استوکس رفت، ۶ مهاجم خارجی می‌آیند!

استوکس رفت، ۶ مهاجم خارجی می‌آیند!

وب سایت رسمی فوتبالی- خداحافظی آنتونی استوکس و اعلام قطعی جدایی از تیم فوتبال تراکتور، به معنای پایان کار یک بازیکن خارجی عجیب و غریب و کمتر دیده شده در فوتبال ایران است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، آنتونی استوکس که در تابستان سال گذشته و پس از حضور محمدرضا زنوزی به عنوان مالک باشگاه تراکتورسازی در موج دوم خریدهای فصل این تیم به جمع سرخپوشان تبریزی اضافه شد، مهاجم شاخص و کارنامه داری بود که شبیه او کمتر وارد فوتبال ایران شده بود. به خصوص که او از بریتانیا به ایران می‌آمد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبل از استوکس فوتبال ایران در دهه ۷۰ و در تیم پیام گچ خراسان میزبان دو بازیکن اسکاتلندی بوده و قبل از آن نیز در دهه ۵۰ آلن ویتل را در تیم پرسپولیس در اختیار داشته و به جز این کمتر فوتبالیستی از شبه جزیره به فوتبال ایران آمده است. با این حال تراکتور با استخدام آنتونی استوکس و لی اروین، خریدهای پرسروصدایی داشت که البته باوجود درخشش آن‌ها در مقاطعی از فصل، در نهایت فرجام خوشی نداشت.

آنتونی استوکس که یک مهاجم گلزن، فیزیکی و البته تکنیکی بود، درخشان‌ترین بازی فصل خود را در دیدار مقابل استقلال خوزستان به نمایش گذاشت که در این بازی به تنهایی ۴ گل به ثمر رساند. او در نیم فصل اول مهم‌ترین مدعی عنوان آقای گلی به نظر می‌رسید اما هرچه که گذشت با نافرمانی‌ها و رفتار عجیب و غریبش، نشان داد که قصد ندارد بیشتر از یک فصل در فوتبال ایران به کار خود ادامه دهد و حتی اگر تراکتور به او سخت نمی‌گرفت، احتمالا استوکس در نیم فصل ایران را ترک کرده بود، کما این که لی اروین هم دسته او در تراکتور نیز به بهانه افسردگی حاضر به بازگشت به فوتبال ایران نشد.

آنتونی استوکس توسط رضا مهاجری که در ابتدای فصل گذشته به نوعی مدیر فنی تیم تراکتور بود انتخاب شد و حضورش در فوتبال تبریز، موجی از امیدواری را در دل تی تی ها پدید آورد اما شاید آنچه که اختلاف دیدگاه به زندگی خوانده می‌شود، عامل اصلی پایان کار زودهنگام استوکس در ایران بود. او در تبریز در هتل پارس زندگی میکرد و هرگز نتوانست با بازیکنان هم تیمی رابطه خوبی داشته باشد و حتی حکایات عجیبی از برخی از درگیری‌های او با چند بازیکن تراکتور گفته شده است که مهم‌ترین آنها به تنش او و اشکان دژاگه بازمی‌گردد که حکایت عجیب و غریبی دارد!

او به عنوان بازیکن اصلی در نیمه دوم فصل، هرگز آن درخشش گذشته را تکرار نکرد و در شرایطی که با کمی زحمت می‌توانست آقای گلی خود را قطعی کند، در نهایت این عنوان را به مهاجمان خارجی دیگر لیگ واگذار کرد، در حالی که هواداران تراکتور از گریز عمقی و عرضی او در بازی های نیم فصل اول خاطرات خوشی در ذهن داشتند.

مهاجم اهل شهر دوبلین ایرلند که اکثر خبر در مورد او به مسائل حاشیه‌ای باز می‌گردد، باوجود همه این مسائل، یکی از باکیفیت‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود، بازیکنی که اگرچه جاهای خالی نامه خداحافظی خود را با کلماتی به هواداران تراکتور پر کرده اما مشخص است که فارغ از تعارفات، قصدی برای ادامه حرفه‌اش در فوتبال ایران ندارد.

در حال حضور این دو بریتانیایی در فوتبال ایران به تاریخ خواهند پیوست. مثل جای کویتونگو مهاجم تیم ماشین‌سازی که او نیز بعد از نیم فصل نه چندان موفق در تبریز، زندگی حرفه‌ای خود را در گوشه دیگری از جهان ادامه خواهد داد.

فوتبال ایران که برای جذب بازیکنان خارجی برنامه چندان مشخصی ندارد، در فصل جدید به دلیل مسائل اقتصادی به دنبال بازیکنان ارزان قیمتی است که پول رضایت‌نامه نیز نداشته باشند. جالب این که اتفاقا در پست مهاجم این نیاز بیش از سایر پست ها حس می‌شود و شاید تیم‌هایی مثل پرسپولیس، استقلال، تراکتور، سپاهان و حتی پدیده از بازار خارجی مهاجم جذب کنند.

اکنون تیم استقلال با جدایی ایسما و منشا طبیعتاً حداقل یک مهاجم خارجی جذب خواهد کرد. پرسپولیس هم با جدایی احتمالی و قطعی علیپور و بودیمیر چاره‌ای جز خرید مهاجم از بازار برون مرزی ندارد، سپاهان یا کی‌روش را نگه می‌دارد یا خارجی جدید به ایران می‌آورد و پدیده نیز برای تقویت خود به سراغ مهاجمان غیرایرانی خواهد رفت. در این بین، تراکتور با خیال تقریبا آسوده از مسائل مالی به دنبال دو مهاجم خارجی است؛ مهاجمانی که احتمالا در ترکیه به اردوی این تیم اضافه خواهند شد.

4344