ترکی: VAR بیاید مشکلات حل می شوند/ شرایط داوری نسبت به پارسال بهتر است

ترکی: VAR بیاید مشکلات حل می شوند/ شرایط داوری نسبت به پارسال بهتر است

سایت رسمی فوتبالی- محسن ترکی از حس خود برای بهتر بودن شرایط داوری می گوید و همچنین اعتقاد دارد که برگزاری کلاس های مختلف مفید بوده اند. 

به گزارش فوتبالی، لیگ ایران در حالی آغاز می‌شود که یکی از مهم ترین بحث ها در خصوص لیگ نوزدهم، مسئله داوری است. فصل گذشته تنش های بسیاری در این باره وجود داشت و تقریبا تمام تیم ها نسبت به قضاوت داوران اعتراض داشتند و حتی عده ای با بدبینی به این اتفاقات نگاه می کردند. در آستانه شروع فصل جدید فوتبالی به سراغ محسن ترکی رفتیم تا در این خصوص سوالات مختلف را با او مطرح کنیم.

 

* فکر می کنید میزان آمادگی داوران برای شروع لیگ خوب است؟

در ماه ها و هفته های اخیر کلاس های آموزشی زیادی برای داوران برگزار شد و مدرسان بین المللی و خوبی به آن ها نکات مختلف را آموزش دادند. البته میزان آمادگی جسمانی در لیگ مشخص می شود اما از همان تست های اولیه نیز مشخص بود که وضعیت خوبی دارند.

 

* کلاس های توجیهی مفصلی هم برای باشگاه ها برگزار شد.

یک سری از باشگاه ها خودشان از کمیته داوران خواستند که فکر می کنم این خیلی خوب است. اگر زیر نظر کمیته داوران باشد مطالب یکدست و یک نواخت منتقل می شود. اما این باید برای تمام باشگاه ها باشد، تا الان تغییر قوانین به شکلی بود که داوران درگیر بودند اما الان باتوجه به این که تغییرات گسترده تر شده، فکر می کنم لازم است بازیکنان کاملا در جریان باشند و از آن اطلاع پیدا کنند.

 

* مثلا چه تغییراتی به وجود آمده؟

به طور مثال ضربه دروازه و ضربات آزاد یک تغییر خیلی مهمی است و شاید باعث شود تیم ها تغییر تاکتیکی هم بدهند. این تغییرات را فیفا برای جذاب تر شدن بازی ها می گذارد و باعث می شود تعداد گل ها بیشتر شود و حوادث هم بیشتر می شود. البته درباره این تغییرات می شود مفصل صحبت کرد.

 

* اما مسئله مهم VAR است؛ بالاخره چه زمانی این تکنولوژی به ایران می آید؟ 

در حال حاضر که کمیته داوران کاری که باید انجام می داد را داد؛ یعنی برگزاری کلاس های متعدد. در واقع داوران کاملا با علم آن آشنا هستند و یک دوره های خاص را پشت سر گذاشتند. اما بقیه اش برمی گردد به فدراسیون و باشگاه ها؛ فکر می کنم مسئله اصلی هزینه اش باشد. چون اگر این مسئله حل شود شرکت ها از خدایشان است که از همین فردا VAR را حل کنند. اما باید قبول کنیم که فوتبال ما حرفه ای نیست و باشگاه ها استادیوم ندارند. مثلا در سیرجان آیا گل گهر می تواند این کار را انجام دهد یا نه؟ یا تیم های دیگر. البته تامین بودجه هم مشکل خیلی زیادی است و باشگاه های ما مشخص نیست که سال آینده هم تیمداری کنند. البته شرکتی که آورده بودند هم خیلی کامل نبود و باید با شرکت های خارجی قرارداد ببندند. همچنین گرفتن لایسنس فیفا هم زمانبر است.

 

* در مجموع شما فکر می کنید درگیری و اعتراض ها نسبت به فصل قبل کمتر شود؟ 

این برمی گردد به فدراسیون فوتبال و نحوه برخورد. این در ایتالیا و انگلیس و اسپانیا هم هست؛ اما اگر بازیکن بداند که اعتراض او باعث برخورد می شود، قطعا مراقب رفتارش است اما اگر ببیند که حرفی می زند مورد حمایت باشگاه و نماینده مجلس و نهادهای مختلف قرار می گیرد، بازهم همان رفتار را تکرار می کند. ما ندیدیم از سوی کمیته انضباطی یک رفتار سنگین و قاطعانه انجام شود. اما اگر از همین هفته اول کمیته داوران برای همه به صورت یکسان تصمیم بگیرد، باشگاه و تماشاچی و بازیکن مراقب رفتارش می شود و این حوادث کمتر می شود.

 

* اما بالاخره داوران هم خیلی اشتباه داشتند.

این اشتباه انسانی است و کمیته داوران وظیفه دارد این ها را به روز کند و کار کنند. من در چند سال اخیر شاهد این حجم از کلاس نبودم، نمی خواهم بگویم آقای هدایت ممبینی فقط این کار را انجام داده و قبل از او هم بود. ببینید این مثل یک آمپول نیست که کمیته داوران تزریق کند، ما همه باید تلاش کنیم تا اشتباهات کم شوند. این اتفاقات در تمام دنیا رخ می دهد و ما باید خویشتن دار باشیم. اگر وی ای آر بیاید شرایط خیلی بهتر می شود و دیگر شاهد این تنش ها نخواهیم بود.

 

* آیا عزم برخورد سفت و سخت در فدراسیون وجود دارد؟ 

امسال یک صحبتی شده و فدراسیون فوتبال جدی گرفته و دستورالعمل های فیفا هم ارسال شده و گفته شده که به صورت جدی و سفت و سخت برخورد می شود. اما من قبول می کنم که اشتباهات انسانی وجود دارند و شاید بیشتر هم بشوند اما ما باید خویشتن دار باشیم. حس من می گوید امسال شرایط خوبی در داوری داشته باشیم؛ چون مهم این است که تنش ها را در کمیته داوران کم کنیم و به نظر من رویکردآقای ممبینی این است که با تعامل با باشگاه ها و بازیکنان و مربیان شرایط را بهتر و تنش ها را کمتر کند. داوران هم جزوی از فوتبال هستند و درست است که ما می گوییم داوران و بازیکنان و مربیان نباید صحبت و درگیری داشته باشند.


* سوال آخر درباره داوری استفانی فراپارت در سوپرکاپ اروپا است؛ قضاوت او را چطور دیدید؟

من حقیقتش خارج از کشور بودم و درگیر مسابقاتی بودم و نتوانستم بازی را کامل ببینم. اما به اعتقاد من ایشان خوب قضاوت کردند و باتوجه به اینکه خانم بودند، تشخیص خیلی خوبی روی صحنه ها داشتند. این یک اتفاقی است که فیفا رقم زده و فکر می کنم نتیجه بدی نداشت. اما شاید این اتفاق برای همه خانم ها رخ ندهد و ایشان هم توانایی بالایی داشتند و یک شبه به این بازی نرسیده بودند. شاید یک بعد آن تبلیغاتی است اما این باعث می شود که اختلاف سطح بازیکنان آقایان و بانوان کم شود. این هدف فیفاست و فکر می کنم این بیشتر هدف جذب اسپانسر و تبلیغات است. حضور بانوان به هر حال انرژی می دهد و خود آن ها احساس می کنند که حضور بهتری دارند. اساسا این حضور باعث می شود که بازخورد بین مردم و جامعه صورت گیرد.



9697