اختلاف‌نظر روزنامه‌نگاران هلندی درباره نمره قوچان‌نژاد

اختلاف‌نظر روزنامه‌نگاران هلندی درباره نمره قوچان‌نژاد

وبسایت رسمی فوتبالی - روزنامه «دی‌استنتور» هلند در یک نظرسنجی از مخاطبان خود سوال کرده که آیا نمایش ابتدای هفته رضا قوچان‌نژاد برابر والفیک که با زدن 4 گل برای تیمش همراه بود شایسته کسب نمره 10 از 10 بوده یا نه.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فرهیختگان، دو خبرنگار این روزنامه که موافق و مخالف این نظر هستند، دلایل خود را در این رابطه تشریح کرده‌اند.

 یوهان انان، موافق

تاکنون هیچ‌کس نتوانسته بود این آرزو را که یک بازیکن تعویضی بتواند پس از ورود به زمین 4 گل به ثمر برساند را محقق کند و رضا قوچان‌نژاد با پیراهن زوله برابر والفیک این کار را انجام داد. پس از یک فصل پر فراز و نشسب و حضور در تیم‌هایی چون آپوئل قبرس و سیدنی استرالیا، او آماده بود تا بعد از پنج ماه نخستین بازی رسمی‌اش را برگزار کند. آن هم در باشگاهی که بازیکنانش هفته پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشتند چراکه مربی این تیم درگیر یه حادثه رانندگی شده بود که در آن مقصر بوده است. تبدیل باخت 2 بر یک به برد 6 بر 2 کار بسیار سختی بود اما زوله موفق به انجام آن شد.

گوچی، مهاجم جدید این تیم که در تیم ملی ایران نیز دیگر جایگاهی ندارد، می‌گوید: «من 4 ماه عقب هستم چراکه زمان آماده‌سازی تیم را از دست دادم و مدت‌ها بود که در بازی رسمی به میدان نرفته بودم.» در این شرایط طبیعی بود که ورود این بازیکن به زمین 56 دقیقه طول بکشد. آنچه پس از ورود او به زمین رخ داد یک معجزه واقعی بود. او همانند یک سرباز جلودار کارش را در زمین آغاز کرد و سه دقیقه بعد در اولین لمس توپ خود با یک ضربه سر تماشایی دروازه حریف را گشود. قوچان‌نژاد اعتمادبه‌نفس را به تیمش برگرداند و در عرض چند دقیقه اقبال عمومی را به دست آورد.

حالا زوله حاکم میدان بود و گوچی با سه گل فوق‌العاده دیگر، خاطرات بد فصل گذشته را به فراموشی سپرد. درست است که حریف چندان قدرتمند نبود اما مهاجم ایرانی هم تنها در عرض نیم ساعت و در نخستین حضورش در تیم جدید خود موفق شد چنین نمایشی را ارائه کند و فکر می‌کنم کاملا شایسته کسب امتیاز کامل است.

 مارتین ویفلز، مخالف

دادن نمره 10 به یک بازیکن این تصور را از بین می‌برد روزی ممکن است یک بازیکن بازی فوق‌العاده‌ای ارائه کند و همه چیز درنهایت کمال باشد. این ایده همیشه وجود دارد که نمایش بهتری هم وجود دارد و امکان دارد که یک بازیکن روزی عملکردی بهتر از آن چیزی که ما به آن نمره کامل دادیم، داشته باشد.

دلیل اصلی اینکه نباید به قوچان‌نژاد نمره کامل بدهیم این است که او برابر تیمی همچون والفیک این کار را انجام داده است. اگر نگاهی به روند گل‌هایی که در دو نیمه بازی‌های این تیم به ثمر رسیده بیندازیم موضوع برای ما کاملا روشن می‌شود. آنها در نیمه نخست بازی‌های خود در لیگ پنج گل زده و چهار گل خورده‌اند اما در نیمه دوم‌ها اوضاع کاملا متفاوت است. دو گل زده و 16 گل خورده نشان می‌دهد که آنها در نیمه دوم کاملا افت می‌کنند و این فرصت را برای رقبا به وجود می‌آوردند که گل‌های بیشتری به ثمر برسانند. رضا هم در همین زمان‌ها توانست چهار بار دروازه این تیم را باز کند.

نمایش قطعا خوب است اما دلیل نمی‌شود که به آن نمره 10 بدهیم. نگاهی به دیدارهای این هفته نکته دیگری را نشان می‌دهد. دونیل مالن در جریان دیدار آیندهوون و ویتسه موفق شد پنج گل به ثمر برساند اما او به درستی نمره 10 نگرفت چراکه در اینجا هم حریف(ویتسه) خیلی ضعیف بوده است. اما اینکه مالن نمره 9 می‌گیرد و رضا 10 بی‌انصافی است. حتی وقتی جان گایتدتی در سال 2012 و در دیدار حساس آژاکس برابر فاینورد هت‌تریک کرد و یک تنه بازی را به سود تیمش عوض کرد هم نمره 9 گرفت.

1984