جزئیات دریافت مجوز حرفه‌ای بین‌المللی توسط تراکتور از زبان معاون ورزشی باشگاه

جزئیات دریافت مجوز حرفه‌ای بین‌المللی توسط تراکتور از زبان معاون ورزشی باشگاه

پایگاه خبری فوتبالی- معاون ورزشی باشگاه تراکتور در خصوص دریافت مجوز حرفه‌ای بین‌المللی توسط این باشگاه توضیحاتی را ارائه کرد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از دفتر ارتباطات و رسانه باشگاه فرهنگی، ورزشی و اقتصادی تراکتور، میر معصوم سهرابی اظهار داشت: AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در راستای همگن‌سازی و توسعه کمی و کیفی باشگاه‌ها، استانداردها و دستور العمل‌هایی به فدراسیون‌ها ارسال کرده تا باشگاه‌های فوتبال در کشورهای دارای لیگ حرفه‌ای، این الزامات را رعایت کرده و مجوز حرفه‌ای دریافت کنند. این مجوز نشان دهنده شخصیت فنی و اجتماعی باشگاه و یکی از آیتم‌های مهم برای کسب مجوز حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است.

وی افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل‌های صدور مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون‌ها، کمیته‌ی بدوی در فدراسیون فوتبال ایران برای صدور مجوز حرفه‌ای تشکیل شده که وظیفه این کمیته دریافت مدارک و مستندات از باشگاه‌ها و بازرسی و ارسال مدارک هر کدام از باشگاه‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای به مدت یک سال است که همه ساله این مجوز نیاز به بازبینی و تمدید دارد.

وی با بیان اینکه معیارهای حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها در پنج محور ذکر شده است، خاطرنشان کرد: معیار ورزشی، نخستین بخش از الزامات ابلاغی بوده که ضرورت دارد شرایط حرفه‌ای و شاخص‌های ابلاغی در تیم بزرگسالان، تیم‌های پایه و مدارس فوتبال باشگاه، نوع قرارداد بازیکنان، نوع تمرینات و آزمایش‌های پزشکی قبل از مسابقات رعایت شده باشد.

سهرابی ادامه داد: دومین معیار برای دریافت مجوز حرفه‌ای رعایت یک سری از الزامات سخت افزاری است که در این راستا مشخص شدن زمین تمرین، زمین بازی، سالن بدنسازی، سالن سرپوشیده برای شرایط بد جوی و رعایت الزامات ابلاغی در رختکن‌ها، سرویس‌های بهداشتی، اتاق پزشکی و ... ضروری است. همچنین باشگاه‌ها باید ضمن مشخص کردن مدارک مالکیت یا اجاره‌ای بودن ورزشگاهشان، اتاق کنفرانس، اتاق دوپینگ، جاده‌های دسترسی، نور و امکانات تخلیه استادیوم در شرایط خاص را منطبق بر الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا کنند.

معاون ورزشی تراکتور با بیان اینکه بخش حقوقی سومین معیار برای صدور مجوز حرفه‌ای است، گفت: نوع مالکیت، اساسنامه، لوگو، آیین نامه انضباطی، مدیریت حقوقی و سهامداران باشگاه باید به طور کامل مشخص شده و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش پرسنلی و اداری چهارمین معیار برای صدور مجوز حرفه‌ای است، بیان کرد: مدیر حقوقی، مدیر فرهنگی، اعضای کانون هواداران، مدیر ورزشی و مربیان فعال در باشگاه‌ها باید مدارک و تجربه لازم را برای کار داشته باشند که مدارکشان برای بررسی به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ارسال می‌شود.

معاون ورزشی باشگاه تراکتور وضعیت مالی را آخرین معیار برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: صورت‌های مالی، بودجه، نوع درآمد، هزینه‌ها و تسویه حساب با بدهکاران باید به طور کامل مشخص شده و شفاف باشد؛ همچنین وضعیت مالی باشگاه نسبت به سال گذشته نشانگر توسعه باشد. 

وی ادامه داد: پس از رفع موانع و مشکلات، مدارک باشگاه از طریق نرم افزار ارسال شده و نماینده فدراسیون ضمن بازدید از باشگاه، صحت و سقم مدارک را بررسی کرده و پس از تشکیل جلسه در کمیته بدوی، مدارک به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه باشگاه تراکتور فصل گذشته موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشده بود، گفت: با توجه به تغییر مالکیت و تغییرات متعدد مدیرعامل در فصل گذشته، باشگاه تراکتور مدارک مورد نیاز را در زمان تعیین شده به فدراسیون ارسال نکرده بود؛ همچنین آمار بالای شاکیان نیز از دیگر عوامل ناکامی تراکتور در کسب مجوز حرفه‌ای بود.

وی افزود: با توجه به دستور مالک و مصوبه هیأت مدیره، دریافت مجوز حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین اهداف باشگاه پس از تغییرات مدیریتی بود که در این راستا کمیته‌ای در باشگاه تشکیل شد که پس از چهار ماه فعالیت، تمام مدارک و مستندات مورد نیاز را در قالب 550 صفحه به کمیته مورد نظر در فدراسیون فوتبال ارسال کردیم.

وی با تأکید بر اینکه آکادمی فعال از الزامات دریافت مجوز حرفه‌ای است، اظهار کرد: تیم‌های باشگاه در تمامی رده‌های سنی باید فعال بوده و لیگ‌هایی که حضور دارند هم مشخص باشد. همچنین کیفیت مربیان، کلاس‌های آموزشی، نوع قراردادها، مراقبت‌های پزشکی بازیکنان، فلسفه تشکیل آکادمی و اهداف آن و .... هم تأثیرگذار در صدور مجوز حرفه‌ای است، خوشبختانه آکادمی باشگاه تراکتور تمامی این شرایط را داراست و به دنبال توسعه امکانات و زیر ساخت‌های تیم‌های پایه‌مان هستیم.

معاون ورزشی باشگاه تراکتور در پایان تأکید کرد: راه اندازی مدرسه فوتبال در مقاطع ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی در برنامه باشگاه بوده که برای کسب درآمد و استعداد یابی موثر خواهد بود؛ همچنین بر اساس برنامه میان مدت، تیم‌های ورزشی تراکتور را در شهرهای اطراف تشکیل داده و راهی مسابقات می‌کنیم.

4344