یادداشت ویژه/ پالس‌های منفی برانکو را منصرف می‌کند؟

یادداشت ویژه/ پالس‌های منفی برانکو را منصرف می‌کند؟

وب سایت رسمی فوتبالی- یک- موضوع ادامه همکاری برانکو با پرسپولیس چنان پیچیده شده که حالا هواداران این تیم نیز نگران شده‌اند. کمترین نگرانی هواداران پرسپولیس در سال‌های اخیر، حضور یا عدم حضور برانکو بر روی نیمکت این تیم بوده است. هر چند برانکو بیشترین نقش را در قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس داشته اما رفتار این مربی در قبال مسائل مالی و مشکلات ناشی از آن به گونه ای بوده که کمتر هوادار پرسپولیس دل‌مشغولی خاصی از نظر گروکشی‌های برانکو داشته است. در روزهایی که کارلوس کی‌روش هر بار به روشی به دنبال گرفتن حقوق معوقه خود از فدراسیون بود برانکو تلاش داشت تا این مشکلات رسانه‌ای نشده و نخواست که با تهدید باشگاه، حقوق معوقه خود را دریافت کند. تمایل این مربی برای تمدید بلندمدت قراردادش با پرسپولیس نیز مزید بر علت شده بود تا خیال هواداران این تیم از حضور برانکو روی نیمکت تیم‌شان راحت باشد. اما خبرهای این روزها باعث شده تا ترس نبودن برانکو در فصل بعد به دل این هواداران بیفتد.

دو- چهار فصل و نیم حضور روی نیمکت پرسپولیس باعث شده تا تصور نشستن فرد دیگری روی این نیمکت برای هواداران پرسپولیس دشوار شود. قبل از برانکو تنها هوادارانی که دهه هفتاد پرسپولیس را به یاد دارند، حضور چندین ساله یک مربی را روی نیمکت خود دیدند. پس از علی پروین و پایان یافتن موفقیت‌هایش در پرسپولیس نیمه دوم دهه هفتاد، نیمکت پرسپولیس محل عبور و مرور مربیان زیادی بوده است. مربیانی که جز افشین قطبی نتوانستند قهرمانی در لیگ برتر را به هواداران پرسپولیس هدیه دهند اما در عوض برانکو با سه قهرمانی پیاپی، پرسپولیس را در تعداد قهرمانی‌ها در لیگ برتر، به سپاهان رساند. مشخص است که از دست دادن مربی‌ای با چنین موفقیت‌هایی می‌تواند تا چه حد برای هواداران پرسپولیس نگران کننده باشد. چه بسا رفتن برانکو به منزله رفتن توفیق‌ها و قهرمانی‌ها از اردوی پرسپولیس باشد و چه بسا قرمزها نتوانند در مدت زمان کم خود را با رفتن برانکو سازگار کنند.

سه- تعلیق همکاری برانکو و پرسپولیس در این روزها، می‌تواند یکی از مهمترین مزیت‌ها و برتری‌های این باشگاه را در فصول قبل از بین ببرد. آغاز زودتر تمرینات پیش فصل و بسته شدن به موقع تیم های برانکو یکی از عوامل پیشروی پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی فصل بوده است. حالا با چالش به وجود آمده بین برانکو و پرسپولیس بعید نیست که این مربی نتواند به موقع تمریناتش را آغاز کند و یا تیمش را ببندد. ضمن اینکه در صورت عدم همکاری برانکو و باشگاه، مدت زمانی نیز صرف انتخاب سرمربی جدید خواهد شد و از این نظر نیز پرسپولیس متضرر خواهد شد.

چهار- پرسپولیس بهترین باشگاه برای مربیگری برانکو در شرایط فعلی است و خود برانکو این را خوب می‌داند. محبت و توجهی که او از فوتبال ایران می‌گیرد در هیچ کدام از باشگاه‌های خواهانش نصیبش نمی‌شود. شاید تنها پیشنهاد مربیگری در کرواسی و در زادگاه و در کنار خانواده بتواند وسوسه انگیزتر از پیشنهاد پرسپولیس باشد اما برانکو پس از سه فصل قهرمانی با پرسپولیس، آنچنان اعتباری در فوتبال ایران دارد که با یک فصل قهرمان نشدن هم این اعتبار مخدوش نشود‌. با این حال برانکو بهتر از مربی خارجی دیگری، فضا و مناسبات فوتبال ایران را می‌شناسد و بعید نیست که پاس نشدن مطالباتش از باشگاه تنها بهانه‌ای برای محک زدن شرایط فصل آتی  فوتبال ایران باشد. اینکه برانکو پالس‌هایی از این فضا گرفته که او را نسبت به ادامه حضور در پرسپولیس مردد کرده موضوعی است که شاید روزی روزگاری عیان شود. اما بحث‌هایی که در مورد عدم تمایل هیئت‌مدیره باشگاه به ادامه همکاری با برانکو می‌شود شاید بی‌ارتباط با همین پالس‌ها و تصمیم برانکو نباشد.

یادداشت از حجت شفیعی/ سایت فوتبالی

1984