گزارش ویژه/ دنیزلی یا استراماچونی؛ در انتظار ظهور آرسن ونگر در لیگ ایران

گزارش ویژه/ دنیزلی یا استراماچونی؛ در انتظار ظهور آرسن ونگر در لیگ ایران

وب سایت رسمی فوتبالی- دنیزلی، استراماچونی و برانکو! ترکیب جالبی از حضور مربیان خارجی در لیگ دوره بعد خواهد بود.

به گزارش فوتبالی، با قطعی شدن حضور دنیزلی در تراکتورسازی و استراماچونی در استقلال، حالا لیگ برتر منتظر مشخص شدن تکلیف برانکو و پرسپولیس است تا خود را برای یک فصل مهیج آماده کند.

برانکو پس از سه قهرمانی متوالی در لیگ حالا به نوعی حکم فرگوسن را برای منچستر یونایتد در میانه‌ی دهه نود میلادی دارد و بی‌رقیب در لیگ ایران می‌تازد. فرگوسن از فصل ۹۳-۹۲ تا ۹۷-۹۶ میلادی چهار بار پیاپی یونایتد را قهرمان لیگ برتر کرد و پس از آن بود که ظهور آرسنال با آرسن‌ونگر مانع از پنجمین قهرمانی متوالی شیاطین سرخ با فرگوسن شد. ونگر با تغییر تفکر بازیکنان آرسنال و سبک بازی این تیم، فرگوسن و یونایتد را متوقف کرد. اما قهرمانی آرسنال و ونگر در فصل ۹۸-۹۷ مانع از تکرار قهرمانی‌های یونایتد و فرگوسن نشد و بار دیگر مرد اسکاتلندی سه فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر شد.

اگر برانکو با سه فصل پیاپی قهرمانی در لیگ را به فرگوسن تشبیه کنیم احتمالا این فصل باید منتظر ظهور یک ونگر در فوتبال ایران باشیم. وینفرد شفر آن جنم و اراده لازم برای تبدیل شدن به یک رقیب قدر برای برانکو را نداشت و پس از یک فصل و نیم، از میدان به در شد. از مربیان وطنی هم رقیبی برای برانکو در نیامد و آنها چیزی فراتر از مربی کروات برای ارائه نداشتند. پس نوبت به استراماچونی یا دنیزلی می‌رسد تا ترمز برانکو و پرسپولیس را بکشند. آیا می‌توان انتظار داشت که استراماچونی یا دنیزلی همان آرسن ونگری باشند که با تزریق فکر نو به آرسنال، رقیب فرگوسن در لیگ برتر شد؟

مهمترین خصیصه ونگر در بدو ورودش به فوتبال انگلیس، جدید بودن سبک مربیگری او و تغییری بود که در فکر بازیکنان و نوع تمرینات تیم ایجاد کرد. بسیاری از کارشناسان در فوتبال ایران اعتقاد دارند که سطح تمرینات برانکو در پرسپولیس فراتر از سطح لیگ برتر است و این مربی نان فشار حداکثری در تمرینات تیمش را می‌خورد. پس می‌توان گفت که برانکو با ایجاد یک تغییر مثبت، توانسته خود را به صدر فوتبال ایران برساند. بنابراین رقیب او نیز باید سختکوش‌تر و خوش‌فکر تر از برانکو عمل کرده تا بتواند مردی را که به مختصات نتیجه گرفتن در فوتبال ایران آشناست شکست دهد.

مصطفی دنیزلی مرد سرد و گرم چشیده ترک‌تبار، پس از چند سال دوباره به فوتبال ایران آمده تا ماموریت ناتمامش در قهرمان کردن پرسپولیس در لیگ را این بار در تبریز و برای تراکتوری ها انجام دهد. مردی که احتمالا تراکتور آخرین تجربه سرمربیگری‌اش باشد، آن قدر انگیزه دارد که بتواند یک جو فوتبالی بی‌نظیر را در تبریز به راه اندازد. دنیزلی با تجربه و با دانش است اما در زمره مربیان سنتی ترکیه قرار دارد. او بیش از آنکه با دانش فنی بتواند تراکتور را متحول کند قادر است با شور و هیجان و بازی‌های هجومی، جو حمایتی بی‌نظیری را در حمایت از تراکتور به راه اندازد. جوی که می‌تواند همچون شمشیری دولبه عمل کرده و در مواقعی نیز به ضرر پرشورها تمام شود.

برای فصل بعد در اردوی آبی‌ها یک مربی جوان ایتالیایی حضور خواهد داشت. مردی که تجربه نشستن بر نیمکت داغ و پر دردسر یک باشگاه بزرگ ایتالیایی را دارد و با فشار هوادار و رسانه‌ها بیگانه نیست. مرد ایتالیایی هنوز نیامده دل هواداران استقلال را برده و امیدها را در بین این هواداران زنده کرده است. اگر برانکو در پرسپولیس ماندنی شود رقابت سختی با این مرد ایتالیایی خواهد داشت. مردی که به نظر می‌تواند با خود فکر و اندیشه و روش نویی به فوتبال ایران بیاورد. این‌ها فاکتورهای لازم برای شکست دادن برانکو ایوانکوویچی است که به راحتی از میدان به در نمی‌شود. در شرایطی که تصور می‌رفت شفر بتواند به سلطه برانکو بر لیگ پایان دهد، در نهایت این پیرمرد آلمانی رقابت را به مرد کروات واگذار کرد تا مشخص شود رقیب برانکو باید یکی باشد که سماجت و  سختکوشی او را داشته و در میدان اندیشه و علم فوتبال نیز سرآمد او باشد. دنیزلی و استراماچونی حالا به عنوان مهمترین رقیبان برانکو مطرح هستند و در این بین می‌توان به انتظار ظهور یک آرسن ونگر از بین این دو برای خاتمه دادن به حکمرانی فرگوسن پرسپولیس در لیگ بود. اما نباید فراموش کرد که فرگوسن قرمزها به راحتی از میدان به در نمی‌شود.

گزارش از حجت شفیعی/ سایت فوتبالی

1984