میزگرد برنامه ورزش ایران/ صحبت های گل‌محمدی، تیموری و چیا فوادی درباره انتخابات هیات فوتبال

میزگرد برنامه ورزش ایران/ صحبت های گل‌محمدی، تیموری و چیا فوادی درباره انتخابات هیات فوتبال

وب سایت رسمی فوتبالی- میزگرد برنامه ورزش ایران رادیو ایران با حضور گل محمدی مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران، تیموری دبیر هیات فوتبال استان تهران و چیا فوادی سردبیر سایت فوتبالی ویژه انتخابات هیات فوتبال استان فوتبال برگزار شد.

به گزارش فوتبالی، مشروح سخنانی که در این میزگرد مطرح شد را در زیر بخوانید. 

چیا فوادی: کمتر کسی فکر می‌کند انتخابات هیات‌ها این اندازه مهم باشند. با توجه به اینکه هیات ها در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال نقش مهمی ایفا می کنند و رای آن ها برای انتخاب رئیس فدراسیون تاثیر گذار است، به همین دلیل است که این انتخابات هم مهم می شود. باتوجه به پایتخت بودن تهران و اهمیت تیم های تهرانی، مدت ها بود شائبه هایی مطرح بود. نسبت به رد شدن برخی کاندیدا ها و اینچنین مسائل. طبق اساسنامه فدراسیون، برای پایان دوره ریاست 4 ساله هیچ پیش بینی انجام نشده. یعنی اگر دوره 4 ساله تمام شود و انتخابات به هر دلیلی به تعویق بیفتد، باید با همان رئیس قبلی به کار ادامه داده شود و خبری از سرپرست نخواهد بود. در این مورد که آقای شیرازی تا الان ادامه داده نمی شود ایراد قانونی گرفت. این اشتباه است ولی یک خلا در اساسنامه است و باید حتما انتخابات سر زمان مقرر انجام شود. در دوره قبل هم که فدراسیون فوتبال باید اسفند 94 برگزار می شد به اردیبهشت 95 موکول شد. در انتخابات هیات فوتبال هم همین اتفاق افتاد و دوره آقای شیرازی تمدید شد. اما چرا به این انتخابات ایراد وارد شد؟ زیرا آقای شیرازی در یک حرکت عجیب، در فاصله دو سه روز به انتخابات، با اعمال نفوذ سه تن از اعضای محمع را تغییر داده اند. این پاشنه آشیلی شد که این انتخابات لغو شود. 

رضا گل‌محمدی: دقیقا مواردی را که من می خواستم بگویم آقای فواد توضیح دادند. چرا این اساسنامه دارای یک سری نقص است؟ در قانون اشاره شده که هر 4 سال باید انتخابات برگزار شود و اگر غیر از این بود می نوشتند تا هروقت که دلشان خواست انتخاباتی در کار نخواهد بود! رئیس هیات هم مادام العمر مشغول باشد! این ایرادی است که به اساسنامه وارد است و امیدواریم برطرف شود ولی بر اساس همان آیین نامه اعلام شده است که اعضای مجمع انتخاباتی باید حداقل یک هفته و حداکثر 15 روز قبل از انتخابات معرفی شوند. زیرا اعضا باید بتوانند با صحبت با آن ها رای بگیرند. نه اینکه 48 ساعت مانده به انتخابات اعضا را تغییر دهند. به عنوان مدیر ورزش استان بر اساس وظیفه قانونی خودم عمل کردم و انتخابات باید یک هفته عقب بیفتد و تعیین تاریخ جدید آن باید توسط رئیس محمع یعنی آقای تاج صورت بگیرد. فردا قطعا انتخابات برگزار نخواهد شد. 

چیا فوادی: فردا قرار است مجمع برگزار شود؟

رضا گل‌محمدی: بنده بی اطلاعم. 

چیا فوادی: برگزاری مجمع که ایرادی ندارد؟

رضا گل‌محمدی: خیر ولی باید با رئیس و نایب رئیس مجمع صورت جلسه آن تعیین شود. 

چیا فوادی: به تخلف آقای شیرازی رسیدگی خواهد شد؟

رضا گل‌محمدی: این که آیا مسئولیت این موضوع به عهده خود دبیر مجمع است یا آقای شیرازی باید مسئولین مربوطه رسیدگی و اعلام کنند. 

چیا فوادی: آقای شیرازی می تواند رای بدهد؟

رضا گل محمدی: این هم یکی از ایراد های اساسنامه است و کسی که انتخاب شونده است می تواند انتخاب هم بکند! اساسنامه ظاهرا در زمانی نوشته شده است که فوریت وجود داشته است و دوستان به زوایای پنهانش توجه نکردند. صلاح این است کسی که می خواهد کاندید شود سرپرست نباشد. این مسائل به تدریج در کشور در حال پیگیری است و امیدواریم همه از یک فرصت برابر برای انتخاب شدند بهره ببرند. 

معتمد هاشمی:  آقای گل محمدی با توجه به اینکه مهلت ریاست قانونی آقای شیرازی اسفند ماه به اتمام رسیده است آیا از آن زمان تا الان اداره کل ورزش و جوانان پیگیر برگزاری انتخابات بوده است؟

گل محمدی: سه روز قبل از پایان دوره آقای شیرازی بنده نامه زدم و صراحتا اشاره کردم که جناب آقای تاج، با توجه به اینکه مهلت آقای شیرازی به پایان رسیده است، خواهشمند است نسبت به انتخاب سرپرستی که خودتان صلاح می دانید اقدام کنید و انتخابات را برگزار کنید. آقای تاج هم گفتند بر اساس اساسنامه ای که ما داریم، محدود به این نیستیم که این کار را انجام دهیم. ایشان نه نگفتند ولی شرایط را اینگونه دیدند! من امیدوارم فدراسیون فوتبال این انتخابات را لغو کند اما حتما باید وزارت ورزش هم به جمع بندی برسد و من نماینده وزارت هستم. 

عباس تیموری: همانطور که مستحضر هستید از دو هفته قبل اعلام کردیم به تمام اعضای مجمع و کاندیدای محترم و ساعت و تاریخ انتخابات را اعلام کردیم و ان شالله فردا با حضور ریاست مجم, آقای تاج و آقای گل محمدی، این انتخابات را به خوبی و بدون حاشیه برگزار کنیم. آخرین صحبتی که با آقای طالقانی داشتم، نتیجه این شد که هیچ نامه رسمی برای عدم برگزاری این انتخابات به بنده به عنوان دبیر و مسئول برگزاری اعلام نشده است. آقای گل مجمدی به بنده اعلام کردند، باید این مدت زمان را به ایشان اعلام کنیم و با توجه به ایرادی که وجود داشت و تقاضایی که از رئیس فدراسیون فوتبال داشتیم، که همان لیست اولیه که ارائه کرده بودیم و اون تاریخ در آن لیست تایید شده است، طبق همان مجمع برگزار شود. یکی از تغییراتی که اعمال کردیم درخواست شخص دبیرکل محترم بوده است. اساسنامه تایید کرده که فقط شهرستان های استان تهران که دارای فرمانداری هستند می توانند در انتخابات شرکت کنند. در لیست ثانویه هم این تغییر به درخواست اداره کل بود به دلیل اضافه کردن یکی از حوزه ها به مجمع بود که آقای تاج با آن مخالفت کردند و گفتند با همان لیست اولیه انتخابات برگزار شود. در مرحله اولیه ثبت نام 21 نفر قبت نام کردند که 13 نفر از این عزیزان در انتخابات شرکت خواهند کرد. 

رضا گل‌محمدی: به استناد به حرف های خود آقای تیموری، ما می توانیم هیات هایی را شرکت دهیم که دارای فرمانداری باشند. تهران فرمانداری دارد یا ندارد؟ پس چرا از تهران هیچ نماینده ای دعوت نشده است؟ در ثانی، اساسنامه اداره کل ورزش و جوانان مصوبه وزارت ورزش است. آیا حوزه های تهران که 8 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، می شود در بین آن ها نماینده ای در انتخابات نباشد و یک حوزه 30 هزار نفری در انتخابات شرکت کند؟! این اعتراض هم دیروز بنده نکردم و زمانی که اعضای مجمع را دادند اعتراض کردم و کاملا هم قانونی است. امروز وزارت ورزش هم صراحتا به بنده گفت آقای گل مجمدی در این خصوص کاملا حق با شما است و حوزه ها باید کامل در انتخابات شرکت کنند. 

چیا فوادی: این که هیات فوتبال استان تهران اصرار می کند که به بهانه دخالت سیاست در فوتبال باید این انتخابات شکل بگیرد، من فکر نمی کنم ربطی به دولت داشته باشد و آیین نامه ها و قوانین رعایت نشده و تخلف صورت گرفته و نهاد نظارتی هم ورود کرده. فیفا هم دخالت نهاد نظارتی را قبول می کند. پس هیات هم باید قبول داشته باشد. تخلف های هیات فوتبال تهران در گذشته چه کسی ورود کرده را من نمی دانم. در هر صورت در این فرصت 72 ساعته باقی مانده، رای دادن آقای شیرازی و هماهنگی هایی که باید صورت می گرفته و نگرفته و غیبت نماینده هایی که حضورشان الزامی بود گویای همه چیز است. 

رضا گل‌محمدی: ما تقاضا کردیم که انتخابات به تعویق بیفتد و استناد ما هم به این قانون بوده است. ولی قطعا به شما قول می دهم با توجه به اینکه مراجع نظارتی ابهاماتی را هم مطرح کردند که باید آن ها پاسخگو باشند، مطمئن باشید پس از بازبینی و رفع ابهامات در اولین فرصت ممکن این انتخابات برگزار شود. 

7413