استیلی: اتفاق من برای کالدرون نمی‌افتد/ بازیکنان امید باید در باشگاه‌شان بازی کنند

استیلی: اتفاق من برای کالدرون نمی‌افتد/ بازیکنان امید باید در باشگاه‌شان بازی کنند

وب سایت رسمی فوتبالی- حمید استیلی درباره آخرین شرایط تیم ملی امید توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران ورزشی، تیم فوتبال امید در سید چهارم با تیم‌های بحرین، سوریه و امارات قرار دارد و این به معنای آن است که در مرحله نهایی انتخابی المپیک 2020 با این سه تیم روبه‌رو نمی‌شود. حمید استیلی مدیر تیم امید از زمان قبول مسوولیتش همه انرژی و توانش را گذاشته تا این تیم با بهترین شرایط راهی مسابقاتی شود که دی ماه سال جاری به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد. با او درباره وضعیت فعلی این تیم و البته مسائل پیرامون باشگاه پرسپولیس هم صحبت کردیم.

شرایط این روزهای تیم امید را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 ما طبق برنامه جلو می‌رویم و تا الان هم به هدفگذاری‌های‌مان نزدیک شدیم. فقط ما اردویی را در هشتم مردادماه پیش‌بینی و طراحی کرده بودیم اما از آنجا که زمان شروع لیگ مشخص نشده این اردو هم احتمالا برگزار نشود.

برای ماه‌های آینده چطور؟
 برنامه ما تا زمان مسابقات و اعزام تیم به تایلند مشخص است. در شهریور ماه دو بازی با ازبکستان و در آبان ماه هم دو بازی با اندونزی در جاکارتا انجام می‌دهیم. در مهر و آذر بازی نداریم که مشغول رایزنی هستیم.

از روزی که کارتان را آغاز کردید تا امروز شرایط چطور بوده و جدا از هدف اصلی که صعود به المپیک است، چه اهدافی را مورد نظر قرار دادید؟
 ما از روز اول سعی و تلاش‌مان این بود که تیم خوبی بسازیم تا طلسم چهل و چند ساله صعود نکردن به المپیک را بشکنیم. به همین دلیل با موافقت فدراسیون فوتبال تیمی را به جاکارتا فرستادیم که بازیکنانش در المپیک هم بازی کنند. اکثر بازیکنانی که در آن مقطع دعوت شدند در تیم‌های‌شان کم بازی می‌کردند ‌اما بعد از آن شرایط‌شان فرق کرد چون دیده شدند.

شما از نفرات زیادی آزمایش گرفتید و امروز به نفرات اصلی‌تان رسیده‌اید. ممکن است این اتفاق دوباره بیفتد و ...

 همانطور که گفتید ما حدود 250 بازیکن را دعوت کردیم و امروز نزدیک به 80 تا 90 درصد تیم را شناختیم. برای 20-10 درصد باقی‌مانده هم منتظر شروع لیگ هستیم. یک مساله‌ای که همیشه درباره بازیکنان امید وجود داشته، این بوده که آنها در ترکیب اصلی تیم‌های باشگاهی‌شان بازی نمی‌کردند اما امسال انتظار داریم که آنها خیلی بیشتر در تیم‌های‌شان بازی کنند. بازیکن هر چه بیشتر در شرایط مسابقه باشد هم برای خودش و باشگاهش بهتر است هم برای تیم ملی. این مساله خیلی برای ما اهمیت دارد و امیدوارم که مربیان‌شان بیشتر به آنها اعتماد کنند.

تیم امید نزدیک به 50 سال است که به المپیک راه پیدا نکرده است. سایه این اتفاق، فشار و استرس را برای تیم فعلی زیاد نمی‌کند؟
 حتما سایه این مساله سنگینی می‌کند چون همه توقع صعود دارند. البته ما برنامه‌ریزی خوبی داشتیم و فدراسیون هم انصافا تا امروز حمایت خوبی از تیم امید داشته و امیدوارم از این به بعد هم همینطور باشد. فدراسیون از تمام کمیته‌هایش خواسته که با ما برای پیاده کردن برنامه‌های‌مان همکاری لازم را داشته باشند. به‌عنوان مثال همزمان با همین اردوی تیم ملی، تیم امید هم کنار آنها اردویش را برگزار کرد. تنها دغدغه ما همان موضوع بازی کردن بازیکنان در تیم‌های‌شان است.

از چه زمانی تمام نفرات را در اختیار دارید؟
 با توجه به اینکه زمان آغاز لیگ مشخص نیست شاید مشکلاتی در این زمینه برای تیم امید ایجاد شود. به احتمال بسیار زیاد نیم فصل لیگ برتر در آذرماه خواهد بود و ما در آن تعطیلی حدودا یکماهه به جز سه نفر که در بلژیک و ترکیه هستند و فقط در فیفادی‌ها می‌آیند، بقیه بازیکنان را در اختیار خواهیم داشت. البته آقای ویلموتس هم قول همه گونه همکاری را داده‌اند.

به سرمربی تیم ملی اشاره کردید، یاد حرف محمد یاوری سرمربی تیم نونهالان افتادم که می‌گفت همه تعاملش با کی‌روش این بوده که فقط یک بار به مارکار آقاجانیان گفت به ما بگوید در یک قسمت خاص زمین تمرین کنیم. حالا ویلموتس با تیم امید چقدر تعامل دارد؟
 آقای ویلموتس تا امروز در عمل ثابت کرده که چقدر تعامل دارد و ما خیلی امیدواریم که این همکاری ادامه داشته باشد. یک مرتبه در جلسه‌ای که مسوولان تمام تیم‌های پایه، دبیرکل فدراسیون و ... حضور داشتند صحبت همه را شنید و دیدگاه‌های خودش را هم گفت. روز بازی ما با نفت مسجدسلیمان به اتفاق همکاران‌شان تشریف آوردند و بعد از آن هم که ما یک بازی تدارکاتی را با تیم ملی بزرگسالان انجام دادیم. رفتار و روی باز آقای ویلموتس برای صحبت در نوع خود جالب است.


یکی از مشکلاتی که همیشه مربیان سابق تیم امید داشتند، همکاری نکردن باشگاه‌ها بوده است. این مساله برای شما هم اتفاق افتاده است؟

 ما سعی می‌کنیم اردوهای‌مان را در فیفادی‌ها برگزار کنیم تا مشکلی برای باشگاه‌ها به وجود نیاید. شاید همانطور که شما گفتید در سال‌های گذشته این اتفاق می‌افتاده اما تا الان که مشکلی نداشتیم و از همه آنها تشکر می‌کنم. ضمن اینکه باشگاه‌ها می‌دانند طبق اساسنامه اگر همکاری نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.

حمید خان بدون تعارف چقدر شانس صعود به المپیک را داریم؟
 ما خیلی امیدواریم چون نفرات بسیار خوبی داریم و توانایی بازیکنان ما بسیار بالا است. من با تمام رده‌ها کار کرده‌ام اما شرایط تیم‌های پایه با بزرگسال متفاوت است.

چطور؟
 به‌عنوان مثال تیم‌هایی مثل ویتنام و فلسطین شاید در رده بزرگسال حرف زیادی برای گفتن در آسیا نداشته باشند اما در رده‌های پایه بسیار قدرتمند هستند. تیم‌هایی مثل ژاپن، کره و حتی قطر و امارات هم که همیشه جزو خوب‌های آسیا بوده‌اند. با این حال بازیکنان جوان ما خیلی انگیزه دارند و کنار هم در قالب تیمی خوب کار می‌کنند. البته کار ما سخت خواهد بود چون در سید چهارم قرار داریم.

کار فرهاد مجیدی را چطور می‌بینید؟

 فرهاد با تمام توانش کار می‌کند و خیلی علاقه‌مند نشان می‌دهد. امیدوارم دستیاران خوبی هم انتخاب کند تا کارشان بهتر انجام شود. البته یک مربی اسپانیایی که فرهاد او را خوب می‌شناسد احتمالا به کادر اضافه خواهد شد.

نمی‌شود با شما درباره پرسپولیس صحبت نکرد. اتفاقات هفته‌های اخیر این تیم و حضور سرمربی آرژانتینی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 طبیعتا کار آقای کالدرون سخت است چون حفظ قهرمانی و تکرار آن از قهرمان شدن سخت‌تر است. به هر حال برانکو رفته و الان هواداران باید دست به دست هم بدهند و مثل همیشه از تیم و سرمربی جدیدشان حمایت کنند. باید به کالدرون زمان بدهند تا بیشتر با بازیکنانش آشنا شود. در این میان وظیفه کریم باقری بیشتر و سخت‌تر است چون کالدرون نیاز به مشاوره‌های خوب دارد. همیشه تیمی موفق می‌شود که در کنار مسائل فنی و داشتن بازیکن خوب، تیم بیرونی‌اش هم کارشان را به درستی انجام دهند. در این میان هوادار و رسانه‌ها هم هستند و مثل یک زنجیر باید متصل باشند. در غیر این صورت یک جای کار می‌لنگد و تیم به هدفش نمی‌رسد.

بعد از رفتن برانکو یک بحثی وجود داشت و آن اینکه داستان استیلی- دایی این مرتبه برای کالدرون ایجاد شود.
 شما در هیچ جا چنین اتفاقی که برای من افتاد را نمی‌بینید و مطمئنم برای کالدرون هم نمی‌افتاد چون برانکو رفته و در تیم دیگری مشغول شده و این پرسپولیس است که همیشه می‌ماند. شاید این اتفاق برای مربی ایرانی سخت باشد اما مربیان خارجی حرفه‌ای‌تر هستند و هوادار هم می‌داند اگر اتفاقی بیفتد، مربی خارجی به پولش می‌رسد و تیم ضربه می‌خورد. البته کالدرون مربی با کارنامه‌ای است و هوادار پرسپولیس هم باید کنارش باشد. 

4344