روانخواه: جانشین صیادمنش خریده شده/ استقلال در زمان شفر خوب تمرین نمی‌کرد

روانخواه: جانشین صیادمنش خریده شده/ استقلال در زمان شفر خوب تمرین نمی‌کرد

وب سایت رسمی فوتبالی- مهاجم اسبق وعضو کمیته فنی حال حاضرباشگاه استقلال معتقد است حضورسرمربی جدید این تیم به علت تجربه حضوردر یکی از تیم های مطرح دنیا می تواند تاثیر مثبتی در استقلال بگذارد، به شرطی که امکانات لازم برای او فراهم شود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، بالاخره استراماچونی بعد از کش و قوس فراوان به استقلال پیوست و تا چند روز دیگر هدایت آبی پوشان را برعهده می گیرد. او در حالی پا به تهران می گذارد که بدون شک از انتظارات هواداران استقلال در این فصل کاملا اطلاع دارد و به همین جهت کار بسیار سختی در انتظارش است.


 درهمین خصوص با امید روانخواه عضو کمیته فنی باشگاه استقلال گفتگو کردیم و نظرات او را نسبت به مسائل اخیر تیم ملی و استقلال جویا شدیم.

 


تغییر سرمربی بعد از 5 سال در هر مجموعه‌ای سخت است
وی ابتدا در خصوص تغییر رویکرد تیم ملی و سبک بازی مارک ویلموتس و نگرش جدیدی که در تیم حاکم شده است اظهار داشت: «به نظر من عمر مربیگری در یک تیم از 5 سال که می‌گذرد دیگر اعمال تغییرات در آن مجموعه خیلی سخت خواهد شد. چراکه سران تصمیم‌گیرنده در یک مجموعه احساس می‌کنند که خلأ رفتن آن مربی خیلی سخت پر خواهد شد. برفرض مثال شما حضور یواخیم لو را در تیم ملی آلمان در نظر بگیرید و یا وجود فرگوسن و آرسن ونگر را در تیم های منچستر و آرسنال ببینید. مربی‌هایی که طولانی‌مدت در یک مجموعه می‌مانند کار را برای سرمربی بعدی تا حد زیادی سخت خواهند کرد. چون‌که یک وابستگی بین دو طرف به وجود می‌آید ضمن آنکه تمام ارکان باشگاه‌ها سال‌ها زیر نظر آن مربی بوده‌اند و به همین جهت وقتی مربی بخواهد برود یک مقدار تغییر سخت خواهد شد. این شرایط فوق برای فوتبال ما هم رقم خورده است یعنی واقعاً بعد از 8 سال جدا شدن کی روش سخت بود و حتی برای افکار عمومی یک جورایی جدا شدن ایشان غیرقابل‌باور بود و آنچه درهر ورزشی اجتناب‌ناپذیر است این است که این تغییرات به‌هرحال به وجود می‌آید و همواره این قانون نانوشته تکرار خواهد شد.

 


صرف‌نظر از نتایج، ویلموتس شروع بسیار خوبی داشت
وی در ادامه درباره تغییر رویکرد تیم ملی و تغییر سبک بازی ایران گفت: «به نظرم با توجه به جمیع جهات ویلموتس در ابتدا کار سختی را داشت و بالاخره کی روش علی غم داشتن منتقدین زیاد درعین‌حال طرفداران خودش را نیز داشت. ولی در کل من فکر می کنم صرف‌نظر از نتایج، ویلموتس شروع بسیار خوبی را تجربه کرد. اینکه احساس کردیم در همین دو دیدار گذشته بازی‌های پرهیجان‌تری را از تیم ملی می‌بینیم و این تغییر آهنگ کاملاً قابل‌توجه است.»

 


در تیم‌های ملی به‌اندازه تیم های باشگاهی فرصت لازم را ندارید
 «معمولاً برای شروع کار مربیان ملی مثل مربیان باشگاهی نیستند از این لحاظ که باید بلافاصله تأثیرگذار باشند چون هم بازیکنان باکیفیتی را در اختیار دارند و هم‌ زمان لازم را برای اینکه بخواهند با تیم تمرین کنند را ندارند. شما ببینید ویلموتس تیم را تحویل گرفت و در عرض چهار روز تیم را تمرین داد و بلافاصله بعدازاین چهار روز دو بازی با تیم‌های سوریه و کره جنوبی برگزار کرد. یعنی من معتقدم در این دو بازی شیوه فوتبال ایران هیجان لازم را داشت و چیدمانش هم نسبتاً قابل‌قبول بود. یعنی می‌شد آن انعطاف را در نحوه آرایش تیم ملی دید. او نشان داد که هم می‌شود در کارهای دفاعی تیم نسبتاً خوبی را داشته باشیم و هم در حمله به نسبت، خطرناک‌تر از همیشه ظاهر شویم. من‌حیث‌المجموع این دو بازی نشانگر آن بود که می‌شود به آینده تیم ملی با ویلموتس امیدوار باشیم. نمی‌خواهم با این صحبت‌ها بار سنگینی بر دوش تیم ملی محول شود و در کل معتقدم به این زودی‌ها نباید تیم ملی را مورد قضاوت قرار دهیم.»

 


فوتبال هر کشور باید بافرهنگ آن جامعه سنخیت و هارمونی داشته باشد
وی درباره این‌که آیا این همان سبکی بود که جامعه فوتبال و مردم به دنبال آن بودند گفت: «همان‌طور که شما خودتان می‌دانید من در زمان آقای کی روش انتقادات خودم را نسبت به سبک بازی تیم ملی داشتم. در همه جای دنیا همین است که شما وقتی می‌خواهید یک مربی را چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاه انتخاب کنید آن مربی باید به فرهنگ آن باشگاه هارمونی داشته باشد.
مثلاً فوتبال روسیه برای یک مربی برزیلی شاید جذابیت خاصی نداشته باشد و به همین ترتیب یک مربی اسپانیایی در فوتبال لهستان، چراکه در آنجا بازیکنان با یک ویژگی‌های متفاوتی هستند که نسبت به سبک‌های این‌گونه مربیان به‌نوعی گارد دارند.
من فکر می کنم بعد از ورود کی روش به ایران سبک فوتبال ایران با آنچه تابه‌حال بود تغییر زیادی پیدا کرد که سنخیتی بافرهنگ غالب بر فوتبال ایران نداشت و این تا حد زیادی به فوتبال ما لطمه زد.

 


حضور بازیکنان ملی در لیگ‌ها و تیم های معتبر اروپایی فواید زیادی را به دنبال خواهد داشت

روانخواه در ادامه در خصوص فواید حضور بازیکنان در تیم‌های معتبر اروپایی افزود: «من فکر می‌کنم اینکه ما در این 7 تا 8 ساله برخلاف سال‌های پیش نتوانستیم لژیونر موفقی را به سطح اول فوتبال اروپا معرفی کنیم به همین دلیل عدم انطباق سبک بازی و فرهنگ فوتبالی حاکم است. این در شرایطی است که ما با فوتبال آماتور 20 سال گذشته خودمان توانسته بودیم بازیکنانی را در لا لیگا و باشگاه‌های معتبری مثل بایرن‌مونیخ داشته باشیم. ولی الآن فوتبالمان از داشتن چنین بازیکنانی تهی شده است. امیدوارم با حضور این مربی جدید بتوانیم بازیکنان بیشتری را در سطح اول فوتبال ایران معرفی کنیم. به نظر من یکی از ملاک‌های داشتن فوتبال خوب حضور بازیکنان در سطح اول فوتبال اروپا است که امیدوارم به‌زودی با حضور ویلموتس این اتفاق برای فوتبال ما هم محقق شود چون من احساس نیاز شدیدی در رابطه با این موضوع می‌کنم. وقتی شما ببینید یک بازیکن از کشورت در تیمی مثل بایرن‌مونیخ آلمان بازی می‌کند می‌تواند به‌تنهایی علاقه‌مندی زیادی در سطح جامعه برای فوتبال به وجود بیاورد و این اتفاق باعث می‌شود احساس غرور کنیم.»

 


مربیان جوان را نباید با کارنامه‌شان قضاوت نکنیم
روانخواه در ادامه راجع به حضور استراماچونی و درصد کفایت این مربی برای باشگاه استقلال اظهار داشت: «اولاً اینکه بخواهیم ظاهر قضیه را ببینیم ورود استراماچونی به ایران ویژگی‌های خودش را دارد. در وهله اول استراماچونی یک مربی جوان است و در عین جوانی سرمربیگری اینتر یکی از بهترین باشگاه‌های دنیا را در اختیار داشته است. شاید بعضی به کارنامه او ایراد وارد می‌کنند اما نظر شخصی من این است که هیچ‌وقت نباید ملاک قضاوتمان را در خصوص یک مربی جوان کارنامه او قرار دهیم و هر وقت یک مربی به سن 60 سال رسید آن‌وقت می‌توانیم درباره کارنامه او قضاوت کنیم. برفرض مثال شما ببیند که لوییز انریکه در آث رم و همچنین سلتاویگو کارنامه موفقی نداشت اما با بارسلونا موفق به فتح سه‌گانه می‌شود. شما باید ببینید کجا شرایط برای کار کردن یک مربی جوان فراهم‌ شده است.

 


استقلال در زمان شفر خوب تمرین نمی‌کرد
من تنها چیزی که از سرمربی استقلال چه استراماچونی و چه هر فرد دیگر می‌خواهم این است که بیاید واقعاً کار کند. مقوله مهمی که من حتی بارها در برنامه‌های تلویزیونی که به‌عنوان کارشناس دعوت می‌شدم به‌عنوان کسی که عضو کمیته فنی باشگاه هم محسوب می‌شدم گفته‌ام که متأسفانه استقلال تمرینات خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. این در حالی است که بسیاری از نیازهای بازیکنان در تمرینات برطرف می‌شود. ازیک‌طرف نیازی‌های تاکتیکی و از طرف دیگر نیازهای بدنی و نیازهای شیوه بازی و ازنظر اعتمادبه‌نفس و شخصیت پیدا کردن، همه این‌ها را بازیکنان در تمرین به دست می‌آورند و این شیوه تمرینات به تیم لطمه می‌زد. اما همین‌که یک مربی جوان بیاید و بتواند واقعاً کاری بکند که استقلال بتواند حداقل در بالاترین سطح فوتبال آسیا تمرین کند خیلی می‌تواند برای استقلال مفید واقع شود. به‌هرحال کسی که زمانی توانسته تیم اینترمیلان را تمرین دهد از پس تمرینات استقلال هم برمی‌آید. به نظر من در کل با جوانی و استایل و عقبه‌ای که حتی در همین جوانی دارد می‌تواند در استقلال موفق باشد. اما هنوز هم درواقع نمی‌توان نسبت به او اظهارنظر درستی را ارائه داد و ما هیچ نظری را نمی‌دهیم تا استراماچونی بیاید و مسئولیت سنگین استقلال را بر عهده بگیرد. استقلال تیم پرطرفداری است و می‌تواند یک باشگاهی مثل استقلال سکوی پرتابی مناسبی برای او نیز به شمار بیاید، که امیدوارم این اتفاق بیفتد. تنها هدف باشگاه هم همین است و واقعاً مربی‌گری کردن در یک تیم پرطرفدار واقعا سخت است. چراکه شما هم باید نتیجه بگیرید و هم کیفیت خوبی را ارائه دهید. بازی بدون کیفیت حوصله تماشاگر را سرمی برد و عدم نتیجه‌گیری هم تواند هواداران را دلسرد کند.»

 


استقلال اگر خرید چندانی هم انجام ندهد تیم خوبی را در اختیار دارد

وی درباره اینکه او یک مربی لوکس است و اینکه آیا تحت تأثیر کمبود امکانات و سخت‌افزار ایران قرار نمی‌گیرد گفت: «من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که باعث شده بود این مربی با تردید پا به استقلال بگذارد همین بحث امکانات سخت‌افزار بود. واقعاً سخت است یک مربی از خارجی را از کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا انگلیس و آلمان به ایران بیاوریم. چراکه امکانات سخت‌افزاری ما به نسبت فوتبال اروپا خنده‌دار است اما به‌هرحال خوشبختانه به‌صرف به این مطلب حاضرشده به استقلال بیاید و حتماً از قبل دراین‌باره فکر کرده است در کجا قرار است کار بکند، جاهایی که امکانات سخت‌افزاری در پایین‌ترین سطح خودش قرار دارد. امیدوارم باشگاه از این به بعد تمام برنامه خود را بگذارد که امکانات سخت‌افزاری خوبی را در اختیار سرمربی خودش قرار دهد درواقع استقلال اگر خرید چندانی هم انجام ندهد تیم خوبی را در اختیار دارد و حالا اضافه کردن یکی دو بازیکن فکر نمی‌کنم برای باشگاه خیلی سخت باشد و با همین تیم به‌شرط دادن امکانات مناسب هم می‌توان نتایج خیلی خوبی حاصل شود.

 

 کار کردن برای استقلال افتخار است اما من در اختیار نیروی زمینی هستم
سرمربی تیم فوتبال نیروی زمینی که به همراه این تیم موفق شد به لیگ یک صعود کند درباره اینکه به‌عنوان اولین کسی که با اودررابطه با دستیاری استراماچونی صحبت شده است گفت: «من نمی‌خواهم راجع به صحبت شدن و یا نشدن این موضوع حرفی بزنم ولی کار کردن برای استقلال و خصوصاً برای امثال من که زمانی به‌عنوان بازیکن در این تیم بودیم باعث افتخار است و یعنی اینکه بتوانیم هر کاری از دستمان برمی‌آید را برای باشگاه انجام دهیم ولی واقعیت این است که من یک تیم دارم و بارها این را گفتم. من نه از طرف باشگاه استقلال و حتی از طرف باشگاه‌های دیگری نیز پیشنهاد داشتم ولی خب همین تیمی که هستم را علی‌رغم کمبود امکاناتش دوست دارم ولی یک جورایی به تیم و بازیکنانم علاقه دارم و دوست دارم همین‌جا ادامه دهم و این تصمیمی است که نه حالا بلکه زمانی که صعود کردیم گرفته‌ام. چراکه بازیکنانی که من در خدمت گرفتم یک سال از مدت خدمتشان باقی‌مانده و من نمی‌توانم الآن آن‌ها را رها کنم. اما بازهم می‌گویم که کارکرده در استقلال باعث افتخار است ولی با حضور من در نیروی زمینی این موضوع تا حد زیادی منتفی است.»

 


 امیر حیدری را متقاعد کردم که امتیاز نیروی زمینی را نفروشد
او درباره اینکه گفته می‌شد که قرار است امتیاز نیروی زمینی به فروش برسد اظهار داشت: «بله تا حدودی این صحبت‌ها وجود داشت، اما من برای اولین بار است که می‌گویم که من موفق شدم صحبت‌هایی با امیر حیدری فرمانده محترم نیروی زمینی کشور داشته باشم و طی جلسه خیلی خوبی که برگزار شد ایشان کاملاً متوجه شدند که ما با چه شرایطی کارکردیم. درنهایت موفق شدم ایشان را متقاعد کنم که کاملاً از فروش تیم منصرف شوند. ضمناً ما هم امکانات زیادی را نمی‌خواهیم و گفتیم حداقل امکانات را داشته باشیم و با توجه به اینکه هزینه‌ای بابت خرید بازیکن نداریم در این بخش می‌توانیم خیلی جلو باشیم ومی ماند یک مقدار امکانات سخت‌افزاری که تیم حفظ شود و انشاء الله تیم حفظ خواهد شد.

 


از من به‌عنوان عضو کمیته فنی مشاوره خواستند، من هم دادم
وی در پایان در خصوص صحبت‌هایی که درباره دخالت او در روند انتقالات می‌شود تأکید کرد: «واقعاً هیچ‌چیزی پنهانی وجود ندارد. من به‌عنوان یکی از اعضای کمیته فنی باشگاه آقای فتحی از ما خواستند که به‌عنوان یکی از اعضا در این زمینه کمکی بکنم و من هم با مشغله‌ای که نسبت به تیم خودم دارم گفتم هر کاری که از دستم بربیاید با تمام وجود انجام می‌دهم. اگر بخواهم بگویم واقعیت را بگویم باید اعتراف کنم هیچ دخالت مستقیمی درباره هیچ بازیکنی نداشتم. اینکه بخواهم بازیکنی را بیاورم واقعاً خنده‌دار است چراکه فقط به‌عنوان مشاوره قرار شد اگر ببینیم بازیکن خوبی در لیگ وجود دارد به تیم معرفی کنم. اصلاً مگر استقلال خروجی دارد که بخواهد ورودی داشته باشد. چون من به شخص در مورد خروجی استقلال نه نظری می‌دهم و نه‌حرفی می‌زنم و همین الآن در صحبت‌هایم هم اشاره کردم که استقلال می‌تواند با اضافه کردن حداکثر سه بازیکن یک تیم خیلی خوبی ببندد.

 


حکمی برای سرمربی گری کسی صادر نشده بود؛ پس دخالت معنی نداشت

او درباره صحبت‌هایی مجیدی که نسبت به دخالت‌های مظلومی در فضای مجیدی پیچیده است گفت: «واقعاً من نمی‌دانم ولی این را می‌دانم که فرهاد دوست خوب من است. ولی بعید است فرهاد این حرف را زده باشد که چرا در کار من دخالت می‌شود. خب من نمی‌دانم کار فرهاد دقیقه چه بوده است چون هنوز در خصوص سرمربی تیم از طرف مدیرعامل باشگاه حکمی صادر نشده بود و بازیکنی هم که خریداری‌نشده بود. اگر منظورشان محمد بلبلی است که فکر می‌کنم یک بازیکنی که سنش در رده امید است و در لیگ برتر خریداری کنید حتی اگر هیچ خروجی هم نداشته باشید به نظر من خودش یک موفقیت است. ولی من باوجوداینکه بلبلی را می‌شناختم هیچ دخالتی در خریدش نداشتم. اما بالاخره بازیکن مستعدی است و جزو بازیکنانی است که اکثر باشگاه‌ها خواهان جذب او بودند. اتفاقاً باید خوشحال باشیم که یک بازیکنی مثل اللهیار صیاد منش خریداری‌شده که در آینده می‌تواند با یکی دو بازی خوب به باشگاه‌های خارجی ترانسفر شود و این‌ یک اتفاق مثبت است.
فقط با محمدرضا حسینی صحبت شده بود که آن‌هم به سپاهان رفت و قراردادش را بست. فکر می‌کنم پرسپولیس هم دنبال آن بازیکن بود و بعید است کسی وجود داشته باشد که در ایران که بگوید حسینی بازیکن بدی است و حالا قسمتش بود در سپاهان بازی کند و امیدوارم موفق هم باشد. افراد دیگری هم هستند که در لیگ بازیکنان خوبی محسوب می‌شوند ولی باید ببینیم کدامشان به درد تیم می‌خورند و فراموش نکنید که خرید بازیکن به همین سادگی‌ها نیست.


بدترین اتفاق این است که شما در اول فصل هم ورود و خروج سرمربی را داشته باشید و هم بازیکن و در این صورت اداره تیم خصوصاً در نیم‌فصل اول خیلی کار سختی است. من امیدوارم این فصل یک تیم خیلی خوب با انتخاب‌های درست بسته شود تا فصل بعد نخواهیم که 7 تا 8 تا خروجی و 7 تا 8 ورودی داشته باشیم، ضمن اینکه باید سرمربی هم بر مسند کار بماند. باوجوداینکه نمی‌خواهم مثالی بزنم اما می توان از پرسپولیس در این زمنیه الگو برداشت.

7413