یاوری: 19-18 سال احساس می‌کردیم زیر آب فریاد می‌زنیم

یاوری: 19-18 سال احساس می‌کردیم زیر آب فریاد می‌زنیم

وب سایت رسمی فوتبالی- یکی از ارکان مهم فوتبال پایه در ایران، محمد یاوری است که خواندن آخرین صحبت های او خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران ورزشی، وقتی صحبت از کمپ تیم‌های ملی یا همان مرکز ملی فوتبال امروزی پیش می‌آید اول از همه یاد محمد یاوری می‌افتیم. مردی که سال‌هاست در تیم‌های ملی پایه کار می‌کند و آن بخش از ورزشگاه آزادی به نوعی خانه دوم اوست. محمد یاوری درباره نشست مشترک مربیان تیم ملی و استفاده از فلسفه مشترک در این تیم‌ها صحبت‌های جالبی دارد.
   
درباره نشست مشترک مربیان تیم ملی بگویید و اینکه قرار است فلسفه مشترکی داشته باشید.
 من 18 تا 19 سال است به طور متناوب در تیم‌های پایه بخصوص 14 و 15 سال کار می‌کنم و این نخستین باری است که کادر فنی تیم‌های ملی دور هم جمع شدیم و توانستیم نقطه نظرات‌مان را انتقال بدهیم تا در این مسیر به یک سیستم استراتژی واحد برسیم. آقای ویلموتس برخورد خوبی با این مساله داشت و فدراسیون هم رویکرد مثبتی داشته است. همه نقطه نظرات‌شان را ارائه دادند که بر اساس کدام استراتژی بازیکن ببینیم و تیم یا گروه‌مان را چگونه انتخاب کنیم. قله هم تیم بزرگسال است و باید بدانیم که بازیکن را چگونه به آنجا برسانیم تا وقتی بازیکنی در تیم‌های رده بالاتر حضور یافت از صفر شروع نکند. حالا یک بخشی از کار را به‌عنوان استعدادیابی و بالا رفتن تکنیک و مهارت من انجام می‌دهم و بعد بحث آشنایی با تاکتیک‌ها و سیستم‌هاست که در رده بعدی قرار می‌گیرد. در اینجا ما نقطه نظرات‌مان را ارائه می‌دهیم و مربیان رده‌های بعدی می‌توانند ادامه دهند تا اینکه بازیکن به تیم جوانان و بعد امید برسد. اینجا دیگر محل شکوفایی بازیکن است و مربی وقتش را صرف یکسری مسائل پایه‌ای نمی‌کند. این رویکرد خیلی خوبی است و ارزشگذاری فدراسیون فوتبال برای تیم‌های ملی است آن هم نه فقط تیم ملی بزرگسالان.

البته به نظر می‌رسد مسائل پایه‌ای و تکنیکی فوتبال را بازیکنان در رده‌های مختلف تیم ملی قبل از ورودشان به تیم ملی باید یادگرفته باشند و اینجا بحث استفاده از فلسفه مشترک و کار روی مسائل تیمی مثل استراتژی بازی است.

 قرار است فریم به فریم مشخص شود که روی چه سرفصل‌هایی کار کنیم. دقیقا مشخص است که بازیکن 14 ساله در سطح باشگاهی با یک سطح بالاتر فرق می‌کند. تکنیک با مهارت فرق می‌کند و مهارت شامل این می‌شود که مثلا در شرایط بازی بهترین تصمیم چیست و پله پله شرایط تاکتیکی و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. اینجا یک هدفی ترسیم می‌شود و قرار است فلسفه فوتبال یکی باشد. از طرفی قرار نیست من کار سرمربی تیم امید را انجام دهم یا سرمربی امید کار من را انجام دهد. قبلا اینجوری بود. یعنی در هر رده بازیکن از صفر شروع می‌کرد مربی یک در مقابل یک یا دو در مقابل دو را یاد می‌داد اما حالا تحت فلسفه مشترک هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد و همه مربیان مکمل هم خواهند بود. این ما را خیلی جلو می‌اندازد و به نظرم همه منتقدان باید از این کار استقبال کنند. آنها همیشه انتقاد داشتند که چرا فلسفه مشترکی وجود ندارد که البته حق هم داشتند اما امروز باید با عینک خوشبینی به این مساله نگاه کنیم چرا که این کار تاکنون انجام نشده بود. در تمام مدتی که من کار می‌کنم یک بار نشد سرمربی تیم ملی بیاید و با پاورپوینت نقطه نظرات ما را بخواهد.

در دوره آقای کی‌روش شما جلسه‌ای با ایشان داشتید؟

 یک بار در یک جلسه حضور داشتیم که بیشتر آقای کی‌روش صحبت کردند و ما فقط در حد معرفی خودمان حرف زدیم ولی این بار اما برنامه کاملا تفاوت داشت. مربیان تیم ملی هر کدام برنامه‌های‌شان را مطرح کردند و به اندازه یکسان هر کدام 10 دقیقه وقت داشتند تا روی پاورپوینت توضیح دهند که می‌خواهند چه کار کنند. آقای ویلموتس هم خوشحال شد و استقبال کرد. من در آن جلسه هم گفتم که باید از کلیت فدراسیون به خاطر این حرکت تشکر کرد چون با این دیدگاه جدید راه موفقیت بازیکنان را جلو می‌اندازند چرا که با وجود سلیقه‌های مختلف الان به یک نقطه نظر واحد می‌رسیم.

در دوره 8 ساله حضور آقای کی‌روش اتفاق افتاده بود ایشان برنامه‌های شما را پیگیری کنند؟
 نه هیچ وقت. یک بار دستیار کی‌روش، مارکار از طرف ایشان برای ما پیغام آورد که در این قسمت زمین تمرین نکنید. ارتباط ما در همین حد بود (با خنده). یک بار هم که آن جلسه معارفه با حضور آقای ساکت برگزار شد.

اتفاق خوبی هم که الان افتاده درهای ساختمان پک به روی همه تیم‌های ملی باز شده. شما هم می‌توانید از این مجموعه استفاده کنید؟

 بله هر تیمی که برنامه داشته باشد می‌تواند تعیین زمان کند و در آنجا حاضر باشد. البته بگویم ما هم موظف به حفظ این سرمایه هستیم.

قرار است شما هم در این ساختمان اتاق داشته باشید؟

 بله قرار است این اتفاق بیفتد. البته ما کار استعدادیابی‌مان را انجام می‌دهیم و همکاران کارهای خودشان را اما قرار است جلسات مشترک‌مان را در این ساختمان برپا کنیم.

به نظر می‌رسد جدا از اینکه آقای ویلموتس موظف است طبق قرارداد روی تیم‌های پایه ملی نظارت داشته باشد خودش هم به این کار علاقه‌مند است و می‌خواهد اتفاقی را باعث شود. موافقید؟

 هم خودشان هم کمک‌هایشان. یکی از کمک‌های ایشان طرح هم داده است.

حتما منظورتان آقای مانو فرارا است که در زمینه آکادمی تخصص دارد.

 بله دقیقا. ایشان برنامه‌ای را به آقای ساکت داده بودند که جزو همین فلسفه بازی تیم‌های ملی است. این را به ما گفتند و قرار شد ما هم برنامه‌هایمان را به بحث بگذاریم. همچنین آقای ویلموتس پیشنهاد داد هر کدام از مربیان خواستند تک به تک بیایند و با ما جلسه بگذارند. اینها ارزشگذاری است و آقای ویلموتس می‌خواهد تجربیاتش را به ما انتقال دهد. ایشان هم کار مربیگری‌اش را از رده پایه شروع کرده و وقتی من نقطه نظراتم را ارائه می‌دهم خیلی خوب لمس می‌کند تا اینکه فقط درباره‌اش خوانده باشد. ایشان تجربه این کار را دارد. من هم که 19-18 سال است در این مقطع کار می‌کنم صدهزار مرتبه احساس خوبی پیدا می‌کنم و ثمره کارم را می‌بینم. شاید همین حالا 10 بازیکن در تیم ملی باشند که با من کار کرده باشند. سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون، احسان حاجی‌صفی، علی کریمی و همین رضا اسدی که تازه به تیم ملی دعوت شده همه شاگرد من بودند اما همیشه کمبود حس می‌کردم. احساس می‌کردم دیده نمی‌شوم و زیر آب فریاد می‌زنم. نه من، بلکه بقیه مربیان پایه هم چنین حسی داشتند اما امروز می‌توانیم برنامه‌های‌مان را ارائه دهیم. البته هر برنامه نقطه ضعف و قوت دارد اما قرار شده هر سه ماه این مربیان دور هم جمع شوند ضمن اینکه ما هر وقت دوست داشتیم می‌توانیم در پک با آقای ویلموتس جلسه بگذاریم.

شما با تیم نونهالان تورنمنتی در پیش دارید؟
 من با همین نفراتی که الان در تیم نوجوانان هستند در تورنمنت کافا اول شدیم که البته عناوین در این رده زیاد مهم نیست. الان هم یک گروه جدید بازیکن در اختیار ماست. خوشبختانه با حضور آقای محمدی در کمیته جوانان دیدگاه‌ها بازتر و بهتر شده و قرار است من با یک کادر کامل از 27 تیر کارمان را شروع کنیم. اردوی قبلی‌مان اردیبهشت ماه بود. پیشنهاد کردیم هر ماه یک اردو داشته باشیم که ترافیک وجود دارد. نیاز داریم استان‌ها به ما کمک کنند. احتمال دارد امسال در تورنمنتی شرکت نکنیم. 

4344