پرسپولیس کالدرون و تمایل به سرعت

پرسپولیس کالدرون و تمایل به سرعت

وب سایت رسمی فوتبالی- پرسپولیس برد. اتفاقی که دیگر و پس از چهار سال حضور برانکو در این تیم تبدیل به یک رویه عادی شده بود این بار با جانشین برانکو نیز در هفته اول لیگ ادامه یافت.

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس کالدرون با یک فرصت مناسب برای آماده‌سازی پا به لیگ برتر گذاشت و در اولین بازی خود موفق به بردن پارس جنوبی شد. یک برد یک گله که نمی‌تواند چندان نشان از اقتدار سرخ‌های پایتخت در این بازی داشته باشد. با این حال می‌توان گفت که پرسپولیس تیم شایسته‌تری برای بردن در این بازی بود.

پرسپولیس کالدرون با اسکلت پرسپولیس برانکو پا به زمین گذاشت. در ترکیب اولیه پرسپولیس تنها یک بازیکن که قبلا در تیم برانکو بازی نکرده بود حضور داشت. نقش‌های بازیکنان همان نقش‌هایی بود که در تیم برانکو بر عهده داشتند اما نمی‌توان از خرده‌نقش هایی که کالدرون به بازیکنان اضافه کرده بود نیز به سادگی گذشت‌. همان خرده‌نقش هایی که شاید در ادامه لیگ نقشی مهم و حیاتی برای کالدرون و اقتدار پرسپولیس ایفا کنند.

آنچه می‌توان در وهله اول از تفاوت بازی شاگردان کالدرون نسبت به فصل قبل گفت افزایش سرعت جریان بازی و یا حداقل تمایل بازیکنان به ارائه بازی سرعتی‌تر است. تمایلی در نوع بازیکنان پرسپولیس دیده می شد که نشان از هدف آنها برای کاهش تعداد ضربات به توپ می‌داد. اگر هدف کالدرون و ایده او چنین نوعی از بازی باشد و یا اینکه سرعت انتقال توپ برای او در درجه اهمیت بالایی قرار داشته باشد، باید گفت بازیکنانی که زیاد توپ را نزد خود نگه می‌دارند، شانس زیادی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی پرسپولیس نخواهند داشت. در بازی دیروز وقتی مهدی ترابی، عالیشاه و وحید امیری به وضوح سعی در انتقال سریع توپ داشتند می‌شد حدس زد که کالدرون در حال نهادینه کردن تفکرات و ایده‌های خود به تیم است. همین که کالدرون تیمش را بدون بازیساز کلاسیک به مصاف حریفش می‌فرستد نشان از علاقه او به فوتبال سرعتی می‌دهد. همین پارامتر سرعت است که باعث می‌شود در بازی با پارس شناوری در بازی بازیکنان خط میانی زیاد باشد به گونه‌ای که ترابی، عالیشاه و امیری میانه میدان تقریبا آزادانه و بدون قید و بندهای بازی در یک پست مشخص بازی کنند.

پرسپولیس کالدرون خیلی خوب و بی‌نقص بسته نشده اما اسکلتی از فصول قبل به آن ارث رسیده که هر تیمی آرزوی آن را دارد. کالدرون اسکلت دفاعی تیم برانکو را دست نمی‌زند. اما برای جلوی زمین برنامه‌هایی متفاوت از برانکو در ذهن دارد. او می‌خواهد که با دو مهاجم بازی کند و از طرفی قصد دارد فوتبال ضربتی و پر سرعتی را در جلوی زمین ارائه دهد. برای رسیدن به این هدف او کم‌کم بازیکنان مورد نظر و مناسب خود را از بین بازیکنان فعلی پیدا خواهد کرد و بعید نیست بازیکنانی که نتوانند خود را با ایده های کالدرون هماهنگ کنند جای خود را در ترکیب اصلی از دست بدهند. علی علیپور علی رغم نقش بی‌بدیلی که در خط حمله پرسپولیس دارد، اما در بازی با پارس کمترین تلاش را در بین بازیکنان پرسپولیس برای تغییر سبک بازی خود داشت. علاقه او به بازی با توپ، باعث شد تا در یکی دو موقعیت از دادن پاس‌های تک‌ضرب به بازیکنان کناری خود خودداری کند که اعتراض کالدرون را هم در پی داشت. او یکی از گزینه‌هایی است که شاید کم‌کم جایگاهی متزلزل در ترکیب پرسپولیس پیدا کند. فرشاد احمدزاده نیز اگر بخواهد به سیاق سابق خود در پرسپولیس بازی کند با این تفکرات کالدرون شانس زیادی برای رسیدن به ترکیب اصلی ندارد.

کالدرون گام اول را در لیگ با برد پشت سر گذاشت اما مشخص نیست که اگر ضربه آزاد پارسی‌ها به جای تیر به تور بوسه می‌زد سرنوشت بازی چه می‌شد. این موضوع از آن جهت مهم است که عیار تیم کالدرون در برگشت به بازی و مقابله با دفاع‌های بسته مشخص نشده، ضمن اینکه با نبود کامیابی‌نیا مشخص نیست که پرسپولیس در عقب زمین نفرات کافی برای مقابله با تیم‌های هجومی را دارد یا خیر. به خصوص آنکه کالدرون ظاهرا بیشتر به نقش‌های هجومی بازیکنان میانی‌اش فکر کرده تا نقش‌های دفاعی. اما ممکن است در بازی‌های بیرون از خانه مقابل حریفان مدعی او کمی محافظه‌کاری را چاشنی ترکیب تیمش کند. پس باید به انتظار بازی مهم هفته بعد با تراکتورسازی نشست و دید که کالدرون در جهنم ورزشگاه تبریز چگونه تیمش را به میدان خواهد فرستاد.

حجت شفیعی/ سایت فوتبالی

7413