رفعتی:‌ آموزشVAR ‌را با 24داور برگزار می‌کنیم

رفعتی:‌ آموزشVAR ‌را با 24داور برگزار می‌کنیم

وبسایت رسمی فوتبالی- رئیس دپارتمان داوری گفت: اولین دوره آموزشی سیستم کمک داور ویدئویی را به مدت هفت روز، زیر نظر مدرس فیفا برگزار می‌کنیم. 

به گزارش فوتبالی به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، داود رفعتی در مورد تغییرات زیاد قوانین فوتبال گفت: طبق سال‌های قبل همانطور که تیم‌ها خود را برای حضور بهتر در فصل آینده آماده می‌کنند داوران هم خود را برای حضوری بهتر در میدان آماده می‌کنند و قطعا کمیته داوران کلاس‌های آموزشی برای داوران برگزار خواهند کرد. به ویژه اینکه تغییرات زیادی در قوانین فوتبال داشته‌ایم که فصل آینده باید این قوانین در لیگ برتر ما هم اجرا شود.

وی اضافه کرد: از یازدهم تیر قوانین جدید داوری اجرا می‌شود، تغییرات زیادی در قوانین داشتیم که در کلاس توجیهی آنها را اعلام می کنیم، ما این قوانین را از اسفند ماه ترجمه کردیم و در سایت فدراسیون فوتبال و در فضای مجازی قرار دادیم، به سازمان لیگ هم ارائه دادیم تا در اختیار باشگاه‌ها قرار دهد. ضمن اینکه این قوانین را جدا جدا به داوران توضیح دادیم.

رفعتی درباره برگزاری دوره داوران لیگ برتر فوتسال گفت: دوره توجیهی و آموزشی پیش فصل داوران لیگ برتر فوتسال با حضور 76 داور زیر نظر پدرو گالان – مدرس فیفا از روز دوشنبه 27 خردادماه به مدت سه روز به میزبانی هیات فوتبال آذربایجان شرقی در هتل گسترش تبریز آغاز می شود و در آخرین روز کلاس شرکت کنندگان زیر نظر  گالان تست های آمادگی جسمانی را خود برگزار می کنند.

رئیس دپارتمان داوران در ادامه افزود: همچنین قصد داریم اولین دوره آموزشی سیستم ویدئو چک را  با حضور 24 داور از اول تیرماه در مرکز ملی فوتبال برگزار خواهیم کرد. این دوره به مدت هفت روز زیر نظر مدرس فیفا به صورت تئوری و عملی انجام می شود. تمام  تلاش مان را می کنیم تا در برهه زمانی سه ماهه آموزش داوران را به اتمام برسانیم. دوره ای را نیز همزمان برای اپراتورهای سراسر کشور برگزار خواهیم کرد. در این کلاس ترجیحا داورانی حضور دارند که به سیستم فن آوری و آی تی کاملا آشنا باشند.

رفعتی در خصوص روند خرید تجهیزات سیستم این تکنولوژی اضافه کرد: در این رابطه با فیفا و بورد بین الملی مکاتبات و هماهنگی را انجام خواهیم داد و بزودی با این شرکت قرارداد بسته می شود تا دستگاه مورد نظر خریداری و در مرکز ملی فوتبال برای آموزش داوران نصب خواهد شد. همزمان باشگاه ها نیز باید همکاریهای لازم در این زمینه را انجام دهند و از طریق فدراسیون فوتبال این سیستم را خریداری و در ورزشگاهها نصب  کنند.

وی اضافه کرد: تهیه سخت‌افزار این سیستم وظیفه فدراسیون نیست و بر عهده باشگاه‌هاست، بحث آموزش آن به داوران وظیفه ما است، به سازمان لیگ نامه می‌زنیم و محل  لوکیشین دوربین‌ها را اعلام می‌کنیم تا آن را به باشگاه‌ها بدهند. ان‌شالله از فصل آینده لیگ نوزدهم از VAR استفاده می‌کنیم اما اجرای این موضوع زمان بر است.

رئیس دپارتمان داوران در پایان اظهار داشت: روشن ایرماتوف بعنوان نائب رئیس اول فدراسیون ازبکستان انتخاب شد و اینکه وی شانس قضاوت در مسابقات جام جهانی 2020 قطر را دارد هنوز مشخص نیست.

9697