رئیس کمیته وضعیت: فروش باشگاه‌های بدهکار ممنوع است/ قراردادی برای ما ملاک است که در سازمان لیگ ثبت شده

رئیس کمیته وضعیت: فروش باشگاه‌های بدهکار ممنوع است/ قراردادی برای ما ملاک است که در سازمان لیگ ثبت شده

وب سایت رسمی فوتبالی- جمشید نورشرق رئیس کمیته وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال گفت: خرید، فروش و انتقال باشگاه‌های بدهکار ممنوع است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از میران، جمشید نورشرق، در خصوص محرومیت باشگاه‌های بدهکار ازنقل‌ و انتقالات فوتبالی اظهار داشت: سال گذشته که ما بهفدراسیون فوتبال آمدیم، قصد انجام این کار را داشتیم اما به دلیل برخی مشکلات این طرح اجرا نشد، اما امسال پس از بررسی همه‌جانبه و با درنظر گرفتن تمام موضوعات، محکم و قاطع قصد انجام این کار را داریم و تا باشگاه‌ها بدهی‌ و دیون گذشته خود را نپردازند، اجازه ثبت قرارداد جدید به آنها داده نمی‌شود.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته میان ارکان مختلف فدراسیون فوتبال افزود: با موافقت رئیس فدراسیون فوتبال و با امضای دبیرکل نامه‌ای به سازمان لیگ و هیئت‌های فوتبال ارسال کردیم که ثبت هر قرادادی منوط به تسویه حساب دیون گذشته باشگاه‌ها است و در این خصوص باید از از کمیته تعیین وضعیت استعلام گرفته شود تا باشگاه‌ها بدون دیون قبلی اقدام به ثبت قرارداد کنند.

رئیس کمیته وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال با اشاره به تجربه اعضای کمیته وضعیت بازیکنان و آسیب‌شناسی صورت گرفته درخصوص مشکلات باشگاه‌ها و بازیکنان گفت: متاسفانه برخی باشگاه‌ها بدون داشتن بودجه روشن و مدون، بدون تراز مالی و آینده‌نگری، در نقل‌وانتقالات ارقام غیر‌واقعی به بازیکنان پیشنهاد می‌دهند، بی‌آنکه به این موضوع فکر کنند که از پس پرداخت این مبالغ بر می‌آیند یا خیر. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که باشگاه‌ها مسیر مشخصی و روشنی برای درآمدزایی دارند که در برخی موارد حقوق آنها ضایع شده و به حق خود نرسیده‌اند، مثل حق پخش تلویزیونی، کپی‌رایت و فروش البسه و مواردی از این دست.

نورشرق خاطرنشان کرد: نامه‌ای که به سازمان لیگ و هیئت‌های فوتبال فرستاه شد حاوی سه نکته مهم است. نخست اینکه نقل‌‌وانتقال بازیکن منوط به پرداخت دیون گذشته باشگاه‌ است و تا زمانی که بدهی گذشته تسویه نشود، هیچ باشگاهی حق ثبت قرارداد جدید ندارد. مسئله دوم درخصوص انتقال باشگاه‌ها از فردی به فرد دیگر یا از شهری به شهر دیگری است. با بررسی گذشته متوجه شدیم در انتقال باشگاه‌ها، بدهی و دیون گذشته تسویه نمی‌شود که این موضوع مشکلات فراوانی به همراه داشته است. به همین دلیل اعلام کردیم که نقل‌وانتقال یا جابجایی باشگاه‌ها منوط به تسویه حساب کامل با بازیکنان و کادرفنی است. با این نامه، دیگر انتقال و جابجایی هیچ باشگاه بدهکاری ممکن نیست.

وی ادامه داد: موضوع سوم به تعداد قرارداد بازیکنان اختصاص داشت. بعد از بررسی‌های مختلف متوجه شدیم برخی باشگاه‌ها با بازیکنان دو یا چند قرارداد با ارقام مختلف امضا می‌کنند که در زمان مراجعه به کمیته وضعیت، این مسئله برای همه دردسرساز می‌شود. از این رو به باشگاه‌ها، سازمان لیگ و هیات‌های فوتبال اطلاع دادیم که به تمام بازیکنان و مربیان اعلام کنند درصورت چنین کاری، به جز اینکه تخلف صورت گرفته و باید در قبال آن پاسخگو باشند، برای کمیته وضعیت قراردادی ملاک تصمیم‌گیری است که در سازمان لیگ به ثبت رسیده. این موضوع را اطلاع رسانی کردیم تا احیانا در آینده حق کسی ضایع نشود.

رئیس کمیته تعیین وضعیت در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در فوتبال حاشیه بر متن غالب شده و باشگاه‌ها در قبال وظایف و تعهدات خود غصور می‌کنند اما همانطور که گفتم اگر باشگاه‌ها صاحب بودجه و برنامه مدون باشند، منابع مالی و درآمدها روشن وپایدار باشد، مشکلات کمتر می‌شود. باشگاه‌ها باید طبق سازوکار مشخص با ارقام درست و واقعی بازیکن جذب کنند و از درآمدهای خود هم مطمئن باشند. اگر سازوکار کسب درآمد درست و شفاف باشد، هر باشگاه بر اساس درآمد و توان مالی‌اش بازیکن جذب می‌کند و در اجرای تعهداتش نسبت به بازیکنان بد‌عهدی نمی‌کند. همه این‌ مسائل مثل چرخ‌دنده‌های مجموعه فوتبال هستند. زمانی مشکلات فوتبال از بین می‌رود که تمام این چرخ‌دنده‌ها سالم و درست کنار هم کار کنند.

4344