بازی‌های ملی: ۱۸ مهر، بازی‌های لیگ: سال ۱۴۰۰؛ ده درصد ورزشگاه آزادی برای زنان

بازی‌های ملی: ۱۸ مهر، بازی‌های لیگ: سال ۱۴۰۰؛ ده درصد ورزشگاه آزادی برای زنان

وب سایت رسمی فوتبالی- طی هفته‌های گذشته زنانی از طرف فدراسیون فوتبال با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط به ورزشگاه آزادی برده شده‌اند تا مسائلی مانند نحوه ورود و خروج زنان، محل استقرار آنها، مجزاسازی گیت‌های بازرسی و ورودی بانوان، فاصله‌گذاری بین جایگاه زنان با مردان، امکانات لازم برای حضور زنان در ورزشگاه و مواردی از این قبیل مورد ارزیابی قرار گیرند. با بررسی و آزمایش‌های لازم، تا این لحظه نهادهای مربوطه با وضعیت ورزشگاه آزادی برای استارت میزبانی از زنان در ورزشگاه‌ها موافقت کرده‌اند. اما نکته مهم‌تر اینجاست که خبرگزاری‌های معتبر به نقل از یک مقام مسوول اعلام کرده‌اند که ۱۰درصد ورزشگاه آزادی در بازی‌های ملی به زنان اختصاص خواهد یافت و این ۱۰درصد، مانند دفعات قبلی که زنان به ورزشگاه راه پیدا کردند، قرار نیست به صورت گزینشی انتخاب شوند. زنان از زمان شروع بلیت‌فروشی الکترونیک می‌توانند بلیت بخرند و وقتی که ظرفیت ۱۰درصدی زنان تمام شود دیگر نمی‌توانند اقدام به خرید بلیت کنند؛ حتی اگر سایر صندلی‌های ورزشگاه کاملا خالی باشد.

به گزارش فوتبالی به نقل از روزنامه اعتماد، هجدهم مهر ماه امسال، دیدار ایران-کامبوج شاهد اولین حضور غیرگزینشی زنان ایرانی در ۴۰ سال اخیر در ورزشگاه‌ها خواهد بود. هنوز مشخص نیست که مسوولان برای حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر هم موافقت کرده‌اند یا خیر، اما پیگیری‌های خبرنگار اعتماد نشان می‌دهد نتیجه مذاکرات سران فدراسیون فوتبال با نهادهای ذی‌ربط به اینجا رسیده که زنان از سال ۱۴۰۰ و از شروع لیگ

بیست و یکم می‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند. باید دید واکنش فیفا که با جدیت در حال رصد کردن اتفاقات مربوط به حضور زنان در استادیوم‌های ایران است به این شیوه ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها چیست. آیا فیفا می‌پذیرد این گشایش فعلا فقط برای بازی‌های ملی باشد؟

آیا اصلا در حیطه اختیارات فیفا هست که در مقررات برگزاری بازی‌های داخلی فوتبال ایران دخالت کند؟ این سوال را از یک حقوقدان ورزشی پرسیدیم و او گفت: «بله، فیفا چنین اختیاری دارد. فدراسیون فوتبال ایران یکی از زیرمجموعه‌های فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است. این فدراسیون به عنوان یک زیرمجموعه، باید اساسنامه‌ای مطابق اساسنامه فیفا داشته باشد. فیفا با استناد به ماده سه و چهار اساسنامه‌اش، به ایران هشدار داده که مانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها نشود. ماده سه می‌گوید تمام حقوق بشر برای اهالی فوتبال هم صادق است و در ماده چهار می‌خوانیم هرگونه تبعیض، علی‌الخصوص تبعیض جنسیتی، ممنوع است. چون فیفا منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را خلاف این دو ماده اساسنامه‌اش تشخیص داده، به ایران اولتیماتوم داده و خواستار برآورده شدن هرچه سریع‌تر توقعاتش است.» این حقوقدان درباره پرهیز فیفا از مداخله در مقررات حضور تماشاگران در بازی‌های داخلی فوتبال ایران گفت: «استنباط شخصی من این است که فیفا علاقه‌ای به ورود شدید به مسائل داخلی فدراسیون‌ها ندارد و همچنین از مخالفت‌های جدی داخلی در این مورد آگاه است، بنابراین فیفا احتمالا با فدراسیون فوتبال ایران درباره اجرای پله‌پله ورود زنان به ورزشگاه‌ها در بازی‌های باشگاهی فوتبال ایران همراهی خواهد کرد اما برای برگزاری بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هیچ مماشاتی در کار نخواهد بود و اگر زنان نتوانند وارد ورزشگاه شوند، فدراسیون فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.»

باتوجه به نظرات این حقوقدان و همچنین اخباری که از فدراسیون به گوش می‌رسد، نمی‌توانیم شاهد حضور تماشاگران زن در بازی‌های این فصل و احتمالا حتی در بازی‌های فصل بعد لیگ برتر فوتبال ایران باشیم و زنان ایرانی حداقل تا سال ۱۴۰۰ باید برای تشویق تیم‌های محبوب‌شان صبر کنند، مگر اینکه گردانندگان امور در داخل کشور، پس از حضور زنان تماشاگر در بازی‌های ملی، نسبت به حضور تماشاگران زن در بازی‌های لیگ برتر نیز تساهل و تسامح نشان دهند. با این حال باید در نظر داشت که تا همین‌جا هم قدم‌های بسیار بزرگی در راه عدالت جنسیتی در فوتبال ایران برداشته شده و موفقیت‌های مهمی

در راستای تکریم حقوق شهروندی به دست آمده است. حضور آزادانه و بدون گزینش زنان در ورزشگاه‌ها دستاورد بزرگی است که با تلاشی مستمر به دست آمده است. اگر به واقع تا سال ۱۴۰۰ حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تمام بازی‌های لیگ برتر عملی شود و اگر زنان ۱۸ مهر در بازی ایران-کامبوج بلیت خریداری کنند و وارد ورزشگاه شوند، قدمی بسیار بلند برداشته شده است.

۱۰درصد از صندلی‌های ورزشگاه آزادی که قرار است به زنان اختصاص یابد، چیزی حدود ۸ هزار و ۵۰۰ صندلی می‌شود. به احتمال فراوان این عدد طی سال‌های آتی با استقبال زنان از حضور در ورزشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.


منبع: اعتماد/ علی کربلایی