سرگیجه در چیدن پازل لیگ برتر فوتبال

سرگیجه در چیدن پازل لیگ برتر فوتبال

وب سایت رسمی فوتبالی- طبیعتا قرعه خوب در بازی‌ها می‌تواند روند قهرمانی را برای یک تیم تسهیل کند و قرعه بد هم می‌تواند یک تیم خوب را از نفس بیندازد، اما آن‌هایی که دستی بر آتش دارند معتقدند که با همه تصادفی بودن‌ها در قرعه کشی، بازهم امکان دارد برخی از بازی‌های مهم در هفته‌های خاص بیفتند.

به گزارش فوتبالی به نقل از دیدار نیوز، بالاخره پس از مدت‌ها سکوت و بی خبری در مورد آغاز لیگ برتر نوزدهم، فوتبال باشگاهی ایران امروز در مشهد قرعه کشی می‌شود. در دهه‌های شصت و هفتاد یکی از ضعف‌های عمده فوتبال ایران، بی برنامگی در لیگ بود و گاهی بازی‌ها آنقدر به تعویق می‌افتاد که جریان منصفانه مسابقات از بین می‌رفت و در نهایت برخی از تیم‌ها از این بی برنامگی ضرر می‌دیدند.

دیدارنیوز 

 
لیگ برتر فوتبال ایران البته در زمینه تقویم و زمانبندی بازی‌ها گام‌هایی رو به جلو برداشت و دستکم در حوزه جدول برگزاری، پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما همچنان سیستم قرعه کشی در فوتبال باشگاهی ایران از مسائل پنهان است. علاقمندان به فوتبال که سن و سالی از آن‌ها گذشته حتما به یاد دارند که در همه ادواری که لیگ به صورت یک گروهی برگزار شده، هیچ وقت استقلال و پرسپولیس که حساسیت برانگیزترین تیم‌های فوتبال ما هستند در هفته‌های اول یا هفته‌های پایانی بازی نکرده اند. در واقع داربی مهم فوتبال ایران عموما از هفته هشتم تا یازدهم برگزار شده و به نظر می‌آید چنین موضوعی اتفاقی نیست. هر چند همواره در این سال‌ها صحبت از تصادفی بودن قرعه کشی در جدول بازی‌ها بوده، اما آن‌هایی که با جدول نویسی و قرعه کشی‌های اینچنینی آشنایی دارند می‌دانند که امکان مدیریت این مسئله وجود دارد.

طبیعتا قرعه خوب در بازی‌ها می‌تواند روند قهرمانی را برای یک تیم تسهیل کند و قرعه بد هم می‌تواند یک تیم خوب را از نفس بیندازد، اما آن‌هایی که دستی بر آتش دارند معتقدند که با همه تصادفی بودن‌ها در قرعه کشی، بازهم امکان دارد برخی از بازی‌های مهم در هفته‌های خاص بیفتند.

اردشیر لارودی ورزشی نویس قدیمی که سابقه جدول نویسی در مسابقات کشتی را در سال‌های دور داشته در این خصوص به می‌گوید: «آن زمان که جدول نویسی به صورت دستی برگزار می‌شد بعضی از شماره‌ها را برای قرعه‌های خاص در نظر می‌گرفتند و به هر حال می‌شد که بعضی از مسابقات در زمانی که مصلحت ایجاب می‌کرد بیفتد. این شیوه در فوتبال باشگاهی ایران هم بود و فکر می‌کنم هنوز هم همان الگو و شگرد‌ها وجود داشته باشد. بالاخره بعضی از بازی‌ها ممکن است در هفته‌های اول یا آخر حساسیت بیش از حدی ایجاد کنند و اگر در هفته‌های میانی برگزار شوند از نگاه مدیران لیگ بهتر است.»
 
 
سرگیجه در چیدن پازل لیگ برتر فوتبال

جدول خام قرعه کشی لیگ نوزدهم نیز دیروز انتشار یافته و با توجه به اعمال محدودیت‌هایی که در توضیح آن آمده، به نظر می‌رسد می‌توان تا حدی چیدمان برخی از مسابقات خاص را مدیریت کرد. در این جدول ۱۶ خانه‌ای قرار است هر عدد به یک تیم برسد و بر مبنای این اعداد، برنامه بازی‌ها و میزبان‌ها و میهمان‌ها معلوم می‌شود. امسال اعداد متناظر یعنی تیم‌هایی که نمی‌توانند همزمان در یک هفته میزبان باشند هم بیش از گذشته شده و  این موضوع بر پیچیدگی قرعه کشی افزوده است. طبق قاعده هیچ تیمی نباید در دو هفته متوالی میزبان باشد، اما همین حالا در جدول خام دو مورد هست که این قاعده را نقض می‌کند. به طور مثال شماره ۱۵ در دو هفته هفتم و هشتم میزبان است و به نظر می‌آید ماتریس در نظر گرفته شده برای قرعه کشی لیگ برتر حفره‌هایی دارد.

به هر صورت قرار است امروز قرعه کشی لیگ برتر نوزدهم در مشهد انجام شود و سعید فتاحی نیز اعلام کرده که در حین قرعه کشی توضیحات بیشتری در مورد این روش چیدمان بازی‌ها ارائه خواهد کرد. اما اگر دیدید که داربی پایتخت یا داربی اصفهان حوالی هفته‌های هشتم تا دهم افتادند چندان هم تعجب نکنید. این تصادف سال هاست که اتفاق می‌افتد.
 7655