مرادی: اعتمادی بین اهالی فوتبال و جامعه داوری وجود ندارد/ امیدوارم ممبینی شکاف میان باشگاه‌ها و داوران را برطرف کند

مرادی: اعتمادی بین اهالی فوتبال و جامعه داوری وجود ندارد/ امیدوارم ممبینی شکاف میان باشگاه‌ها و داوران را برطرف کند

وب سایت رسمی فوتبالی- مسعود مرادی مدرس بین‌المللی داوری فوتبال گفت: امیدوارم در گام نخست ممبینی بتواند فاصله به وجود آمده میان داوران، باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان را از بین ببرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از میزان، مسعود مرادی، در واکنش به تغییر رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبالاظهار داشت: امیدوارم حاشیه‌های موجود در حوزه داوری پایان یابد تا ممبینی بتواند تحولات مدنظر خود را به اجرا در آورد.

وی افزود: هدایت الله ممبینی از جمله داوران سالم و ارزنده فوتبال ایران است که مطمئنم اگر فضای لازم برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد می‌تواند تحول بزرگی در ساختار داوری فوتبال ایران ایجاد کند. امیدوارم پیشکسوتان عرصه داوری و اهالی خانواده فوتبال با صداقت با وی رفتار کنند تا ما شاهد تحولی بزرگ در این حوزه باشیم. از آنجا که برنامه‌های وی برای تحول داوری را به خوبی می‌دانم، یقین دارم اگر عرصه برای فعالیت وی فراهم باشد می‌توانیم در یک دوره طلایی اتفاقات خوبی را در عرصه فوتبال شاهد باشیم. مطمئنا ممبینی در فضایی به دور از تنش و تنگ نظری می‌تواند اتفاقات رو به رشدی را برای جامعه داوری به ویژه داوران جوان فوتبال ایران فراهم کند که این موضوع آرزوی دیرینه خانواده فوتبال به ویژه داوری است، اما در دوره‌های اخیر رخ نداده است.

مدرس بین‌المللی داوری در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که همیشه در فوتبال ایران وجود داشته و در سال‌های اخیر تشدید شده است، فاصله زیاد و شکاف عمیق میان باشگاه‌ها و داوران فوتبال ایران است. وقتی شکاف بین داوران و باشگاه‌ها ایجاد شود، ناخودآگاه اعتراض‌ها زیاد و  بیانیه نویسی‌ها آغاز می‌شود. اتهامات به داوران هم تشدید می‌شود از این رو امیدوارم در گام نخست ممبینی بتواند فاصله به وجود آمده میان داوران، باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان را از بین ببرد.

مرادی به نبود اعتماد میان اهالی فوتبال و جامعه داوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتمادی بین اهالی فوتبال وجود ندارد و به ساده‌ترین شکل ممکن، خیلی راحت مربی، بازیکن و بعضا مدیر باشگاه پس از ناکامی داور را زیر سوال می‌برند. اگر نزدیکی سلایق و اعتماد سازی به وجود بیاید میزان ناهنجاری‌ها و بد اخلاقی‌ها در این حوزه هم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. ممبینی برای ایجاد این فضا طرح‌های بزرگی دارد که اگر به اجرا درآید، قطعا می‌توانیم فضای ناامید کننده کنونی را از بین ببریم.

وی درباره طرح وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای تشدید مجازات برای بازیکنان و مربیان که به تصمیمات داور اعتراض می‌کند و زمینه ایجاد تشنج را فراهم می‌آورند، گفت: اینکه ما برای جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی و تخلف مجازات‌های سنگین و بازدارنده‌ای در نظر بگیریم اتفاق خوبی است، اما مشکل اصلی ما فقدان آموزش کافی برای اهالی فوتبال به ویژه مربیان، بازیکنان و مدیران است. فیفا هر سال قوانین را بروزرسانی می‌کند، اما باشگاه‌های ما از هیچ کدام از این تغییرات مطلع نیستند به عنوان مثال من در دوره مربیگری فیفا که در تهران تشکیل شد به دعوت فدراسیون یک کلاس آموزش یک روزه برای مربیان فوتبال ایران برگزار کردم تا آخرین تغییرات ایجاد شده در قوانین داوری را به اطلاع دوستان برسانم باور کنید که خیلی از مربیان ما نمی‌دانستند که قوانین تغییر کرده است.

پیشکسوت داوری ادامه داد: وقتی مربیان بزرگ ما نظیر دایی، منصوریان و سایر دوستان از تغییر قوانین مطلع شدند به خوبی از این اتفاق استقبال و تاکید کردند اگر این اطلاعات در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرد، قطعا میزان اعتراض‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. جای خوشبختی است که اعلام کنم رئیس جدید برنامه دارد در فصل جدید برای همه باشگاه‌ها یک مدرس اعزام کند تا آخرین تغییرات داوری و مقررات جدید را به آن‌ها آموزش دهد.

مرادی در پایان گفت: باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که مشکلات جامعه داوری یک شبه حل نمی‌شود، اگر ما انتظار معجزه از ممبینی داشته باشیم، در حق داوری جفا کردیم، اما باید به وی کمک کنیم که او با شهامت این مسئولیت را پذیرفته و برای کمک به جامعه داوری پیش قدم شده است از این رو باید دست به دست هم بدهیم تا او را در این مسیر یاری کنیم.

7413