی تیم ملی بلژیک به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال جهان بوده برابر حریفی مثل عراق هیچ طرح، استراتژی و برنامه‌ای نداشته باشد. اکنون که چهار ماه تا بازی‌های دور برگشت زمان باقی مانده باید نقاط ضعف تیم ملی را برطرف کنیم.

باید دید قوچان نژاد چه تصمیمی برای بازگشت به تیم ملی می‌گیرد؟

او درباره لزوم بازگشت بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش و رضا قوچان نژاد به تیم ملی ایران گفت: تا جایی که من اطلاع دارم خود رضا نمی‌خواهد به تیم ملی بازگردد و حتی دعوت مارک ویلموتس را رد کرده است. به هر حال او از فوتبال ملی خداحافظی کرده و نمی‌دانم چه تصمیمی برای آینده دارد. اگر خودش و کادرفنی به این جمع بندی برسند که رضا می‌تواند به تیم ملی بازگردد، اتفاق مثبتی است.

با دعوت نشدن علیرضا جهانبخش به تیم ملی سرمایه سوزی می‌کنیم

عنایتی تصریح کرد: می‌خواهم به دعوت نشدن بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش یا سعید عزت اللهی به تیم ملی اشاره کنم. هرچند این نفرات در تیم‌های باشگاهی شان بازی نمی‌کنند، اما همه می‌دانیم فوتبال ملی با باشگاهی زمین تا آسمان متفاوت است. این نفرات و البته رضا قوچان نژاد می‌توانند از لحاظ شخصیت تیمی و فنی به تیم ملی کمک کنند و ما نباید قید سرمایه‌های مان را زده و سرمایه سوزی کنیم. امیدوارم ویلموتس هرچه سریع‌تر نگاه دقیق تری روی بازیکنانی که به دلیل بازی نکردن در تیم‌های باشگاهی شان به تیم ملی  دعوت نمی شوند، اندازد.

او افزود: نفراتی مانند جهانبخش می‌توانند گره از کار تیم ملی باز کنند و دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نداریم. باید ویلموتس بار دیگر به نفراتی که امتحان خود را در تیم ملی پس داده اند اعتماد کند.

عادت کرده ایم کورکورانه و هیجانی از بازیکنان انتقاد کنیم و این بار نوبت شجاعی است

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره انتقاد‌هایی که پس از بازی با عراق نسبت به مسعود شجاعی مطرح شده است، بیان کرد: ما ایرانی‌ها عادت داریم کورکورانه و از روی هیجان درباره یک بازیکن اظهارنظر کنیم. شجاعی ۱۴، ۱۵ سال برای تیم ملی زحمت کشیده و اگر نتوانسته در یک بازی کیفیت خود را نشان بدهد، دلیلی برای بد بودن مسعود نیست. از طرفی باید به تفکرات سرمربی تیم ملی اعتماد شود. شاید او روی سلیقه اش و شناختی که در تمرینات تیم ملی از بازیکنان پیدا کرده تصمیم گرفت مقابل عراق به شجاعی بازی بدهد.

با یک بازی کل زحمات مسعود شجاعی را از یاد نبریم

او افزود: شجاعی یکی از بازیکنان باتجربه تیم ملی است و در شرایطی که مارک ویلموتس و وحید هاشمیان به تازگی سرمربی و مربی ایران شده اند، تجربه او می‌تواند به تیم ملی کمک کند. بازیکنان دیگر هم مسعود را قبول دارند و به همین دلیل نباید برای یک بازی کل زحماتی که شجاعی برای تیم ملی کشیده از یاد ببریم.

نمی‌توانیم یک بازیکن را وادار کنیم از تیم ملی خداحافظی کند

عنایتی درباره اینکه به نظر می‌رسد برخی بازیکنان پا به سن گذاشته تیم ملی باید زودتر از این تیم خداحافظی کنند، گفت: من درباره این موضوع صحبت نمی‌کنم. به هر حال تفکر سرمربی این بوده که همچنان از بازیکن باتجربه و کاپیتان تیمش استفاده کند. نمی‌توانیم به زور یک بازیکن را وادار کنیم از تیم ملی کنار برود و خودش باید به این جمع بندی برسد. نمی‌توانیم علایق شخصی مان را وارد تیم ملی کنیم. هر بازیکنی روز خوب و بد دارد و نظر سرمربی برای استفاده از بازیکن پا به سن گذاشته مهم است.

باید دید ویلموتس چه  اختیاراتی به هاشمیان داده است

او درباره اینکه به نظر می‌رسد وحید هاشمیان با وجود توانمندی‌های فنی و اخلاقی اش تاکنون نتوانسته است ارتباط مناسبی بین بازیکنان و ویلموتس ایجاد کند و مانند کریم باقری در پرسپولیس وظایفی فراتر از یک دستیار برای سرمربی خارجی داشته باشد، گفت: هاشمیان در کنار ویژگی‌های بارز فنی از لحاظ انضباط و اخلاق هم الگو است، اما من هم چنین نظری دارم و باید ببینیم او در ادامه چگونه رفتار می‌کند. از طرفی باید دید ویلموتس چه اختیاراتی به وحید داده است. اکنون ما تنها هاشمیان را در شرایطی می‌بینیم که با تماشای بازی‌های لیگ برتر از لحاظ معرفی بازیکنان به ویلموتس کمک می‌کند و از اینکه او در رختکن چه وظایفی دارد بی اطلاع هستیم.

وضعیت تیم ملی به هیچ وجه امیدوار کننده نیست

مهاجم سابق تیم‌های استقلال و سپاهان درباره ارزیابی اش از شانس صعود ایران به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی بیان کرد: شرایط فعلی تیم ملی ایران ما را به آینده امیدوار نمی‌کند و تنها به عنوان یک هوادار امیدوارم ویلموتس تیم ملی را از این وضعیت خارج کند. اطمینان دارم اگر وضعیت تغییر کند راحت به عنوان تیم اول از گروه مان بالا می‌آییم.

موافق برکناری ویلموتس نیستم

او درباره احتمال برکناری مارک ویلموتس گفت: به هیچ وجه موافق این موضوع نیستم چراکه برای استفاده از مربی خارجی دیگر زمان نداریم. با وجود احترامی که برای مربیان ایرانی قائل هستم هم باید بگویم آن‌ها بار‌ها نشان داده اند نمی‌توانند زیر فشار‌های اینچنینی تصمیم‌های درستی بگیرند. اکنون زمان برکناری مارک ویلموتس نیست و بهتر است باز هم به او اعتماد کنیم.

4344