واکنش نهادهای حقوق بشر به نامزدی شیخ سلمان برای ریاست فیفا

واکنش نهادهای حقوق بشر به نامزدی شیخ سلمان برای ریاست فیفا

به گزارش گاردین، انتظار می رود شیخ سلمان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا که از اعضای خاندان سلطنتی بحرین است، طی روزهای آینده نامزدی خود را برای انتخابات ریاست فیفا اعلام کند.
شیخ سلمان برای پر کردن خلایی که بدنبال تعلیق میشل پلاتینی ایجاد شده است، موافقت کرده است.
میشل پلاتینی رییس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) که پیشتر بخت اصلی جانشینی بلاتر برای تصاحب کرسی ریاست فیفا محسوب می شد، به علت دریافت غیرقانونی دو میلیون دلار از بلاتر به مدت 90 روز از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شده است.
براساس این گزارش، رییس بحرینی ای اف سی، حمایت فدراسیون هایی را از سراسر جهان از جمله اتحادیه اروپا دریافت کرده است.
اما سازمان های حقوق بشری با خشم به این اخبار واکنش نشان دادند و بار دیگر عنوان کردند که شیخ سلمان در شناسایی ورزشکارانی که در راهپیمایی های دمکراسی خواهی در سال 2011 شرکت داشته اند، نقش داشته است. برخی از این ورزشکاران به زندان افتادند و شکنجه شدند.
نیکلاس مکگیهان پژوهشگر دیده بان حقوق بشر گفت: از زمان اعتراضات ضددولتی صلح آمیز در سال 2011 ، خاندان خلیفه نظارت بر کارزار شکنجه و حبس جمعی را به عهده داشته اند.
شیخ سلمان که همواره اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است، به عنوان یک نامزد فاقد سوء سابقه معرفی می شود. او تنها در سال 2013 به عضویت کمیته اجرایی فیفا انتخاب شد و از این رو چندین دهه اتهامات فساد و سوء عملکرد در نهاد حاکم بر فوتبال جهان ، دامن او را نگرفته است.
در شرایطی که بعید است پلاتینی تا مهلت 26 اکتبر نامزدی خود را اعلام کند، گمان می رود شیخ سلمان تاکنون حمایت اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی را بدست آورده است.
گاردین به نقل از منابع آگاه نوشت: شیخ سلمان اگر به پیروزی خود در انتخابات باور نداشت، برای ورود به این رقابت موافقت نمی کرد.
الحسین شاهزاده اردنی نایب رییس سابق فیفا در حال حاضر تنها کسی است که نامزدی خود را اعلام کرده است.
شیخ سلمان از حمایت شیخ احمد الفهد الصباح عضو کمیته اجرایی فیفا برخوردار است و بخت زیادی برای جانشینی بلاتر دارد.
با این حال وی باید به اتهاماتی که در مورد نقش او در سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی بحرین در سال 2011 مطرح است، پاسخ بگوید.
گاردین افزود نامه ای را از طرف موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین مشاهده کرده است که در آن از مایکل گارسیا رییس بخش تحقیقات کمیته اخلاقی فیفا خواسته شده است، درمورد نقش شیخ سلمان در هدف گیری سیستماتیک و سوء رفتار با ورزشکارانی که در اعتراضات ضد دولتی شرکت داشته اند، تحقیق کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 2011 گزارش داد بیش از 150 ورزشکار، مربی و داور بعد از آنکه کمیته ویژه ای به ریاست شیخ سلمان (رییس وقت فدراسیون فوتبال بحرین) آنها را از طریق عکس های تظاهرات شناسایی کرده بود، به زندان افتادند.
این امر نقض قوانین اخلاقی فیفا است. اما گارسیا در ژانویه 2014 در پاسخ به این نامه نوشت ادعاهای این نهاد خارج از قلمرو فعالیت واحد تحقیقات است.
در واکنش به این نامه، موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین، مواردی از تصمیم های فیفا را ذکر کرد که فیفا به علت دخالت دولت ها، اقداماتی را علیه فدراسیون های ملی اتخاذ کرده بود.
فیفا وظیفه قانونی حمایت از اعتبار فوتبال در بحرین دارد. با این حال گارسیا بار دیگر از انجام تحقیقات در این زمینه خودداری کرد.
این سازمان افزود: فیفا برای رهایی از بحران فساد، اکنون بدنبال جایگزینی یک مقام فاسد با یک مقام فاسد دیگر است. شیخ سلمان متهم به دخالت در کارزار آزار ورزشکاران در بحرین است. فیفا از این موضوع مطلع است و از انجام تحقیقات در این باره خودداری کرده است.
از جمله فوتبالیست های بازداشتی علاء هوبیل رکورددار گلزنی بحرین و برادرش محمد است. این دو شکنجه شدند. این دو بازیکن در کنار سایر بازیکنان از بازی برای باشگاههای خود و تیم ملی منع شدند.
شیخ سلمان بعد از انتخاب خود به ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 2013 ، گفت هیچ شواهدی در مورد نقش او در شناسایی معترضان وجود ندارد.
دفتر شیخ سلمان و کنفدراسیون فوتبال آسیا به درخواست رسانه ای برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند. شیخ سلمان قرار است برای شرکت در اجلاس فوق العاده کمیته اجرایی فیفا در روز سه شنبه عازم زوریخ شود.
ورزشی**1584

انتهای پیام /*