گزارش ویژه/ بررسی درآمدهای سازمان لیگ در سالهای گذشته؛ خوب فروخته اند و بد پول گرفته اند!

گزارش ویژه/ بررسی درآمدهای سازمان لیگ در سالهای گذشته؛ خوب فروخته اند و بد پول گرفته اند!

وبسایت رسمی فوتبالی – درآمد سازمان لیگ طی سالهای گذشته چه تغییراتی داشته است؟

به گزارش فوتبالی، چند روز پیش بود که سعید آذری مدیر عامل باشگاه ذوب آهن در گفت و گویی اعلام کرد که سازمان لیگ ۱۸۵ میلیارد تومان به باشگاهها بدهکار است. 

خیلی از علاقه‌مندان و مدیران باشگاهها دوست دارند بدانند که واقعا سازمان لیگ چقدر به باشگاهها بدهکار است‌؟ 

 فوتبالی تصمیم گرفت درآمد سازمان لیگ از سال 90 به بعد را مورد بررسی قرار دهد.

در سال 90، سازمان لیگ قراردادی سه ساله با یک شرکت جدید منعقد می کند که بر اساس آن، طرف قرارداد سازمان لیگ موظف بوده 48 میلیارد تومان در این بازه زمانی برای حق تبلیغات محیطی به حساب سازمان لیگ واریز کند. این جدا از 42 میلیاردی بوده که صدا و سیما برای پخش لیگ به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پرداخت کرده است. 

ضمن آنکه سازمان لیگ، برای فصل 91-90 هم قراردادی 2.5 میلیارد تومانی با یک اپراتور تلفن همراه برای تبلیغات منعقد می کند.

اگر بخواهیم جزئیات بیشتری از این قرارداد اشاره کنیم باید بگوییم که برای مثال در فصل 91- 90، سازمان لیگ به جز قرارداد 2.5 میلیاردی با اسپانسر، 14 میلیارد تومان بابت تبلیغات محیطی و 11.5 میلیارد هم بابت حق پخش دریافت کرده که مجموع آن 28 میلیارد تومان می شود.

برای دو فصل 94-93 و 95-94، سازمان لیگ قراردادی 2 ساله با شرکت ایران نوین به ارزش 160 میلیارد تومان منعقد می کند. نکته مهم اینکه 69 میلیارد تومان از این مبلغ، به عنوان تخفیف حذف می‌شود و دریافتی سازمان لیگ از بقیه پول تا امروز، 61 میلیارد تومان بوده چرا که هنوز 31 میلیارد تومان از رقم قرارداد، به حساب سازمان لیگ واریز نشده است.

بررسی دو فصل 96-95 و 97-96 نشان می دهد این بار شرکت فناپ طرف قرارداد سازمان لیگ می شود. برای فصل اول قراردادی 55 میلیاردی منعقد شده که فقط 14 میلیارد تومان آن وصول شده و برای سال دوم هم از قرارداد 67 میلیاردی، بین 20 تا 21 میلیارد تومان آن دست سازمان لیگ را گرفته است.

در دو دوره ای که فناپ و ایران نوین حامی مالی سازمان لیگ بوده اند قرار بوده پولی بابت سامانه پیامکی به حساب سازمان لیگ واریز شود که مشخص نیست این پولها واریز شده یا نه و اینکه اگر مبلغی واریز شده این رقم چقدر بوده است.

برای فصل گذشته هم کف قرارداد، 85 میلیارد تومان بوده که طبق اطلاعات سایت فوتبالی، رقمی بین 50 تا 55 میلیارد تومان از آن وصول شده است.

141 میلیارد از 367 میلیارد

از فصل 94-93 به بعد جمع قراردادهایی که سازمان لیگ بسته، به رقم 367 میلیارد تومان می‎رسد اما از این مبلغ، فقط 141 میلیارد تومان به حساب سازمان لیگ واریز شده و هنوز تکلیف 226 میلیارد تومان بقیه مشخص نیست. این مطلب را می‌توان به این شکل بررسی کرد که  در سال 90 هزینه باشگاه ها حدود 50 میلیارد تومان بوده که 28میلیارد تومان توسط سازمان لیگ و مابقی را خود باشگاهها از طریق اسپانسر به دست می آوردند. آن هم در شرایطی که با توجه به قیمت دلار در آن مقطع، پرداختی سازمان لیگ به باشگاهها 28 میلیون دلار  بوده است. اما امسال هزینه باشگاهها حدود پانصد میلیاردتومان بوده و درآمد آنها حدود پنجاه و پنج میلیارد تومان که با قیمت امروز دلار حدود  4.5 میلیون دلار می‌شود

وقتی خبری از حق پخش نیست

بین سالهای 90 تا 93، سازمان صدا و سیما، 42.5 میلیارد تومان بابت حق پخش به حساب فدراسیون واریز کرده است. 11.5 میلیارد، 13.5 میلیارد و 17.5 میلیارد مبالغی بودند که برای این سه سال در نظر گرفته شده و قرار بود برای سال چهارم، 22.5 میلیارد به فدراسیون پرداخت شود اما فدراسیون این پیشنهاد را قبول نکرد تا با تغییرات مدیریتی در جام جم، مدیریت جدید هم تمایلی برای هزینه بابت پخش رقابتهای فوتبال نداشته باشد. اگر چه فدراسیون در واکنش به این تصمیم، اعلام کرد که دوربین‌های تلویزیونی را به ورزشگاه‌ها راه نخواهد داد اما بعد از مدتی همه چیز ختم به خیر شد با این تفاوت که دیگر خبری از پرداخت پول به فدراسیون بابت حق پخش تلویزیونی مسابقات نبود.

1984