سارا دورسون‌خواجه، یک ایرانی در تیم زنان آلمان

سارا دورسون‌خواجه، یک ایرانی در تیم زنان آلمان

وبسایت رسمی فوتبالی - اگر فکر می‌کنید ایران در جام جهانی زنان نماینده‌ای میان بازیکنان ندارد، سخت در اشتباه هستید. درست است که تیم زنان ایران به جام جهانی راه پیدا نکرده اما آلمان بازیکنی در اختیار دارد که اصالتا ایرانی است. سارا دورسون‌خواجه، مدافع 27 ساله‌ای است که در ترکیب اصلی آلمان جایگاه مستحکمی دارد. دورسون‌خواجه از 17 نوامبر 1991 (26 آبان 1370) از پدری ایرانی و مادری ترکیه‌ای در کلن آلمان به دنیا آمده و پله‌های ترقی در فوتبال را یکی‌یکی پیموده.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران ورزشی، دورسون‌خواجه فوتبال حرفه‌ای خود را از سال 2008 با واتن‌شید در بوندس‌لیگای دو آغاز کرد و تنها پس از یک و نیم فصل و انجام 34 بازی و به ثمر رساندن 4 گل به یک سطح بالاتر رفت و پیراهن باشگاه باد نیونار در بوندس‌لیگای یک را پوشید. این بازیکن که جزو ستاره‌های فوتبال آلمان در بخش بانوان است، 52 بار در ترکیب باد نیونار قرار گرفت و 2 گل هم برای این تیم زد. دورسون‌خواجه فصل 2013-2012 به توربین پوتسدام رفت و در 14 بازی یک گل وارد دروازه حریفان کرد.

در بوندس‌لیگای زنان همه بر این عقیده بودند که پوتسدام باشگاه کوچکی برای دورسون‌خواجه است. به همین دلیل بازیکن ایرانی - آلمانی تصمیم به حضور در باشگاه بزرگتری گرفت تا توانایی‌هایش بیشتر به چشم بیاید. گام بعدی در فوتبال حرفه‌ای سارا دورسون‌خواجه، انتقال به اسن بود. باشگاهی قدیمی که ید طولایی در فوتبال آلمان و بخصوص بخش زنان دارد. سارا در سال 2013 به عضویت اسن در‌آمد و 5 فصل در ترکیب این تیم بازی کرد. ماحصل حضور بلندمدت دورسون‌خواجه در اسن، انجام 100 بازی و به ثمر رساندن 5 گل بود.

باشگاه مشهور ولفسبورگ برای فصل 2019-2018 تصمیم گرفت چند بازیکن ملی‌پوش به ترکیب تیم زنان خود اضافه کند، با این هدف که شاید بتواند از بایرن‌مونیخ سبقت بگیرد و عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورد. سارا دورسون‌خواجه یکی از این بازیکنان بود که پیراهن ولفسبورگ را پوشید. ولفسبورگ در پایان فصل به تمام اهدافی که دنبال‌شان می‌کرد، رسید. این تیم با کسب 59 امتیاز از 22 بازی قهرمان بوندس‌لیگا شد و بایرن‌مونیخ با 4 امتیاز کمتر در رده دوم ایستاد.

نکته جالب اینکه دورسون‌خواجه با ولفسبورگ به‌عنوان قهرمانی جام حذفی زنان نیز چنگ زد. این تیم با مربیگری استفان لرچ، مربی 34 ساله آلمانی موفق شد ابتدا در نیمه‌نهایی بایرن‌مونیخ را در زمین حریف و با نتیجه 4 بر صفر شکست بدهد و سپس فرایبورگ را در فینال با یک گل از پیش‌رو بردارد. درسون‌خواجه مقابل بایرن‌مونیخ یکی از دلایل پیروزی ولفسبورگ بود اما در بازی پایانی به دلیل مصدومیت حضور نداشت.

سارا دورسون‌خواجه سال 2016 و دیدار مقابل مجارستان که با پیروزی یک بر صفر آلمان به پایان رسید، نخستین بازی ملی خود را انجام داد. او از آن روز تا به حال 26 بار در ترکیب تیم زنان آلمان قرار گرفته و به یکی از بازیکنان ثابت این تیم تبدیل شده. بازیکنی که این روزها عضوی از ترکیب آلمان در فرانسه و جام جهانی زنان نیز هست.

آلمان، جام جهانی 2019 را با پیروزی خفیف و یک بر صفر مقابل چین آغاز کرد. مارتینا ووس تکلنبرگ -‌ سرمربی تیم زنان آلمان - در این بازی از وجود سارا دورسون‌خواجه در ترکیب ثابت استفاده کرد. بازیکن ایرانی - آلمانی با شماره 23 در مرکز خط دفاع آلمان بازی کرد و عملکرد قابل ‌قبولی هم به نمایش گذاشت، بخصوص که آلمان گلی دریافت نکرد و نخستین پیروزی‌اش را به‌دست آورد.

دورسون‌خواجه که در جام ملت‌های اروپا - سال 2017 - نیز تجربه بازی دارد، یکی از امیدهای آلمان برای موفقیت در جام جهانی فرانسه است. او یکی است مثل اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، فریدون زندی، سامان قدوس و البته دنیل داوری، البته با این تفاوت که آنها کشف شدند و پیراهن ایران را پوشیدند اما سارا دورسون‌خواجه آلمان را انتخاب کرد و حالا هم عضوی غیر قابل انکار از این تیم است.

 

1984