مدیر آل‌اشپورت: برخی بازیکنان ایراد می‌گیرند، چون برند شخصی دارند/ به خاطر لغو جشن رونمایی، هم استقلال تعلیق شد و هم پرسپولیس

مدیر آل‌اشپورت: برخی بازیکنان ایراد می‌گیرند، چون برند شخصی دارند/ به خاطر لغو جشن رونمایی، هم استقلال تعلیق شد و هم پرسپولیس

وب سایت رسمی فوتبالی- مدیر آلشپورت در خاورمیانه توضیحاتی پیرامون حواشی اخیر کیفیت این برند بیان کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه فرهیختگان، آل‌اشپورت دوباره به فوتبال ایران بازگشت تا دوباره انتقادها به این برند آلمانی آغاز شود. درواقع این برند علاوه‌بر تعداد زیادی از باشگاه‌های لیگ برتری با فدراسیون فوتبال هم قرارداد امضا کرد تا به نسبت حضور پررنگ دوباره‌اش، با حجم فراوانی از انتقادات نیز مواجه شود. بر همین اساس و برای پاسخگویی نسبت به این انتقادات، سراغ وحید جعفری، مدیر این برند در خاورمیانه رفتیم.

چطور شد دوباره به بازار ایران بازگشتید؟

در هرصورت بعد از 3 سال که از فوتبال ایران به دلایلی دور بودیم و شرایط به‌نحوی بود که فعالیت‌مان را در بازار ایران کمرنگ کرده بودیم، مجددا تصمیم گرفتیم این اتفاق دوباره محقق شود، چون احساس کردم فوتبال کشورم نیاز دارد دوباره بیاییم و کنار آن باشیم و هدفی هم جز حمایت و کمک از فوتبال در ذهنم نبوده، کمااینکه 15 سال قبل هم که به فوتبال ایران آمدیم، خداراشکر یک رسم خوب را جا انداختیم؛ رسمی که مدت‌ها با آن بیگانه بودیم و آن اینکه تیم‌های بزرگ ما لباس‌های مورد نیاز خود را می‌خریدند، اما بعد با ورود آل‌اشپورت اتفاقات خوبی رخ داد و ما بنای اسپانسرینگ پوشاک را در ایران رقم زدیم و بعد از آن هم چندین سال پیاپی در کنار تیم‌های ملی و تیم‌های پرتماشاگر بودیم و در سال‌هایی هم که کمرنگ بودیم، حداقل این بدعت را جا انداختیم که تیم‌های بزرگ دیگر نیازی به خرید لباس نداشتند و سایر برندها کار ما را ادامه دادند.

دوباره با فدراسیون فوتبال برای حمایت از تیم‌های ملی قرارداد بستید.

بعد از تحریم‌هایی که بعد از جام‌جهانی صورت گرفت، تصمیم گرفتیم دوباره به فوتبال ایران برگردیم. البته ما قبل از جام ملت‌ها توافق لازم را کرده بودیم و چون کی‌روش موافق ما نبود، در آن مقطع آسیب زیادی از لحاظ مالی فدراسیون ایران متحمل شد. بنابراین این موضوع در ذهنم بود و با شروع فصل جاری لیگ برتر مجددا تصمیم گرفتیم بیاییم و پیشنهادهایی را به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه کردیم. هدف‌مان این بود که برنامه‌ها را با 4 تیم لیگ برتری استارت بزنیم، اما حجم درخواست تیم‌ها به‌قدری زیاد بود که اگر همه پیشنهادها را قبول می‌کردم، امروز 14 تیم لیگ برتری آل‌اشپورت می‌پوشیدند که به خاطر زمان کمی که داشتیم، فعلا به 9-8 تیم بسنده کرده‌ایم تا در نیم‌فصل دوم یا فصل بعد تعداد تیم‌ها را بیشتر کنیم.

از روزی که برگشتید دوباره هجمه‌های زیادی نسبت به کیفیت و حتی طرح‌هایی که از آنها به‌عنوان کپی برندهای بزرگ نام برده می‌شود، آغاز شد.

برای امسال علاوه‌بر تیم‌های لیگ برتری، اگر فدراسیون و تیم‌های لیگ دسته اولی را هم اضافه کنید، میزان رضایتمندی از برند ما را به‌راحتی می‌توانید حدس بزنید که تا چه حدی است. بنابراین وقتی چنین تقاضایی وجود دارد می‌توانید در پشت آن میزان رضایتمندی را هم مشاهده کنید، در غیر این صورت این‌همه تیم برای تامین پوشاک خود سراغ ما نمی‌آمدند. در این چند سالی که ما کمرنگ بودیم، آیا سراغ دارید در یک فصل بیشتر از 4-3 تیم از یک برند استفاده کنند؟ ولی امسال به محض اینکه برگشتیم با اینکه 20 روز بیشتر وقت نبود، فقط 14 تیم لیگ برتری برای پوشیدن آل‌اشپرت با ما مذاکره کردند. پس این رضایتمندی و میزان تقاضا چیزی جز آن نیست که ما عیب و ایرادی نداریم.

ولی به هر حال هجمه‌هایی بود و از سوی چند بازیکن یک تیم خاص آغاز شد.

بله؛ این دوستان به دلایل دیگری غیر از بحث کیفی به لباس‌ها اعتراض کردند. اما نکته اینجاست که باشگاه مربوطه باید پاسخگوی این مسائل باشد. فکر نمی‌کنم در هیچ‌جای دنیا بازیکن در رسانه درباره لباس تیمش صحبت کند یا درباره انتخاب طرح و نقشش تصمیم بگیرد. اگر نواقصی هم در کار باشد، مدیریت باشگاه باید با ما مکاتبه و آنها را گوشزد کند. به‌طور مثال رونالدو که با نایک قرارداد دارد، باید در رئال یا حتی یوونتوس هر روز علیه آدیداس مصاحبه کند، اما او اصلا کاری به لباس ندارد. اما در اینجا سرمربی و بازیکن در این خصوص دخالت می‌کنند، چون شاید از قبل با برند دیگری به صورت شخصی به توافق رسیده و بیشتر سنگ برند شخصی‌شان را به سینه می‌زند.

قبول دارید برخی طرح‌هایتان تا حدی کپی است؟

ما هیچ طرحی را کپی نکرده‌ایم، اما در این خصوص باید توضیحاتی را ارائه بدهم. ما قرارداد خود را ابتدای مردادماه با تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس امضا کردیم و همان زمان فراخوانی را دادیم که تماشاگران این دو تیم برای تیم‌های محبوب خود لباس‌شان را طراحی کنند، اما برای اینکه یک طراحی خاص عملیاتی شده و به مرحله اجرا برسد، حداقل 4 ماه زمان نیاز است، درحالی که ما 20 روز قبل از آغاز لیگ، قراردادمان را امضا کردیم. ما که خم رنگرزی نداریم که تا طراحی توسط باشگاه فوق تصویب شد، آن را در خمره‌مان کرده و حاضر و آماده تحویل دهیم. پس این پروسه بیش از 4 ماه را می‌طلبید که ما این زمان را نداشتیم تا آن را برای نیم‌فصل اول اعمال کنیم، هرچند بین چند طرح آماده‌ای که وجود داشت، همین طرح‌هایی که امروز مورد استفاده دو تیم قرار گرفته نیز توسط اعضایی از این دو باشگاه که مجوز انتخاب داشتند؛ نهایی شده و مورد استفاده قرار گرفت.

نظر هواداران در این مدت به چه صورت بوده است؟

جالب است بدانید استقلالی‌ها دنبال رنگ‌بندی آبی و سورمه‌ای و چیزی شبیه لباس چلسی بودند و پرسپولیسی‌ها نیز رنگ‌بندی لباس آرسنال را مدنظر داشتند. بنابراین ما نزدیک‌ترین طرح‌هایی که در کاتالوگ داشتیم و نزدیک به رای هواداران بود، انتخاب کردیم تا نظر اقشار مردم و طرفداران را هم جلب کرده باشیم. با این وجود و از آنجا که می‌دانستم برخی بازیکنان ما خود را مجاز می‌دانند در امر طراحی و همه ارکان باشگاه دخالت کنند، از مدیران به دفعات خواستیم این دسته از بازیکنان در انتخاب طرح نهایی نقش داشته باشند.

پس این طرح‌ها با نظر بازیکنان انتخاب شد؟

زمانی که قرارداد بستیم هر دو تیم در ترکیه بودند. بر همین اساس محسن خلیلی از پرسپولیس به دفتر دبی آمده و این طرح را انتخاب کرد که به او گفتم متریال برای فلان برند است و طرح نیز الگوبرداری شده و ایشان این طرح را انتخاب کردند و الان هم بازیکنان پرسپولیس از این لباس رضایت صددرصدی دارند. هرچند برای نیم‌فصل دوم این طرح‌ها تغییر کرده و چه‌بسا لباس اختصاصی برای استقلالی‌ها برای دربی هفته چهارم نیز درنظر گرفته شود. برای نیم‌فصل دوم استقلال نیز شاید دو ستاره این باشگاه را در قالب طرح روی پیراهن مورد استفاده قرار دهیم. اما سعی می‌کنیم در هرصورت نظر هواداران را به‌نوعی جلب کنیم.

استقلالی‌ها نسبت به پرسپولیسی‌ها رضایت‌مندی کمتری دارند تا جایی که قبل از آغاز لیگ شایعاتی درمورد همکاری با برند شما به وجود آمد.

برای انتخاب طرح استقلال آقای مباشری به همراه یک کارشناس به دبی آمد و ما با توجه به آن چیزی که در ذهن هواداران بود، نزدیک‌ترین طراح به خواست آنها را پیشنهاد کردیم و حتی سایر لباس‌های تمرینی و هتلی نیز از طریق واتس‌اپ با کاپیتان این تیم که در اردوی ترکیه بود، انتخاب شد، اما از آنجا که می‌خواستیم از لباس مسابقه رونمایی کرده و قصد نداشتیم خبر این لباس‌ها جایی درز پیدا کند، عکس لباس را برای اعضای دو تیم ارسال نکردیم. اتفاقات به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه به گوشم رسید در استقلال با توجه به اینکه چند نفر از بازیکنان لباس این تیم را ندیده‌اند، امکان دارد اعتراض‌هایی داشته باشند که احتمال آن را با توجه به زیبایی طرحی که انتخاب شده بود، رد کردم. در ادامه قرار شد کاپیتان تیم‌ها برای جشن رونمایی در ساخت یک تیزر تبلیغاتی حاضر شوند. سیدجلال این کار را انجام داد، اما کاپیتان استقلال بدون اینکه لباس را بپوشد، اعتراض کرد و بدون اینکه حرفی از کیفیت باشد، گفت این طراحی را نمی‌پسندم. در همین خصوص جلسه‌ای را با مدیریت استقلال گذاشتم و گفتم در قرارداد آمده است بازیکنان حق مصاحبه علیه برند را ندارند و اگر همین رویه دخالت بازیکنان ادامه داشته باشد، قطعا نمی‌توانم در ادامه به این صورت همکاری‌ام را ادامه دهم.

در ادامه چه اتفاقی افتاد؟

فردای آن روز در باشگاه استقلال جلسه‌ای را با حضور مدیریت و کاپیتان این تیم برگزار کردیم و اعتراض دوستان مبنی‌بر این بود که لباس پرسپولیس بهتر از ماست و همان‌جا اعلام کردم مانند همین لباس در رنگبندی آبی هم موجود است، اما ایراد نه به رنگبندی بود و نه طرح و نه حتی کیفیت بلکه مشکل در این بود که دوستان نمی‌خواستند طرحی که آقای مباشری انتخاب کرده است را بر تن کنند و واقعا نمی‌دانم چه مشکلی با معاون استقلال داشتند و کاری به من و برند ما هم نداشتند، چه‌بسا طرح فوق زیباتر از طرحی بود که بعدا انتخاب شد. درواقع نمی‌خواستند تن بدهند به خواست مدیران و نیاز است که بالاخره خودی نشان بدهند که‌ای‌کاش مدیریت استقلال در این خصوص دخالت می‌کرد تا کار به اینجا کشیده نشود.

و طرح لباس استقلال به همین سادگی عوض شد!

لباسی که در دبی انتخاب شده بود به رنگ لاجوردی با چاپ طلایی بود و این شبیه طرحی است که سال‌ها پیش در آسیا مورد استفاده قرار می‌گرفت و هواداران بارها از من درخواست کرده بودند به‌عنوان بهترین طرح تاریخ این باشگاه، شبیه همان طرح یا حتی همان را برای فصل جدید ارائه دهیم، اما کاپیتان استقلال طرحی را که این تیم در هفته اول پوشید، انتخاب کرد، هرچند متریال و کیفیت هر دو پیراهن شبیه هم بود و همین کیفیت برای تیم‌های حرفه‌ای طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه اینکه در حوزه استحفاظی‌ام در خاورمیانه بیش از 100 قرارداد حرفه‌ای را با کشورهایی مانند تونس، مصر، الجزایر تا باشگاه‌های سختگیر اماراتی، قطری و کویتی به‌شخصه بسته‌ام، اما هیچ‌کدام از آنها با مشکلاتی که در کشور خودم مواجه می‌شوم، برایم مشکل‌ساز نشده، چون به صورت حرفه‌ای کار و برخورد می‌کنند.

بحث رونمایی از پیراهن‌ها در این دو باشگاه چرا محقق نشد؟

امسال علاوه‌بر اینکه لباس‌ها را مجانی دادیم، به باشگاه‌ها پول نقد هم دادیم، اما درمقابل قول گرفتم در فروش محصولات هواداری نهایت کمک را داشته باشند، اما متاسفانه بدیهی‌ترین کار را که رونمایی از لباس بود هم انجام ندادند. چنین رویدادهایی در همه‌جای دنیا به درآمدزایی تیم‌ها کمک می‌کند. در همین راستا رستوران گردان برج میلاد را رزرو کرده بودم و هزینه‌هایی را تحمیل کردند و چندین و چند تاریخ را هم دادند که درنهایت این اتفاق نیفتاد.

و صحبت از تعلیق قرارداد با پرسپولیس شد.

بله و الان هم هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعلیق هستند. اعلام کرده‌ام درصورتی که پاسخگو نباشند، اجناس‌شان را نخواهیم داد. حتی قرار بود پرسپولیس برای معرفی برند ما یک کنفرانس خبری هم برگزار کند و این موضوع می‌توانست برای آنها نیز درآمدزایی قابل‌توجهی به وجود بیاورد که این اتفاقات درنهایت با وجود تلاش‌ها و هزینه‌هایی که کردیم، محقق نشد.

برخی انتقادها نسبت به پیراهن پدیده هم مطرح شده بود.

خداراشکر این باشگاه یک مراسم رونمایی گرفت و کارشان بسیار خوب بود. با این حال چون تجربه نداشتند لباس بدون لوگو را رونمایی کردند که این امر مورد انتقاد ما نیز قرار گرفت. اتفاقا طرح لباس پدیده با اختلاف یکی از بهترین طرح‌های آل‌اشپورت بوده و یکی از زیباترین طراحی‌های مورد استفاده در لیگ برتر ایران خواهد شد.

لباس‌های تیم‌ها کجا تولید می‌شود؟

لباس تیم‌های لیگی با تکنولوژی آلمان و از خارج کشور ارسال می‌شود.

برای استفاده از توپ‌های شرکت در لیگ امسال اقدامی نکردید؟

من هم در اخبار اعتراضات به توپ امسال را شنیدم. در همین خصوص یکی دو روز پیش پیشنهادهایی را دادیم که اگر نیاز است، آمادگی آن را داریم توپی را که در لیگ فرانسه بازی می‌شود در یک رنگ‌بندی دیگر برای لیگ ایران به تعداد 500 عدد به صورت رایگان برای نیم‌فصل اول تامین کنیم.

به تیم ملی و لباس‌های این تیم برسیم.

اولین کاری که کردیم این بود که ویلموتس، سرمربی تیم را راهی کارخانه آل‌اشپورت در آلمان کردیم تا وی از نزدیک محصولات را دیده و با مسئولان این برند ملاقات کند.

چه برنامه‌هایی برای تیم ملی دارید؟

برای تیم ملی هم یک فراخوان داده‌ایم و سعی می‌کنیم دوباره یوزپلنگ روی لباس‌ها نقش ببندد ولی اینکه کجای لباس باشد، مشخص نیست. البته گویا لوگوی فدراسیون تغییر کرده و از یوز در آن استفاده شده و چه‌بسا همین یک یوز روی پیراهن تیم ملی کفایت کند، هرچند شخصا به نقش مجزای آن اعتقاد ویژه‌ای دارم، چون در دنیا ما را به یوزپلنگ شناخته‌اند. البته چون زمان نداشتیم، فعلا برای 3 ماه لباس‌های موجود در کاتالوگ را ارائه کردیم. طراحی خاص زمانبر بوده و ان‌شاءالله طرح اصلی و اختصاصی تیم ملی را برای دور برگشت انتخابی جام‌جهانی رونمایی و معرفی خواهیم کرد که تا جام‌جهانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

4344