مهاجرانی: کالدرون نباید سیستم بازی تیمش را تغییر دهد/ پرسپولیس برانکو را ساخت، نه برانکو پرسپولیس را

مهاجرانی: کالدرون نباید سیستم بازی تیمش را تغییر دهد/ پرسپولیس برانکو را ساخت، نه برانکو پرسپولیس را

وب سایت رسمی فوتبالی- کارشناس فوتبال ایران درباره بازی های سرخابی در هفته اول لیگ نوزدهم توضیحاتی داد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، مهم نیست کجای این کره خاکی باشید، تنها کافی است از جنس فوتبال باشید و دلتان همراه با اتفاقات فوتبال ایران باشد. آن وقت برنامه‌های زندگی‌تان را طوری تنظیم می‌کنید که از قاب تلویزیون رقابت‌های لیگ را تماشا کنید. حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی ایران اکثر بازی‌های حساس هفته اول لیگ نوزدهم را تماشا کرده است. صحبت‌های او مثل همیشه فنی و البته کارشناسی بود که می‌تواند زوایای دید فوتبالی‌ها را باز‌تر کند.
 
آقای مهاجرانی لیگ نوزدهم سرانجام با حدود یک ماه تأخیر آغاز شد. اتفاقی که با اعتراض برخی مربیان همراه بود.
 طبیعی است این اتفاق روی کار تیم‌هایی که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند و تمرینات بدنسازی‌شان را پشت سر گذاشته‌اند، تأثیر منفی می‌گذارد. در واقع این گروه از مربیان مجبور می‌شوند بعضی از برنامه‌های‌شان را دوباره از سر بگیرند. از طرفی برای برخی مربیان تازه‌وارد هم می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو با پیروزی شروع کردند اما تراکتورسازی متوقف شد و استقلال هم باخت.

 من اکثر این بازی‌ها را تماشا کردم و قبل از هر صحبتی باید بگویم به هیچ وجه نباید از الآن درباره آینده تیم‌ها بر مسند قضاوت نشست. من فکر می‌کنم برخلاف سال قبل فاصله تیم‌ها بخصوص مدعیان کمتر از قبل شده و نباید قهرمان را از حالا پیش‌بینی کنیم. البته همین نزدیکی تیم‌ها به یکدیگر می‌تواند به فوتبال ما کمک کند. شاید از هفته پنجم، ششم بتوان اظهارنظر بهتری در این خصوص داشت.

پرسپولیس بعد از جدایی برانکو با حواشی بسیاری روبه‌رو شد و در نهایت کارش را با سرمربی آرژانتینی آغاز کرد.

 به نظر من این پرسپولیس بود که برانکو را ساخت نه برانکو پرسپولیس را. برانکو قبل از آمدنش به پرسپولیس در سطح باشگاهی خیلی موفق نبود اما با این تیم به افتخارات بسیاری دست پیدا کرد که البته نباید منکر زحماتش شد. به مسائل دیگر هم کاری ندارم و در نهایت هم با پیشنهادی که دریافت کرد به تیم دیگری رفت.


درباره نفر جایگزین هم همیشه این حرف بوده که قبول هدایت پرسپولیس بعد از برانکو ریسک بزرگی است که کالدرون آن را پذیرفت.
 من یک مثال بزنم، ببینید بعضی مربیان فقط تمرین‌دهنده هستند و یکسری هم فقط روز بازی تیم را هدایت می‌کنند اما کالدرون هر دو ویژگی را دارد. او مربی باتجربه‌ای است که در آسیا هم کار کرده اما اینکه چه امکاناتی را برایش فراهم می‌کنند، خیلی اهمیت دارد چون پرسپولیس از نظر نیروی انسانی غنی است. البته سپاهان و شهر خودرو هم بازیکنان خوبی را در اختیار دارند. امیر قلعه‌نویی هر سال باهوش‌تر از سال قبل تیم می‌بندد و یحیی گل‌محمدی هم این امیدواری را به وجود آورده که امسال نتایج بهتری را کسب کند.

به هر حال بعد از سه قهرمانی متوالی برانکو با پرسپولیس انتظار هواداران از تیمشان بالا رفته و...

 ببینید طی سه، چهار سال گذشته استخوانبندی پرسپولیس حفظ شده و آنها چشم بسته درون زمین یکدیگر را پیدا می‌کنند. اساس کار در تمام تیم‌ها نتیجه گرفتن است. شما ببینید در همین کشور امارات مربیان بسیار بزرگی مثل کارلوس آلبرتور پریرا، لوبانفسکی و... آمده‌اند که بعضی از آنها سابقه قهرمانی جهان را داشته‌اند اما چرا وقتی با همان دانش و تجربه به اینجا آمدند خیلی موفق نبودند.

چرا؟

 برای اینکه نیروی انسانی کافی را نداشتند. نتیجه گرفتن یک مربی ارتباط مستقیم با نیروی انسانی خوب و کارآمد دارد. پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و شهر خودرو اکثر بازیکنان کلیدی‌شان را حفظ کرده‌اند اما استقلال تغییرات بسیاری داشته است.

بعد از بازی پرسپولیس با پارس جم انتقادهایی به شکل بازی این تیم بخصوص در نیمه اول شد.
 به هر حال هفته اول بود و تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد. الآن هم باید به کالدرون زمان بدهیم اما به اعتقاد من او نباید سیستم بازی این تیم را تغییر بدهد چون در آن صورت بازیکنان برای هماهنگ شدن با این تغییر سیستم زمان را از دست می‌دهند.

استقلال را چطور دیدید؟
 فاصله خطوط استقلال در بازی با ماشین‌سازی زیاد بود. اما آنها درون زمین بازیکن بازیساز و تخریب‌کننده را نداشتند یکی مثل جانواریو، امید ابراهیمی یا مجتبی جباری. البته که درباره این تیم هم نباید از الآن اظهارنظر قطعی داشت. به هر حال آنها با آنالیز بازی‌شان نقاط ضعف‌شان را پوشش خواهند داد.

سؤال آخر درباره حضور ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران است.

 ویلموتس مربی باتجربه‌ای است که تا امروز کارش را خوب انجام داده و با همان نفرات قبلی و تغییر سبک بازی و اصرار به فوتبال هجومی تأثیرش را نشان داده است. من فکر می‌کنم در زمان کی‌روش ما پیشرفتی نداشتیم اما معروف‌تر شدیم و الآن انتظار می‌رود که پیشرفت‌هایی در تمام خطوط تیم ملی احساس شود. طبیعی است که اگر فقط به کارهای دفاعی بپردازیم، در زمین خودمان حبس می‌شویم. 

4344