از آلن راجرز تا برانکو مروری بر عملکرد مردان خارجی نیمکت پرسپولیس

از آلن راجرز تا برانکو  مروری بر عملکرد مردان خارجی نیمکت پرسپولیس

وب سایت رسمی فوتبالی-گابریل کالدرون در حالی سکان هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفته است که  این مرد آرژانتینی پانزدهمین مربی خارجی ادوار گذشته این باشگاه محسوب می شود.

به گزارش فوتبالی، در سال های گذشته  تا به امروز 14 مربی خارجی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشته اند که همه آنها از قاره اروپا بودند تا کالدرون اولین آرژانتینی باشد که به عنوان اولین مرد از قاره ای به غیر از اروپا به عنوان سرمربی خارجی پرسپولیس معرفی شده است. در این میان مربیان کروات بیشتر از هر کشوری هدایت سرخ ها را بر عهده داشته اند و برانکو ایوانکوویچ با کسب 7 عنوان قهرمانی پرافتخارترین مرد این عرصه محسوب می شود. به بهانه حضور گابریل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس نگاهی داشته ایم به عملکرد مربیان خارجی تاریخ این باشگاه در سال هایی که گذشت.

آلن راجرز؛ میراث دار دربی معروف

آلن راجرز اولین سرمربی خارجی تاریخ پرسپولیس  است. این مربی انگلیسی در سال های 50 تا 53 هدایت  پرسپولیس  را برعهده داشت در این مدت موفق شد 2  قهرمانی را برای پرسپولیس به ثبت برساند. راجرز در سال 50 با یک باخت و 13 برد پرسپولیس را قهرمان جام منطقه ای فوتبال ایران کرد. او  در اولین دوره جام تخت جمشید با سرخپوشان در سال 52 به قهرمانی رسید.پیروزی 6  بر صفر مقابل استقلال توسط همین مربی رقم خورد تا نامش در تاریخ پرسپولیس با این خاطره به ثبت برسد. 

 ایوان کونوف و یک نایب قهرمانی 

در سال 55 ایوان کونوف روس هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. پرسپولیس با او در جام چهارم تخت جمشید نایب قهرمان شد. کونوف در 30 مسابقه ای که هدایت پرسپولیس را برعهده داشت 11 برد و 4 شکست بدست آورد.

لادیسلاو بگوویچ؛ فقط یک ماه 

 سومین مربی خارجی سرخ جز لادیسلاو بگوویچ بود  . عمر مربیگری این مربی که در سال 73 استخدام شد خیلی کوتاه بود  تنها یک ماه سکان هدایت سرخ ها را برعهده داشت. او تنها 4 بازی هدایت تیم را برعهده داشت که با 3 برد و یک تساوی  در آن دیدارها برای پرسپولیس به ثبت رسید. 

یورگن گده، مرد ناموفق آلمانی ! 

نیمکت پرسپولیس در سال 73 به یک آلمانی رسید. 4 برد و 2 باخت در 11 بازی حاصل عملکرد یورگن گده بود که  با این آمار می توان او را مرد ناکام آلمانی پرسپولیس نامید. عملکرد گده آلمانی در نهایت به اخراج وی منجر شد. 

 استانکو ؛ هموطن برانکو و مثل او محبوب! 

محبوب ترین مربی خارجی تاریخ پرسپولیس تا قبل از حضور برانکو بدون شک استانکو بوده است. این مربی هم که اتفاقا اصالتی کروات داشت در سال 74 هدایت سرخپوشان را بر عهده گرفت و 2  فصل متوالی این تیم را قهرمان کرد. او در سال 74 با 15 برد و 3 باخت در 30 بازی این تیم را معجزه آور در هفته آخر قهرمان کرد و در فصل 76 هم با 17 برد و 5 باخت از 30 بازی سرخ ها را در حالی به قهرمانی رساند که هنوز فصل به پایان نرسیده بود. کسب عنوان سومی آسیا افتخار دیگری بود که این مربی رقم زد.

مت کویچ؛ ناکام در تکرار موفقیت های استانکو!

 بعد از کناره گیری استانکو یک کروات دیگر به نام ایوان مت کویچ هدایت پرسپولیس را در سال 76 عهده دار شد. وی در 14 بازی موفق به کسب 7 برد و 4 باخت شد و بدون کسب قهرمانی و تنها با یک عنوان چهارمی آسیا جایش را به علی پروین داد.   

بگوویچ؛ ناموفق در پرسپولیس پر ستاره 

اولین مربی خارجی که در تاریخ لیگ برتر روی نیمکت پرسپولیس نشست یک کروات بود. بگوویچ  که به واسطه سالها کار مربیگری در فوتبال ایران چهره ای شناخته شده برای همه محسوب می شود در سال 82 یکی از پرستاره ترین تیم های تاریخ پرسپولیس را بر عهده گرفت اما علیرغم شروع طوفانی و برد 8 بر 2 برابر پگاه بخاطر حواشی داخلی به ناکامی رسید و تنها یکسال دوام آورد. بگوویچ در 30 بازی با پرسپولیس صاحب 11 برد و 10 باخت شد. وی هم اکنون مربی گل گهر سیرجان است.

زوبل؛ جای پای گده!  

راینر زوبل دومین مربی آلمانی  در سال 83 به پرسپولیس آمد اما مانند هموطن دیگر خود ناکام بود. زوبل  در 31 بازی  17 برد، 7 باخت بدست آورد و در ثبت  قهرمانی برای پرسپولیس ناکام بود. 

مهر اخراج روی پیشانی  آری هان

در سال 84 یکی از مطرح ترین مربیان هلندی به پرسپولیس آمد. آری هان تیم بحران زده پرسپولیس را به تیمی سازمان یافته تبدیل کرد که با بازی های هجومی هوادارانش را به وجد آورد. اما عمر حضور این مربی کوتاه بود و یکسال بعد به دلیل غیبت های مکرر اخراج شد. وی در 12 بازی صاحب 3 برد و 3 باخت شد.

ثبت روبایی ترین کامبک با افندی  

مربی ترک تبار فعلی تراکتورسازی در2 مقطع هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت. او یکبار در فصل 85 به پرسپولیس آمد و موفق شد این تیم را به فینال جام حذفی برساند که اشتباهات داوری مانع از قهرمانی تیمش شد. دنیزلی بعد از برکناری حمید استیلی در سال 91 بار دیگر سرمربی سرخ ها شد و یک حماسه تاریخی را برای پرسپولیس رقم زد و در حالی که سرخ ها از رقیب سنتی با2 گل عقب بودند موفق شد با یک یار کمتر این تیم را به پیروزی 3 بر 2 برساند. در مجموع این مربی محبوب در 59 بازی موفق به کسب 23 برد و 15 باخت شد

پرتغالی که موفق نبود 

نلو وینگادا بدون شک یکی از بدترین مربیان تاریخ پرسپولیس است که کارنامه ضعیفی را در پرسپولیس به ثبت رساند. این مربی پرتغالی که در سال 87 هدایت سرخ ها را عهده دار بود در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا ضعیف ترین نتایج را بدست آورد و در 17مسابقه ای که این تیم را رهبری کرد 6 باخت و 7 برد بدست آورد.

کرانچار هم بدشانس بود

سرمربی سابق تیم سپاهان و تیم ملی امید که اخیرا از این تیم جدا شد در حالی سال 89 مربی پرسپولیس شد که به او اجازه ندادند به کار در این تیم ادامه دهد. کرانچار در 21 بازی، 8 برد و 4 باخت کسب کرد و در مدت کوتاه حضورش عملکرد بدی نداشت. نام وی اخیرا هم برای هدایت پرسپولیس مطرح شده بود.

مربی پردردسری به نام ژوزه!

این مربی پرتغالی با سر و صدای زیاد در سال 91 به عنوان مربی پرسپولیس انتخاب شد. وی که به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان باشگاهی در رقابت‌های باشگاه‌های آفریقا بود و قهرمانی های زیادی در کارنامه داشت تنها 6 ماه در پرسپولیس دوام آورد و بعد از کسب ششمین باخت که مقابل تراکتورسازی در آزادی رقم خورد از کاربرکنار شد و سپس با شکایت از پرسپولیس توانست غرامت سنگینی از این باشگاه بگیرد.     

پروفسوری که به تاریخ پیوست

آخرین مربی خارجی پرسپولیس که بدون شک محبوب ترین آنهاست کسی نیست جز برانکو. مربی محبوبی که هنوز هواداران در شوک جدایی اش به سر می برند. پروفسور کروات در بهار 94 هدایت تیم بحران زده پرسپولیس را بر عهده گرفت و در طی 4 سال اخیر رکوردهای زیادی را در فوتبال ایران جا به جا کرد و افتخارات زیادی را برای پرسپولیسی ها به ارمغان آورد. او که رکوردار طولانی ترین دوران مربیگری در بین همه خارجی هاست،با کسب 7 قهرمانی داخلی و یک نایب قهرمانی آسیایی پرافتخارترین مربی محسوب می شود. برانکو در 3 فصل متوالی توانست پرسپولیس را قهرمان لیگ کند. او همچنین اولین مربی خارجی است که پرسپولیس را قهرمان جام حذفی کرده است. در بین همه مربیان تاریخ پرسپولیس هم او تنها کسی است که دوبار متوالی این تیم را به نیمه نهایی و یک بار به فینال آسیا رسانده بود. بعید است در آینده ای نزدیک هیچ مربی بتواند افتخارات این مربی افسانه ای را تکرار کند. او با فاصله محبوب ترین و ماندگارترین چهره خارجی است که تاریخ پرسپولیس به خود دیده است.

سمیه قدیری/ وب سایت فوتبالی