درآمد سرشار رئال از فروش بازیکنان آکادمی‌اش

درآمد سرشار رئال از فروش بازیکنان آکادمی‌اش

سایت رسمی فوتبالی – آکادمی رئال مادرید که با نام لافابریکا هم شناخته می‌شود، معدن طلای این باشگاه بوده است. چندین بازیکن حال حاضر رئال (مانند دنی کارواخال، ناچو، لوکاس، و ماریانو) اولین گام‌های خود را در این آکادمی برداشتند. اما باشگاه رئال توانسته در یک دهه گذشته، با فروش 28 بازیکن از آکادمی‌اش، 245 میلیون یورو درآمد کسب کند.

این مبلغ قیمت یک فوق ستاره کهکشانی در بازار امروز است. بارسلونا از فروش بازیکنان آکادمی‌اش در یک دهه اخیر 155 میلیون یورو درآمد داشته اما اتلتیکو توانسته به 305 میلیون یورو درآمد از این راه برسد. اما درآمد رئال بیشتر هم خواهد شد، چرا که رائول ده‌توماس و بورخا مایورال هم به‌زودی به باشگاه‌های دیگر متنقل می‌شوند. ناچو و لوکاس هم پیشنهادهایی دارند.

طبق آمار باشگاه برای سال مالی 18-2017، هزینه دستمزد بازیکنان و مربیان لافابریکا 17.8 میلیون یورو در سال بوده است. یعنی تنها با پول فروش مارکوس یورنته، لافابریکا می‌تواند نزدیک به سه سال فعالیت کند. 

باشگاه همچنین حق خرید مجدد بازیکنان را در قرارداد انتقالشان درج می‌کند. برای مثال، رئال ماسکارل را با قیمت 4 میلیون یورو دوباره خریداری کرد و سپس بلافاصله او را با قیمت 10 میلیون یورو به شالکه فروخت. چنین اتفاقی برای لوکاس تورو هم افتاد و او با قیمت 1.75 میلیون یورو خریداری مجدد شد و سپس با قیمتی تقریبا دوبرابر به آینتراخت فرانکفورت رفت.

همچنین رئال از قرض دادن این بازیکنان هم درآمد دارد. انتقال قرضی اسکار رودریگوئز در تابستان گذشته به لگانس، 600 هزار یورو درآمد نصیب باشگاه کرد. سرخیو رگیلون هم به سویا قرض داده می‌شود و او هم درآمدزا خواهد بود.

مورد آلوارو موراتا در رئال جالب است. او در سال 2014 با قیمت 22 میلیون یورو به یوونتوس فروخته شد، اما رئال او را با قیمت 30 میلیون یورو دوباره خرید و یک سال بعد با قیمت 80 میلیون یورو به چلسی فروخت. او گران‌ترین بازیکن تاریخ لافابریکا است. به این ترتیب رئال 72 میلیون یورو بابت انتقالات او سود کرده است.

لافابریکا در سال 2014 بازسازی شد و حالا 50 بازیکن می‌توانند در این آکادمی درس بخوانند و زندگی کنند. 

8444