گزارش ویژه/ چرا سرهنگ علیفر، از گزارشگری فوتبال محروم شد؟

گزارش ویژه/ چرا سرهنگ علیفر، از گزارشگری فوتبال محروم شد؟

وبسایت رسمی فوتبالی- سرهنگ علیرضا علیفر چهره اصلی فضای مجازی در طول چند ساعت گذشته بوده است.

به گزارش فوتبالی، علیرضا علیفر معروف به سرهنگ، در بازی رئال مادرید و لوانته از جدیدترین شاهکارش رونمایی کرد و سیدجلال حسینی را هافبک تیم لوانته معرفی کرد. اتفاقی که باعث شد ویدیوی گاف بزرگ او، در عرض چند دقیقه در فضای مجازی پخش شود. اتفاقی که بعید است جناب سرهنگ گلایه‌ای بابت آن داشته باشد. او همیشه به این نوع دیده شدن علاقه دارد و این اتفاق هم برای او کاملا عادی است.

این اولین بار نیست

این اولین باری نیست که او چنین گافی داده است. سالها قبل و هنگام گزارش بازی لهستان و ایرلند شمالی در یورو 2016، علیفر مدعی شد شخصی به نام دولاب امیر مهندس سازنده ورزشگاه محل برگزاری بازی بوده است. او وقتی فهمید اطلاعات دستکاری شده ویکی پدیا را به صورت اشتباه روی آنتن زنده تحویل مخاطب داده، نه تنها بابت این قضیه ناراحت شد بلکه از آن استقبال کرد و گفت سایت ویکی پدیا معتبر است و یک منبع محسوب می شود. البته او نمی دانست که اطلاعات ویکی پدیا، قابلیت ادیت و تصحیح دارند. بخشهای مهم گفتگوی او با خبرآنلاین در تاریخ 25 خرداد 95 را بخوانید تا متوجه دید متفاوت علیفر نسبت به مقوله گزارشگری شوید:" به هر حال زندگی پر است از تجربه کردن. گاهی یک سری از تجربه ها رایگان بدست می آیند ، گاهی هم این تجربیات هزینه ای دارند. فکر نمی کنم اتفاق خیلی بدی افتاده باشد. از این آقای امیر دولاب هم اصلا دلخور نیستم و حتی اگر با هم روبرو شویم ، رویش را می بوسم و با هم عکس یادگاری هم می گیریم.» علیفر که با توی دروازه گفتن هایش معروف و مشهور شد، با ظهور فضای مجازی، توانست با ادمین های کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی ارتباط برقرار کند و در واقع توی دروازه هایش سوژه دابسمش ها و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی شود. او با یکی از کسانی که روی گزارش هایش دابسمش های جذاب و پربیننده می ساخت ارتباط گرفت و در نهایت همکاریهایی را با یکدیگر شروع کردند. همکاریهایی که مطمئنا درآمدش بیش از حق الزحمه گزارش کردن در تلویزیون بود. 

یک ماجرای عجیب در پشت پرده

او که در دفاع از خودش مدعی است به لحاظ فنی هیچ ایرادی به گزارش‌هایش وارد نیست، امروز در حالی کاپیتان پرسپولیس را راهی لالیگا کرد! که بعید است او گول ویکی پدیا را خورده باشد چون در صفحه فارسی زبان ویکی پدیای باشگاه لوانته نام سیدحسین حسینی هم به عنوان دروازه‌بان ثبت شده اما جناب سرهنگ اشاره ای به او نکرده و فقط از سیدجلال نام برده تا کار او حسابی به چشم بیاید و برای ساعاتی هم که شده نفر اول شبکه های اجتماعی باشد! البته دقایقی بعد او مدعی شد که سایت اسکای اسپورت سیدجلال را در ترکیب قرار داده است و اسکرین شاتهایی در این باره هم منتشر شد که در صحت و سقم آن هم تردید وجود دارد و به همین دلیل او اشتباه کرده است اما مطمئنا بچه دبستانی های عشق فوتبال که هفته آینده دوباره به مدرسه می روند هم می دانند که سید جلال حسینی کاپیتان پرسپولیس است و این فصل هم در پرسپولیس بازی می کند! چه برسد به سرهنگ علیفر که خودش را مربی فوتبال هم می داند و پیش از آغاز هر فصل فوتبال از داشتن پیشنهادهایی از لیگ برتر و لیگ یک برای مربیگری خبر می دهد!

گزارشگران فوتبال چطور انتخاب می شوند؟

رویه انتخاب گزارشگر برای مسابقات داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت است. با توجه به نبود عادل فردوسی‌پور و مزدک میرزایی در فهرست گزارشگران، شبکه سه و ورزش انتخابهای زیادی برای گزارشگری ندارند و سعی می‌کنند بازی ها را بین گزارشگران پخش کنند. برای مسابقات داخلی یا بهتر بگوییم مسابقاتی که در تهران برگزار می شود، مهدی هاشمی به عنوان تهیه کننده برنامه فوتبال برتر در کنار میثم فضلعلی مدیر گروه ورزش شبکه سه، گزارشگر بازی را انتخاب می کنند اما کار انتخاب گزارشگر بازیهای خارجی به عهده حسین ذکایی تهیه کننده برنامه گزارش ورزشی است و او برای شبکه سه و شبکه ورزش، گزارشگر انتخاب می کند و البته در این راه هماهنگی هایی هم صورت می گیرد. پیمان یوسفی به خاطر اختلاف هایی که با احسان شیعه مدیر کنونی شبکه ورزش دارد بازیهای خارجی شبکه ورزش را گزارش نمی کند. پس با این حساب شبکه ورزش سه گزارشگر با سابقه ورزش تلویزیون را در اختیار ندارد و به همین دلیل کار انتخاب گزارشگر کمی سخت تر از شبکه سه سیماست. فردوسی پور هم تمایلی به گزارش در شبکه ورزش ندارد و البته شبکه سه هم با مدیریت علی فروغی، پس از تعطیلی برنامه نود، تمایلی به استفاده از عادل فردوسی پور ندارد. هر چند به نظر می  رسد خود فردوسی پور بی تمایل نباشد که دوباره در شبکه سه گزارش کند اما این اتفاق به هر دلیلی فعلا نیفتاده است. نکته جالب ماجرا، روش انتخاب گزارشگر برای بازیهای خارجی است و گویا یکی از معیارهای انتخاب، نتایج نظرسنجی در یک کانال تلگرامی است. نظرسنجی‌ای که البته در کانال تلگرامی برنامه گزارش ورزشی اتفاق می افتد و می شود حس کرد که برخی اوقات هم رباتهای تلگرامی می توانند در نتایج آن تاثیرگذار باشند. برنامه فوتبال برتر شبکه سه پیش از فیلترشدن تلگرام در کانال تلگرامی اش، نظرسنجی می گذاشت اما با فیلتر شدن تلگرام، این کانال دیگر فعالیتی ندارد. در هر حال برای گزارش کردن بازیهای خارجی، نظرسنجی عجیب کانال گزارش ورزشی، ملاک مهمی از دید تهیه کننده گزارش ورزشی است. برخی اوقات جواد خیابانی در این نظرسنجی بالای 70 درصد گزارشش در سطح عالی رای می آورد اما مثلا محمد رضا احمدی که در حال حاضر بهترین گزارشگر فوتبال تلویزیون محسوب می شود زیر 50 درصد در سطح عالی رای می آورد که در نوع خودش عجیب است. برخی اوقات پیمان یوسفی هم در این نظر سنجی ها از سیانکی کمتر در سطح عالی رای می آورد که عجیب به نظر می  رسد. در هرحال مدیریت جدید گروه ورزش شبکه سه پس از ماجراهای اخیر گزارشگران جدیدی را به شبکه سه و ورزش برده اند. گزارشگرهایی که در آی پی تی وی ها کار می کرده اند و در فضای مجازی شهرت بدست آورده اند که البته تعداد کمی از آنها در سطح خوبی هستند و بقیه زیاد چنگی به دل نزده اند. این ماجرا در شبکه ورزش هم به همین منوال پیش می رود و باید دید تا کی این روند آزمون و خطا ادامه دارد و گزارشگران خوب وثابتی از دل این آزمون و خطاها بیرون می آید. چیزی که به نظر می رسد این است که قرار است با سلبریتی سازی در زمینه گزارشگری ورزشی مقابله شود و درهای گزارشگری فوتبال در تلویزیون به روی استعدادهایی باز شده که مشخص نیست بتوانند جایشان را بین مخاطبان باز کنند یا نه. 

علیفر: من محبوب ترین گزارشگر فضای مجازی ام!

در چنین شرایطی، علیرضا علیفر که خودش را چهره محبوبی در فضای مجازی می‌داند، در گزارش‌هایش سعی کرده با روش های خاصی خودش را برجسته کند. از کش دادن بعضی کلمات تا بالا بردن ناگهانی تن صدایش گرفته تا گاف هایی که فقط و فقط از عهده او برمی‌آید. البته او یک بار در یک کانال یا صفحه اینستاگرامی نزدیک به خودش در نظرسنجی محبوب ترین گزارشگر فضای مجازی، رای اول را آورد و از عادل فردوسی پور هم پیشی گرفت. البته با توجه به اینکه اکثر اعضای آن کانال طرفداران سرهنگ علیفر بودند، مشخص بود که او چنین رای می آورد. حالا و با توجه به ادامه روش جناب سرهنگ برای دیده شدن، او سه سال بعد از خلق شاهکاری به نام مهندس دولاب امیر، با فرستادن کاپیتان پرسپولیس به لالیگای اسپانیا، کاری کرده که به احتمال زیاد دیگر گزارش هیچ مسابقه ای به او داده نشود. او با تصمیم شبکه ورزش تا اطلاع ثانوی از گزارش کردن در تلویزیون محروم شده است. هر چند طرفداران دو آتشه اش می گویند سرهنگ از گزارش کردن در شبکه ورزش محروم شده و در شبکه های دیگر می تواند گزارش کند! البته با توجه به اینکه آی پی تی وی ها هم در حال حاضر زیر نظر سازمان صدا وسیما هستند، فرصت گزارش کردن برای علیفر فراهم نیست او می تواند دلخوش به کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی باشد. مطمئنا  درآمدش هم از این راه بیشتر هم خواهد بود!

7413