بشاررسن: قرارداد سفیدم با پرسپولیس را پاره کردم

بشاررسن: قرارداد سفیدم با پرسپولیس را پاره کردم

وب سایت رسمی فوتبالی- هافبک عراقی پرسپولیس از آخرین وضعیت همکاری خود با باشگاه صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، بشار رسن، هافبک عراقی فصل گذشته پرسپولیس که هنوز تکلیفش برای فصل جدید مشخص نشده، شب گذشته در برنامه کوررة شبکه الفرات حاضر شد و صحبت های مفصل و کاملی را انجام داد.

او درباره مصدومیت خود در ابتدا گفت: مصدومیتم خداراشکر خوب است، چند روز پیش دستم را باز کردم و تمریناتم را شروع کردم. چند روز بعد ویزا خواهم گرفت و به قطر می روم تا کارهای درمانی را انجام دهم. آماده سازی ام حدود 30 روز طول می کشد. خیلی از هواداران نمی دانند مصدومیتم قدیمی بوده و در پرسپولیس تکرار و تشدید شد و عمل کردم. الان هم احتیاط می کنم چون با کمترین مقدار هم احتمال دارد برگردد.

وی همچنین توضیح داد: در آن مقطع که مصدوم شدم نتوانستم عمل کنم چون بلافاصله لژیونر شدم و بعد هم بازی های مقدماتی جام جهانی در پیش بودند. بهترین زمان برای انجام عمل همان موقع بود، در لیگ قهرمان شده بودیم، در لیگ قهرمانان هم بازی تشریفاتی داشتیم و بازی ملی هم یک بازی دوستانه مقابل تونس بود و با اجازه از مربیان باشگاه و ملی ام عمل را انجام دادم.

وی افزود: این مصدومیت یک جورهایی جلوی پیشرفت من را گرفته. در بازی فینال آسیا مقابل کاشیما در ژاپن نیمه اول از جایش درآمد و دوباره سرجایش رفت. مربی از من پرسید می توانی ادامه دهی گفتم بله اما باید با احتیاط بازی کنم. در نیمه دوم هم کتفم باز در رفت، در بازی رفت و برگشت با الاهلی هم از جایش در رفت اما برگشت. حس می کنم رباط های دستم ضعیف شده بودند و به همین خاطر عمل کردم.

بشار درباره مصدومیتش همچنین اضافه کرد: باید خودم را آماده کنم برای مقدماتی جام جهانی چون بازیکنی که در میدان هست را می بینند. باید خودم را برسانم چون کسانی که خارج از زمین هستند دیده نمی شوند.

در ادامه و پس از توضیحات ابتدایی و مفصل بشار در خصوص مصدومیتش، مجری سوالاتی را از او پرسید و بشار پاسخ داد:

* تجربه فوتبال ایران؟

عالی بود، چه از لحاظ فنی و چه بدنی برای من عالی بود. لیگ نسبتا منظم است و در سطح خوبی است. از کادرفنی و به خصوص آقای برانکو خیلی استفاده کردم. به او سلام می کنم، برانکو حالا به الاهلی رفته است. من این فصل بیشتر بازی کردم، بازیکنان فصل پیش بازیکنان اصلی بودند و سطح خوبی داشتند و به همین خاطر من زیاد بازی نکردم. من در اولین بازی که برای پرسپولیس بازی کردم 50 دقیقه توانستم بازی کنم چون لیگ دونده و فیزیکی است.

می بینید که تیم‌های ایرانی همیشه در سطح خوبی از لیگ قهرمانان است و ما هم توانستیم به فینال برویم. پیشرفت فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا نمود پیدا می‌کند. لیگ ایران لیگ خیلی خوبی است.

* چرا بازیکنان عراقی کمی به ایران می‌روند؟

یک دلیل این است که رسانه‌های در این قضیه ضعیف هستند. دومی هم به امور مالی و مادی بر می‌گردد. به نظر من کسی که در لیگ ایران بازی کند، در تیم ملی هم مدت ها بازی می‌کند. اینجا تبلیغ لیگ ایران خیلی انجام نمی‌شود و کشورهای خلیج (فارس) بیشتر است.

کسی که طبق برنامه لیگ ایران باشد، همیشه در ترکیب اصلی تیم ملی هم خواهد بود. بحث مالی چون اقتصاد ایران دچار مشکل شد و دلار افت کرد، ما هم به مشکل خوردیم. دلاری که آن ها می‌خرند خیلی گران است و هزینه برایشان سنگین تر شده. به همین خاطر می‌گویند چرا بازیکن خارجی بیاوریم؟ به جای یک بازیکن خارجی سه بازیکن داخلی می‌آوریم؛ این بحث اقتصادی است. مثلا یک میلیارد تومان و یک و نیم میلیارد تومان می‌دهند.

* چند خارجی در تیم بودید؟

ما سه بازیکن بودیم، دو کروات و یکی هم من.

* رفتار عراقی‌های لژیونر را چطور می‌بینید؟

اینجا بحث تربیت و فرهنگ پیش می‌آید و باید ببینیم فرهنگ بازیکن چطور است. ممکن است یک بازیکن بی انضباط باشد اگر او را به رئال ببرید، چون هدف ندارد نمی‌تواند نتیجه بگیرد. اما لژیونر شدن در بازیکن خیلی تاثیر می‌ذارد، البته من نمی‌توانم بگویم پیشرفت کردم و مردم باید بگویند اما آن ها می‌گویند که سطح بشار خیلی بالا رفته. چون من جلوی تیم‌های قدرتمند زیاد بازی کردم، السد، الدحیل، کاشیما و... . خداراشکر این فصل بهترین فصل بود برای من، این فصل 30 بازی به عنوان بازیکن اصلی بازی کردم، 23 بازی لیگ و بقیه هم در لیگ قهرمانان و جام حذفی. من در لیگ عراق هیچ وقت این تعداد بازی را انجام نمی‌دادم. چون در فوتبال عراق نظام درستی نیست.

اما در ایران هرروز 11 تمرین، بعد رستوران. هرروز بدنسازی داشتیم که این مصدومیت را کم کرد. این چیزهای کوچکی است که خیلی اثر می‌گذارد؛ سونا، ماساژ، آب سرد، ریکاوری و... که مسائل ابتدایی هستند اما در فوتبال عراق وجود ندارند. کدام باشگاه عراقی این کار را می‌کند؟ در عراق بازیکن 11 - 12 بیدار می‌شود اما ما 11 تمرین را شروع می‌کردیم. این‌ها را از علی عدنان و... هم بپرسید. وقتی به بغداد بر می‌گردیم می‌بینیم که دوباره وضع عوض شده.

* در کشور ایران نه فیس بوک دارند، نه توییتر دارند و نه... . اما اینجا بازیکنان مشغول این چیزها هستند.

بله آنجا هیچ چیز نیست و بازیکنان وقت نمی‌کنند جایی بروند. من آنجا وی پی ان ندارم!

* مشکل زبان را چطور حل کردی؟

خداراشکر یاد گرفته ام. 70-80 درصد صحبت می‌کنم، کاملاً می‌فهمم. دست و پا شکسته صحبت می‌کنم اما منظورم را می‌رسانم. اما در برنامه‌های تلویزیونی حتی اگر بلد باشیم هم درخواست مترجم می‌کنیم چون این زبان ماست. من خیلی دوست دارم زبان یاد بگیرم.

* نظرت درباره هواداران چیست؟ آیا آنجا بلدند برایت لقب بسازند؟

واقعا حضور هواداران در فوتبال ایران خیلی پررنگ است. در همه شهرستان‌ها مردم فوتبالی را می‌بینیم و هر جا می‌رویم استقبال می‌کنند، البته من بعضی جاها متوجه نشدم. محبوبیت آنجا برایم مشکل ایجاد کرده، چون بعد از نایب قهرمانی در آسیا هواداران به باشگاه فشار آوردند که بشار باید بماند. فشار هواداران به مدیریت باشگاه باعث شد قرارداد تمدید شود. قرارداد را 3 نسخه امضا کردم اما در داخلش مبلغ نبود. من قرارداد سفید امضا کردم به خاطر هواداران.

پرسپولیس 35 میلیون هوادار دارند، یک جاهایی می‌روید و توقع ندارید اما هواداران هستند. در بغداد بچه های 12 ساله ایرانی می‌‌آورند دم خانه و عکس‌هایم را می‌آورد. وقتی با باشگاه می‌رویم امارات ایرانی‌ها با سن بالا می‌آیند و عکس می‌گیرند. پرسپولیس باشگاه بزرگ ایرانی است.

من قرارداد را امضا کردم و عکس گرفتند و گفتند بشار قراردادش را امضا کرده اما این قرارداد بدون مبلغ بود. البته من این قرارداد را پاره کردم چون می‌خواستند فشار هواداران را کم کنند.

* این کلاهبرداری‌ها در ایران هم هست؟

این برایم مشکل ایجاد کرد! چون من الان قرارداد ندارم. می‌آیند و می‌پرسند آیا قرارداد داری؟ پیشنهاد داری؟ من از طریق این برنامه می‌گویم هیچ پیشنهادی ندارم.

* یک سوال؛ آنجا چطور قبول کردند اسم باشگاه از پیروزی به پرسپولیس عوض شود؟

قبلا چطوری بود؟ سکه و... تیم های عراقی اسمشان را عوض کردند.

* آنجا 35 میلیون هوادار دارد. چطور قبول کردند اسمشان عوض شود؟

استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و اسمشان هم قدیمی است. پرسپولیس اسم قدیمی است و به همین خاطر قبول کردند. اسم‌ها خیلی قبل عوض شدند.

* بعد از فصل خبر آمد پیشنهاداتی برای تو وجود دارد.

درست نیست. هیچ پیشنهادی وجود ندارد، من متاسفم و هیچ پیشنهادی ندارم و دلیلش آن قراردادی است که با پرسپولیس امضا کردم. هر مدیربرنامه‌ای که زنگ می‌زند می‌گوید تو که با پرسپولیس قرارداد داری و این برایم مشکل ایجاد کرده.

* چطور قبول کردی امضا کنی و عکس بگیرند؟

من دوست دارم در پرسپولیس بمانم اما خب یک طلب‌هایی هم دارم، 40 درصد قرارداد فصل پیش را ندادند.

* یعنی ایرانی ها هم مشکل پرداخت دارند؟

دلار تا 18 هزار تومان رسید و این روی قرارداد ما تاثیر گذاشت و خیلی فشار سختی به باشگاه آمد. بازیکنان می‌گویند حال می‌کنی و استفاده می‌کنی اما من می‌گویم دلار کو؟ اصلاً پولی نیست که من استفاده کنم! همبازیانم می‌گویند بیا اینجا یک کار آغاز کن اما من می‌گویم همه پول ها را می‌برم عراق. مشکل این است که الان پیشنهاد رسمی ندارم، نمی‌خواهم بازار گرمی کنم اما از برنامه تو می‌گویم که هیچ قراردادی با پرسپولیس ندارم.

خیلی از ایجنت‌ها زنگ زدند که ما پیشنهاد داریم از پرسپولیس و قطر و... ولی من هیچ قراردادی با پرسپولیس ندارم. من به قطر می‌روم تا مصدومیتم را درمان کنم. به باشگاه گفتم که دوست دارم تمدید کنم و یک فصل دیگر در پرسپولیس بمانم.

* اگر پیشنهاد خوب برسد چی؟

اولویت من پرسپولیس است اما اگر پیشنهاد ترکیه برسد می‌توانم بروم چون دروازه اروپا است. به نظر من پیشنهاد اروپا مستقیم نمی‌رسد و ترکیه ایستگاهی برای رفتن به اروپا است.

* ترکیه خیلی‌ها رفتند، مثلا ضرغام اسماعیل...

چه کسی رفت؟ ضرغام به چه باشگاهی رفت؟ فنرباغچه یا بشیکتاش یا گالاتاسارای؟ من می‌دانم مهم لیگ ترکیه است اما تیم ها سطح بندی و دسته بندی دارند. ما ستاره‌های زیادی داریم اما در ترکیه شما به مربی بگویید یک بازیکن برزیلی داریم و یک عراقی، کدام را قبول می‌کند؟ چشم بسته می‌گوید برزیلی آن هم بدون توجه به سطح بازی.

* اینفانتینو در فینال لیگ قهرمانان به تو چه گفت؟

رسیدم به او سلام کردم، او گفت می بینم که یک بازیکن عراقی هستی. من هم گفتم امیدوارم به عراق بیایی! این بعد از ممنوعیت بازی در عراق بود.

* جوابش چه چیزی بود؟

یادم نمی‌آید که چه گفت اما می‌دانید که این ها سرتکان می‌دهند فقط!

7655