حیدر سلیمانی: به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم VAR را به ایران بیاوریم

حیدر سلیمانی: به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم VAR را به ایران بیاوریم

وب سایت رسمی فوتبالی- حیدر سلیمانی، کارشناس داوری روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با چیا فوادی، سردبیر فوتبالی به گفت و گو پرداخت. 

به گزارش فوتبالی، حیدر سلیمانی در ابتدای سخنانش گفت: فصل قبل هم ما داوران پشت دروازه را امتحان کردیم. چند فصل قبل ایتالیا و چند کشور اروپایی امتحان کردند که نتیجه نگرفتند. چون نتیجه نگرفتند به VAR روی آوردند. ما چون در آموزش داوران غیرحرفه ای هستیم، نباید انتظار داشته باشیم داورانمان کار استثنایی انجام دهند. کشورهای دیگر برای داوران آموزشی خاص برگزار می‌کنند. داورهای بین المللی شان را به کشورهای پیشرفته اعزام می‌کنند. مثلا ژاپن داوران خوبش را به انگلیس می‌فرستد. آن ها داورانشان را به شکل حرفه ای پرورش می‌دهند و ما همین کلاس های پیش فصل را به زور و با اجبار برگزار می‌کنیم زیرا منبع مالی خوب نداریم. این که چرا VAR به ایران نمی‌آید، بنده سال 1390 به فدراسیون فوتبال پیشنهاد دادم(زمان جام جهانی آفریقا) که از آن زمان این مساله را پیگیری کنند. آن زمان می‌شد این کار را کرد. دو فصل قبل آقای فتاحی به من گفت با شرکت مذکور مطالبه مان را مطرح کنم. اما این شرکت قبول نکرد و به ما گفت از استرالیا یا امارات بگیرید. چون ما با شرکت های اینچنینی در مساله تحریم به سر می‌بریم، مثل والیبال که نتوانستیم این فناوری را به ایران بیاوریم فوتبال هم همین شد. الان حتی شده مثل کره جنوبی از نمایندگی دوم سوم چهارم آن را هم به ایران بیاوریم به نفع ما می‌شود. همین بازی های اخیر، من چندین صحنه دیدم که اگر VAR در داخل ایران حضور می‌داشت حق به حق دار می‌رسید. 

وی ادامه داد: خطای چشم انسانی همیشه بوده و هست. یک کمک داور، در آن واحد باید روی پنج مساله تمرکز کند تا ببیند آفساید هست یا نه. توپ، زمانی که ارسال میشه، دوتا از مدافعین و جایگیری خودش. به نظر من کمک داور بازی استقلال - ذوب آهن شاهکار کرد. کاری ندارم بین مدافعین چه اتفاقی افتاد اما بعضا برخی تمرکز ندارند و داوری ما هم غیر حرفه ای است و داوران ما آموزش خوب نمی بینند، پس مشکلات و اشتباه های داوری هم خیلی بیشتر است. حالا اول فصل است و یک سری تیم ها با از دست دادن امتیازات ممکن است فشار نیورند. اما وقتی بازی ها نزدیک و حساس شود، این مساله فاجعه به بار می آورد. 

وی در انتها اظهار داشت: امارات اولین کشوری بود که اقدام به وارد کردن VAR کرد. استرالیا هم همینطور. ژاپن هم این فناوری را دارد اما کره جنوبی ندارد. 

7413