رضا سخندان: دیگر در ایران داوری نخواهم کرد

رضا سخندان: دیگر در ایران داوری نخواهم کرد

پایگاه خبری فوتبالی- رضا سخندان، کمک داور فوتبال، در برنامه وقت اضافه رادیو ایران، با چیا فوادی، سردبیر سایت فوتبالی، به گفت و گو پرداخت. 

به گزارش پایگاه خبری فوتبالی- رضا سخندان در ابتدای سخنانش گفت: ما طبق معمول همیشه در مسابقات لیگ برتر شرکت کردیم و تست های مختلف را هم دادیم و هیچ مشکلی نداشتیم. با صحبت هایی هم که با مسئول کمیته داوران آقای ممبینی داشتیم قرار شد ادامه بدهیم و طبق گفته او قرار شد تجربه‌مان را در اختیار دیگر داوران قرار دهیم. تقریبا یک هفته مانده به انتخاب داوران بین‌المللی که معمولا هر سال در قالب کلاس هایی تست های زبان انگلیسی و آمادگی جسمانی می‌گیرند، نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که من رد شدم. مدت هاست آقای ممبینی را ندیده‌ایم و در تصمیم گیری‌های کلان کمیته داوران، هرکاری می‌خواستند خودشان انجام می‌دهند. در هیئت رئیسه هم که اکثر آن ها داور نبوده‌اند و ربطی به داوری ندارند چنین تصمیمی را گرفتند. 

وی ادامه داد: یک بحثی که مطرح کردند گفته اند شرایط سنی. در سایت فدراسیون هم مطالبی غیر واقعی را مطرح کردند. من با آقایان از جمله آقای ساکت تماس گرفتم که جویای مساله بشم و چرایی آن را متوجه بشوم و هیچکدام جواب تلفنشان را ندادند. مجبور شدم با رسانه‌ها صحبت کنم که متوجه شوم چه شده است و مسئولان هم مطالب غیر واقعی را مطرح کردند. من سه ماه آینده تا آخر سال میلاد 2019 هیچ مشکلی ندارم و 45 ساله می‌شوم. از نظر فیفا هم برای ادامه کار هیچ مشکلی ندارم. بر اساس قوانین فیفا، داوران می توانند با پاس کردن تست آمادگی جسمانی کار کنند. چیزی که در سایت فدراسیون عنوان کرده بودند این بود که من 46 سال دارم. ضمنا گفتند سخندان مسافرت زیاد رفته و در لیست بین المللی زیاد بوده است. مگر من جای کسی را گرفته بودم یا کم‌کاری کرده بودم و کم افتخاری کسب کرده بودم؟ گفتند آسیا دیگر سخندان را نمی خواهد و دیگر قضاوت زیادی به او نمی دهد. در حالی که من در سال 2019 در جام ملت ها و در ادامه در لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کردم. گفتند آخرین بازی من اسفند بوده در حالی که فروردین قضاوت کردم. همچنین با تیم آقای فغانی دو بازی در ادامه لیگ قهرمانان در پیش دارم. بعد از آن هم در تورنومنت زیر 20 سال با آقای بیژن حیدری قضاوت خواهیم کرد. بنده اصلا مشکلی نداشتم. اگر هم این 18 سال در لیست بین المللی بودم این بر اساس توانایی های من بوده و زمان تست های بدنی هم ماکسیموم نمره را گرفتم و به من گفتند مثل 17 ساله ها نمره گرفتم. حرفه ای کار کردم و خواستم اگر حقی هست در زمین گرفته شود. آقایان هم جوابگو نیستند و در سایت فدراسیون هم به اشتباه یا عدم صداقت رفتار می کنند زیرا من هیچ مشکلی نداشتم و وقتی با آقای ممبینی هم صحبت کردیم به ایشان گفتم مشکلی ندارم و ایشان هم گفتند خوب است که آمادگی جسمانی خوبی داری اما نمی دانم در پشت پرده چه اتفاقی افتاد که من خط خوردم. 

سخندان در ادامه بیاناتش گفت: دپارتمان داوری وجود ندارد و آقای ممبینی به تنهایی تصمیم گیرنده است. چیدمان و بقیه کار ها به عهده شخص ایشان است. لیست را هم چون کمیته داورانی در کار نبوده، رفتند با هیئت رئیسه مطرح کردند. در نهایت هم دبیرکل که هم اکنون سرپرست است باید امضا کند و خیلی از آن ها شناختی از داوری ندارند. در نتیجه روی حرف ممبینی حرفی نمی زنند و امضا می کنند. به علت اینکه آدم صادق و کم حاشیه ای هستم، نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم ولی به دلیل عدم صداقت در گفتار و کردار آن ها، حداقل انتظارم این بود که از من خواهش می کردند و می گفتند می خواهیم جوانگرایی کنیم. یک مراسم هم برای من می گرفتند و با تشکر من خداحافظی می کردم و جای خود را به جوانان می دادم. اما با این رویکرد تصمیم گرفتم با فدراسیون همکاری نداشته باشم.

وی در انتهای سخنانش گفت: صحنه پنالتی بازی استقلال و گل گهر را ندیدم که درباره اش اظهار نظر کنم. دیگر نمی‌خواهم در این کشور داوری کنم و از تمام کسانی که مرا حمایت کردند، از مردم و پیشکسوت های داوری هم تشکر می کنم. بحث داوری در دیگر کشورها هم برای من مطرح نیست. ایران کشور امنی است، فقط باید مدیران کشور تفکراتشان را عوض کنند تا کشور خوبی داشته باشیم .

7413