روبرت مورنو: مسی مثل ماتریکس است

روبرت مورنو: مسی مثل ماتریکس است

سایت رسمی فوتبالی- روبرت مورنو سرمربی تیم ملی اسپانیا در گفتگویی ویژه به آنالیز مسائل مختلف فوتبالی پرداخته است. دراینجا می توانید گزیده ای از صحبتهای این سرمربی جوان را مطالعه کنید:

*تیم ملی اسپانیا خیلی به بارسلونا وابسته است؟

بارسلونا تاثیر زیادی بر سبک بازی تیم ملی اسپانیا داشته؛ البته بازیکنان رئال مادرید هم که خیلی خوب با شرایط تیم تطبیق یافته اند، تیم را کامل می کنند.

*از همکاری عمیق بارسلونا با لاماسیا راضی هستید؟

من دوست داشتم که در اسپانیا تیمهای بیشتری با سبک کاری ای که ما دوست داریم، وجود می داشتند. بحث لاماسیا، جنجالهای زیادی به همراه دارد و ترجیح می دهم که وارد این بحث نشوم.

*به نظر می رسد که بارسا سبک سنتی اش را از دست داده. شما اینطور فکر نمی کنید؟

والورده نهایت توان را از بازیکنانش می گیرد و می خواهد موفق باشد. افرادی که او را خوب می شناسند، همیشه از والورده برایم تعریف می کنند وآمار هم از موفقیتهای او خبرمی دهند. به نظر من بارسلونا معمولا بیشتر از حریف مالکیت توپ و میدان را در اختیار می گیرد. من بیشتر به بارسلونای والورده توجه می کنم و نه بارسای گواردیولا و انریکه. این بارسلونا، به نتایج و جامهای خوبی دست یافته است. دوره حضور پپ در بارسا دورانی پرافتخار بود .

*هدف اصلی تیم ملی با حضور شما روی نیمکت مربیگری چیست؟

کسب پیروزی در بازی بعدی. 

*با انتقادات چطور برخورد خواهید کرد؟

من زیاد تحت تاثیر انتقادات و تحسین ها قرار نمی گیرم. تا به الان، صحبتها را خوانده ام، شنیده ام و دیده ام. برایم جالب است بدانم که افراد درمورد بازیکنانم چه می گویند تا به آنها روحیه بدهند. اما شخصا باید با انتقادات روبرو شوم. این انتقادات روی من اثر نمی گذارند و البته از تحسین ها هم مشعوف نمی شوم.

*رشد و پیشرفت مسی درسالهای اخیر را چطور آنالیز می کنید؟

لئو بهترین بازیکن تاریخ است. من بازی کردن پله و مارادونا را به صورت زنده ندیده ام ولی حتی تماشای تمرین کردن مسی هم حیرت آور است. او یک بازیکن واقعا حرفه ای است. افراد فکر می کنند که او تنها برخی مهارتهای حیرت آور را  در فوتبالش دارد ولی مسی از جمله افرادی است که اولین نفر سر تمرینات تیم حاضر می شود و کاملا مراقب همه چیز از جمله تغذیه اش است. اینکه بتوانی این همه مدت بهترین باشی و این همه جام فتح کنی ، ارزش زیادی دارد. درمورد تعبیر فوتبال مسی، من و لوئیس انریکه، یک مقایسه انجام دادیم و مسی را با ماتریکس مقایسه کردیم. در همان صحنه ای که همه چیز متوقف می شد و کند پیش می رفت... لئو در تیم همینگونه است. او همه چیز را می بیند و آنالیز می کند. به دنبال فضاها می گردد تا توپ را دریافت کند و درحرکات تیم مشارکت کند. هرسال این اتفاق رخ می دهد؛ چون او خیلی خوب می تواند بازیها را تعبیر کند.

*نظرتان درمورد انتقاداتی که از والورده به گوش می رسد چیست؟

من برای ارنستو و اعضای کادر فنی اش ناراحت می شوم. ما زجرکشیدن های او را دیده ایم. ارنستو سالهاست در دنیای فوتبال حضوردارد و سختی های زیادی را مثل تمام سرمربیان دیگری که دربرخی زمانها به نتایج مطلوب نرسیده اند، کشیده. من برایش ناراحت می شوم؛ چون او تمام تلاشش را به کار می گیرد تا تیمش برنده شود. شخصا دو یا سه بار او را دیده ام و از والورده خوشم می آید؛ به علاوه ناراحت می شوم که از بوسکتس و نزدیکان او انتقاد می کنند.

*نظرتان درمورد انتقادات فان خال از مسی به خاطر عدم تمایل او به مشارکت در بازیهای گروهی چیست؟

من واقعافان خال را به خاطر کارنامه مربیگری اش تحسین می کنم ولی در عین حال مسی را هم تحسین می کنم. فان خال ایده های زیادی در مورد فوتبال گروهی دارد. ولی به زور قراردادن قطعات پازل در کنار هم اشتباه است. باید قطعات و تکه ها را ببینید و برنامه ریزی گروهی مشخصی داشته باشید. ما با لوئیز معتقد بودیم که بازیکنان باید با بی نظمی هایی که مسی در زمین ایجاد می کند، هماهنگ شوند. مسی می تواند به مناطقی برود که مناطق تخصصی اش نیست و سایرین باید درآن لحظات آماده باشند تا درصورت از دست رفتن توپ، به دفاع بپردازند. هماهنگ شدن با یک بازیکن ساده است ولی با 5 بازیکن نه، به نظرم منظور فان خال هم همین بود.

6363