آنالیز تراکتور/ ماموریت بزرگ دنیزلی در تبریز

آنالیز تراکتور/ ماموریت بزرگ دنیزلی در تبریز

پایگاه خبری فوتبالی- تراکتور این فصل اقتصادی ترین بازی ممکن را از خود به نمایش می‌گذارد و با 4 پیروزی 1-0 در کنار سپاهان صدرنشین لیگ است. 

به گزارش فوتبالی، همواره یکی از ملاک های تیم های قهرمان، نزدیک بودن سطح فنی بازیکنان اصلی و ذخیره هاست و این فصل تراکتور، در هر پست چند بازیکن آماده دارد که در صورت لزوم می‌تواند از آنها بهره ببرد.

خط به خط با تی تی ها:

پس از جنجال های فصل گذشته محسن فروزان و لغزش اخباری در درون چهارچوب، تراکتوری‌ها، این فصل قهرمان خود را در درون دروازه یافتند. مظاهری پس از شش فصل حضور در تیم ذوب آهن، در تابستان به تراکتور پیوست تا پرشورها پس از چند فصل، دیگر دغدغه ای از بابت مرد شماره 1 خود نداشته باشند. 

6 بازی بدون گل خورده و تنها 11 شوت زده شده به سمت دروازه تراکتور، نشان دهنده خط دفاعی مطمئن است. ایمان سلیمی یکی از سد های مهاجمان حریف برای رسیدن به گل بوده. به طور نمونه سلیمی در هفته پنجم و بازی مقابل سایپا، 9 دفع توپ داشت و در هر 6 نبرد هوایی خود پیروز شد. زوج سلیمی در خط دفاع، بازیکن محبوب کارلوس کی روش است. محمدرضا خانزاده در 3 دیداری که به طور کامل بازی کرد، 16 عملکرد دفاعی از خود ثبت کرد و با دقت پاس 92 درصدی، عملکرد درخشانی از خود به جا گذاشت. پس از مصدومیت خانزاده در هفته چهارم برابر گل گهر، دنیزلی هافبک دفاعی بلند قامت خود را در قلب خط دفاعی آزمایش کرد. رضا اسدی که یکی از خوب های این فصل تراکتور بود، در دفاع نیز زوج خوبی با سلیمی تشکیل داد تا دنیزلی نگرانی خاصی از بابت دفاع خود نداشته باشد. 

دیگر ستاره تبریزی ها، مهدی تیکدری 23 ساله در دفاع راست است. ستاره فصل گذشته مس کرمان، در آخرین بازی تراکتور مقابل پارس جنوبی جم، در تمامی نبردها پیروز شد و با دو دریبل موفق در فاز هجومی نیز نقش موثری داشت. تیموری نیز در دفاع چپ با عملکرد خوب خود توانسته نظر مربی ترک تبار تراکتوری ها را جلب کند و در هر شش بازی، فصل از ابتدا به میدان برود.

پس از انتقال اسدی به یک خط عقب تر، مسعود شجاعی عقب تر به بازی گرفته شد و با پاس های دقیق به هافبک ها و مهاجمان، وظیفه انتقال توپ را از فاز دفاعی به فاز هجومی برعهده دارد. میمبلا هم رفته رفته به یکی از ارکان تراکتوری ها تبدیل شد و با قدرت شوت زنی حیرت آور خود، از خارجی های خوب لیگ به شمار می‌رود. مهم نیست که چه کسی به او لقب مارادونای پرو را داد؛ اما او با عملکرد خوب خود این روزها لقب مارادونا را یدک می‌کشد و علاوه بر بازی جنگنده، از تکنیک خوبی نیز برخوردار است. کاپیتان تیم ملی نیز تا کنون هم در نقش هافبک  box to box و هم در پست وینگر بازی کرده و در تمامی گل های به ثمر رسیده تراکتور در این فصل در لیگ برتر موثر بوده.

 اشکان دژاگه، سوگیتا و ساسان انصاری نیز در پست وینگر بازی کرده اند. در نوک خط حمله فورچونه فرانسوی، هنوز نتوانسته عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و تنها در هفته پنجم توانست گلزنی کند؛ اما می‌توان به شوت های دقیق و شم گلزنی این مهاجم گران قیمت امیدوار بود. 

احتیاط:

همه فوتبال دوستان نام دنیزلی را مترادف با فوتبال هجومی می‌دانستند‌‌؛ اما این روز ها در حال تماشای روی دیگر این مربی ترک هستیم. شاید ورود به آستانه 70 سالگی، خواه ناخواه دنیزلی را محتاط کرده؛ او که بارها در مصاحبه های خود تاکید کرده 3 امتیاز برای او از هر چیزی مهم تر است، با 4 برد 0-1 فعلا یکی از دو تیم صدر نشین لیگ است. شاگردان او با حملات پرتعداد به سمت دروازه حریف یورش می‌برند و پس از رسیدن به گل، به  اداره بازی می‌پردازند. افندی خیلی تغییری در ترکیب خود ایجاد نمی‌کند و اکثرا با سیستم 3_3_4 یا 1_3_2_4 تیمش را روانه میدان می‌کند.

توپچی ها:

تراکتور با وجود داشتن مهره های شوت زنی مانند میمبلا، حاج صفی یا حتی اشکان دژاگه، با شوت های از راه دور بارها دروازه حریفان را تهدید کرده است. تراکتور از حیث آماری هنوز در نیمه جلوی زمین موتورش راه نیفتاده و فقط 4 گل زده اما نشانه‌های برجسته‌ای از آینده‌ای درخشان دارد. شاگردان دنیزلی به طور متوسط در هر مسابقه 10.8 مرتبه با شوت دروازه حریفان را تهدید کردند که در مجموع 23 شوت‌شان در چهارچوب بود. دقت شوت تراکتور هم نشان می‌دهد که بازیکنان این تیم شوت بی‌هدف کم می‌زنند و معمولا شوت‌های‌شان از نقطه درستی زده می‌شود. تراکتور دومین دقت شوت (35%) را در بین همه تیم‌های لیگ دارد.

نیمکت غنی:

تراکتور تقریبا در هر پستی دو بازیکن آماده دارد. اخباری در جام حذفی با واکنش خوب خود در مقابل پنالتی نشان داد میتواند جایگزین مناسبی برای مظاهری باشد. احمد موسوی در جام حذفی در دفاع راست امیدوار کننده بود و اکبر ایمانی نیز با پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت می‌تواند کمک حال هافبک های تراکتور باشد. استفاده چرخشی از انصاری، دژاگه و سوگیتا نیز نشان از غنی بودن وینگر های تراکتور میدهد. به این افراد، رضا شکاری، خرید جنجالی تبریزی ها را نیز اضافه کنید.

تغییر پست:

دنیزلی بارها با تغییر پست بازیکنان نشان داده که ابایی از این کار ندارد. مهدی تیکدری که فصل گذشته به عنوان هافبک و مهاجم برای مس کرمان بازی می‌کرد، با نظر افندی به دفاع راست منتقل شد و درخشید. رضا اسدی نیز پس از مصدومیت خانزاده به قلب خط دفاعی آمد و همچنان روند کلین شیت های تراکتور ادامه دار شد. دیگر تغییر دنیزلی، استفاده از مسعود شجاعی در یک خط عقب تر و در پست هافبک دفاعی بود.

دنیزلی که تا به حال با تیم های پاس و پرسپولیس نتوانسته قهرمانی در لیگ ایران را تجربه کند، با شروعی قدرتمندانه امیدوار است در آستانه هفتاد سالگی تبریزی ها را به قهرمان برساند

تحلیل از مجید محبی

1984