فرکی: دربی باید مساوی می‌شد/ با پیکان برای کسب سهمیه آسیا تلاش می‌کنیم

فرکی: دربی باید مساوی می‌شد/ با پیکان برای کسب سهمیه آسیا تلاش می‌کنیم

وب سایت رسمی فوتبالی- حسین فرکی درباره شهرآورد 90 و همچنین آخرین وضعیت تیم پیکان و بازیکنانش صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، پیکان در 3 هفته ابتدایی لیگ نتایج خوبی به دست نیاورد تا شایعه تغییر کادرفنی تیم خیلی زود به گوش برسد. در همان روزهایی که همه فکر می‌کردند آخرین مهلت حسین فرکی برای ماندن در پیکان است، این تیم نمایش عجیبی مقابل ماشین‌سازی تبریز داشت و توانست این تیم را با نتیجه 6 بر 2 شکست دهد. خیلی‌ها فکر می‌کنند شایعه تغییر کادرفنی باعث شد بازیکنان از جان و دل مایه بگذارند و بهترین بازی‌شان را انجام دهند تا فرکی بماند اما ظاهراً خود سرمربی پیکان از این مسأله اطلاعی نداشت. حسین فرکی سرمربی پیکان که یکی از آرام‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین مربیان لیگ ایران به حساب می‌آید، در مورد این بازی، شرایط تیمش، صحبت‌های عیسی آل‌کثیر، اینکه هیچ‌وقت کارت قرمز نگرفته، بازی با فولاد و... صحبت‌های جالبی دارد.
 
بعد از چند بازی که به نتیجه دلخواه نمی‌رسیدید، در مقابل ماشین‌سازی تبریز به یک پیروزی پر گل، عجیب و ارزشمند دست پیدا کردید. جالب این است که بعد از بازی گفته بودید ماشین‌سازی تیم خوبی بود و اینطور نبود که پیکان کار راحتی مقابل شاگردان خطیبی داشته باشد.
 بله، همینطور است. ماشین‌سازی در 2، 3 بازی قبلی‌اش کار سختی مقابل حریفان داشت. این تیم مقابل مدعیانی مثل استقلال، سپاهان و شهر خودرو بازی داشت که استقلال را برد و در مقابل سپاهان و شهر‌خودرو هم با نتیجه یک بر صفر و به سختی باخت. اینکه تیم ما به ماشین‌سازی 6 گل می‌زند، از شایستگی‌اش است وگرنه ماشین‌سازی تیم خوبی است که با توجه به نتایج قبلی‌اش برای همه عجیب بود که بتوانیم چنین بردی به دست بیاوریم. ما در بخش گلزنی در همه بازی‌های‌مان به جز 45 دقیقه اول مقابل شهر‌خودرو، موقعیت‌های زیادی داشتیم که توی گل نمی‌رفت یا حریف روز خوبش بود. مثل بازی نساجی که واقعاً خوب کار کردیم اما نتوانستیم ببریم. به هر حال نتیجه بازی با ماشین‌سازی عالی بود و زمان خوبی هم اتفاق افتاد. ما باید این بازی را می‌بردیم و خودمان را در جدول به جایگاه خوبی می‌رساندیم.

پیکان مقابل شاهین بوشهر هم موقعیت‌های خوبی داشت که حتی عبدالله ویسی هم به تعریف و تمجید تیم‌تان پرداخت اما در آنجا انگار خوش‌شانس نبودید.

 واقعیت همین است. در بازی با ماشین‌سازی همه موقعیت‌های‌مان گل شد اما در بوشهر برعکس بود. در آنجا ما اگر اول بازی گل می‌زدیم شاید چنین نتیجه‌ای هم آنجا رقم می‌خورد اما شانس نداشتیم.

و الان بهترین خط حمله لیگ را تا اینجای کار دارید.
 بله، ما الان با 10 گل زده، بیشترین گل زده را داریم که خیلی خوب است چون همه بازیکنان برای گل زدن و موفقیت تیم تلاش می‌کنند.

اما گل‌های خورده زیادی هم دارید.
 به هر حال باید روی این مسأله کار کنیم که در بخش دفاعی بهتر ظاهر شویم.

در چند روز گذشته شایعه‌هایی در مورد احتمال تغییر در کادرفنی پیکان به وجود آمده بود که ظاهراً همین مسأله باعث شد بازیکنان با جان و دل کار کنند و چنین نتیجه‌ای به دست بیاید.

 همینطور است. بچه‌ها محبت دارند و احساسی هم هستند که برای من خیلی قابل احترام است. برای ما جای خوشحالی دارد که چنین حسی به بازی داشتند. من هم به آنها اعتماد دارم. به هر حال تیم ما بازیکنان خوبی دارد اما شروع فصل چندان خوب نتیجه نگرفتیم. الان شرایط استقلال هم همینطور است و شروع خوبی نداشت. هر تیمی شرایط متفاوتی دارد که بعضی وقت‌ها برای یکی خوب می‌آید و برای دیگری برعکس است.

بعد از آن 3 هفته اول، حالا اتفاق خوبی برای پیکان افتاد تا همه بازی‌های قبلی را فراموش کنند.
 بله، برای ما خوب آمده. درست است شروع خوبی نداشتیم اما روند خوبی بوده که امیدواریم روز به روز بهتر شویم. بچه‌ها در این روز نتیجه زحماتی که کشیده می‌شود از سوی خودشان، کادرفنی و تیم را گرفتند.

درست است که قبل از بازی به شما اولتیماتوم داده شد؟
 نه، اصلاً چنین چیزی نبوده و حتی یک کلمه هم در این مورد نشنیده بودم.

به هر حال در سال‌های اخیر مدیران نشان دادند تحمل کمی دارند و خیلی زود برای تغییر دست به کار می‌شوند که در مورد پیکان هم چنین شایعه‌هایی به گوش می‌رسید.

 متأسفانه فضای فوتبال ما خوب نیست و حاشیه‌هایش کمک می‌کند به این مسائل. الان هر کسی به دنبال زمین خوردن دیگری است. این مسائل برای ورزش ما بد است و کار کردن در این فضا خیلی سخت خواهد بود.

چه هدفی در این فصل با پیکان دارید؟

 تلاش می‌کنیم جایگاه خوبی داشته باشیم. به هر حال 6، 7 تیم هزینه‌های زیادی کردند ولی تیم ما در سطح متوسط‌ها کار را دنبال می‌کند. ما تلاش می‌کنیم نتایج خوبی بگیریم و بهتر از همیشه باشیم.

قبل از شروع فصل صحبت از سهمیه آسیا بود. الان هم چنین هدفی را دنبال می‌کنید؟

 همه این صحبت‌ها را دارند و ما چیزی را رد نمی‌کنیم اما در کنارش باید به واقعیت‌ها هم نگاه کنیم و واقع‌بین باشیم. ما تلاش‌مان را برای کسب سهمیه آسیا انجام می‌دهیم و باید ببینیم در نهایت چه اتفاقی می‌افتد.


یکی، 2 روز پیش عیسی آل‌کثیر مصاحبه‌ای با «ایران ورزشی» داشت که بخشی از آن در مورد شما بود. فکر می‌کردم آل‌کثیر از باشگاه پیکان و شما دلخور باشد اما نه تنها دلخور نبود بلکه به تعریف و تمجید از شما پرداخت و گفت دوست دارد فصل آینده شاگرد شما باشد...

 چیزی که شما می‌گویید مسأله عجیبی نیست. همه بچه‌هایی که در جمع ما هستند و با آنها کار می‌کنیم به من محبت دارند. من هم دوست دارم هر چه زودتر بار دیگر در خدمتش باشم و کنار هم کار کنیم. عیسی بازیکن توانمند و خوبی است که همیشه به من لطف داشت. وقتی من به پیکان آمدم شرایط به گونه‌ای باب میل من نبود و هم بازیکن و هم مربی اذیت می‌شدند. سعی کردیم شرایط را بهتر کنیم که عیسی توانایی‌هایش را بیشتر نشان داد. او یکی از خوب‌های تیم ما بود که قبلاً کمتر به او توجه می‌شد اما ما به او فرصت دادیم تا بتواند توانایی‌هایش را نشان دهد. حتی عیسی را مورد تنبیه قرار دادیم که با این مسأله خوب روبه‌رو شد و به مسیر خودش برگشت. چیزی که من همیشه تلاش می‌کنم این است که بازیکنان هم در فوتبال و هم در زندگی‌شان موفق باشند. خوشحالم که خاطره بدی از همدیگر نداریم و البته از هیچ بازیکنی خاطره بد ندارم. اگر بازیکنی را هم اذیت کردم از او عذرخواهی می‌کنم. ما فصل گذشته 2 بازیکن خوب داشتیم که سامان نریمان‌جهان و شاهین ثاقبی بودند. آنها به ماشین‌سازی رفتند و قبل از بازی لطف‌شان را به من نشان دادند که برایم خوشحال‌کننده است. برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم و می‌دانم فوتبال چنین است که یک روز ممکن است بازیکنی کنارت باشد و روزی نباشد.

نکته جالبی که آل‌کثیر به آن اشاره کرد و البته برای خودش هم ظاهراً عجیب بود این است که تا حالا شما عصبانی نشدید و صدایتان را بالا نبردید.
 درست است. من در تمام طول عمرم صدایم بالا نرفت.

یعنی در خانه و زمانی که مثلاً بچه‌هایتان کاری خلاف میل‌تان انجام دادند هم عصبانی نشدید؟

 اصلاً. اتفاقاً شما دومین نفری هستید که این مسأله را بیان می‌کنید. چند روز پیش که بازی دوستانه داشتیم وقتی تیم داوری پایین بود و رفتم که به آنها خسته‌نباشید بگویم یکی از داوران گفت تا حالا کارت قرمز گرفتی؟ گفتم نه. گفت چطور ممکن است یک مربی یا یک بازیکن در طول فوتبالش کارت قرمز نگیرد؟ در موردش چه فکری می‌کنید؟ گفتم فقط لطف خدا است که با حوصله و صبر باشم و از خدا به خاطر این مسأله ممنونم. راه‌های زیادی هست که نیازی به عصبانی شدن نیست.

واقعاً می‌دانید عصبانیت چه چیزی است؟‌!

 نه، خیلی میانه‌ای با عصبانیت ندارم.

مگر می‌شود کسی در طول عمرش عصبانی نشود؟
 چه کار می‌شود کرد؟ من نگاهم به حال است، به گذشته و به آینده و اینکه ممکن است روزی نباشم. برای همین می‌گویم بهتر است جوری بروم که یادگاری خوبی از خودم به جای بگذارم.
الان هم همه به خوبی از شما یاد می‌کنند اما جالب این است که در پستی که شما بازی می‌کردید، معمولاً برخورد هم می‌شد که منجر به کارت شود اما شما آن زمان هم کارت نگرفتید.
 چون همیشه کتک می‌خوردم و کار می‌کردم.

این هفته مقابل فولاد خوزستان بازی دارید. مقابل تیمی که با آن خاطرات خوبی در ذهن‌تان ثبت شده و حالا باید در اهواز مقابل همان تیم قرار بگیرید که به نظر می‌رسد بازی جالب و متفاوتی برایتان باشد.
 هم جالب است و هم سخت. من بعد از آن خاطرات خوب با فولاد خوزستان، چندین بار با تیم‌های سپاهان، سایپا و پیکان هم مقابل فولاد قرار گرفتم. فصل گذشته هم بازی کردیم و حقیقتاً هر وقت آنجا می‌روم برایم بازی مقابل فولاد سخت و دشوار است چون همچنان هم مردم خوزستان و هم هواداران را دوست دارم. با فولاد هم قهرمان شدیم و به جام باشگاه‌های آسیا هم رفتیم که هر وقت به اهواز می‌روم این اتفاقات زیبا برایم تداعی می‌شود و شاید همین هم بازی با فولاد را برایم سخت می‌کند. به هر حال باید جلوی فولاد قرار بگیرم و کار ما طوری است که باید به این رویارویی‌ها عادت کنیم. امیدوارم این بازی خوب پیش برود چون واقعاً بازی خاصی است.

رویارویی با جواد نکونام هم باعث می‌شود این بازی حتی خاص‌تر هم شود...
 دقیقاً. جواد هم از دوستان خوب من است و هم شاگردم. با هم همیشه ارتباط داریم و اگر کمک یا کاری باشد انجام می‌دهیم. امیدوارم جواد با فولاد موفق باشد و خاطرات خوبی با این تیم داشته باشد.

دربی 90 هم برگزار شد و باز هم یک بازی بد از هر 2 تیم دیدیم.
 اکثراً این نظر را دارند که بازی سرد، بی‌روح، پرتنش و پر‌حاشیه بوده. این علی‌رغم تمام تذکراتی است که قبل از بازی داده می‌شود اما در بازی اتفاقاتی می‌افتد که خیلی خوب نیست. نتیجه هم به نظر من می‌توانست مساوی شود و امتیازات بین 2 تیم تقسیم می‌شد.

یعنی فکر می‌کنید پرسپولیس هیچ برتری نسبت به استقلال نداشت که بتواند برنده بازی باشد؟
 بازی خیلی نزدیک بود و چندان کیفیت نداشت. موقعیت آنچنانی هم پیش نیامد و هر 2 تیم دنبال توپ بودند و بیشتر در میانه میدان کار می‌کردند. 

4344