یادداشت ویژه درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا/ متخصصان بازگشت به هم رسیدند!

یادداشت ویژه درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا/ متخصصان بازگشت به هم رسیدند!

وب سایت رسمی فوتبالی- شنبه شب و در ورزشگاه واندا متروپولیتانوی شهر مادرید،لیورپول یورگن کلوپ و تاتنهام مائوریتسیو پوچتینو در شرایطی رو در روی هم قرار خواهند گرفت که نیاز به کسب جام در هر دو تیم احساس می شود.

دو تیم احیاشده سالهای اخیر انگلستان که فینال پیش رو را به چشم میوه سازماندهی های پایه ای چندسال اخیرشان نگاه می کنند. با نگاهی به عملکرد این فصل دو تیم در لیگ قهرمانان،به خوبی متوجه می شویم که با متخصصان بازی های حذفی روبروییم و آخرین نشانه آن،دو بازگشت فوق العاده از دو تیم در نیمه نهایی برابر بارسلونا و آژاکس بود.

لیورپول برای رسیدن به فینال مادرید، در گروه بسیار سختی، بعد از پاری سن ژرمن و بالاتر از ناپولی و ستاره سرخ بلگراد به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد. بایرن مونیخ،پورتو و بارسلونا، قربانیان بعدی قرمزهای آنفیلد در راه کسب ششمین عنوان قهرمانی جام باشگاه های اروپا بودند.

تاتنهام هم این فصل لیگ قهرمانان را در گروه بسیار سخت آیندهوون، اینتر و بارسلونا، کابوس وار شروع کرد. دو باخت و یک تساوی در دور رفت، با هفت امتیاز دور برگشت جبران شد تا به لطف تساوی آیندهوون و اینتر در سن سیرو،جواز صعود برای تاتنهام صادر شود.

 دورتموند، منچسترسیتی و آژاکس هم حریف اشتیاق سفیدهای لندن برای کسب جام نشدند تا فینال شنبه، میان دو تیمی برگزار گردد که تا هفته پایانی دور گروهی،حذف شده و عازم لیگ اروپا بودند.

هر دو بازی رو در روی دوتیم در این فصل لیگ انگلستان را لیورپول با نتایج مشابه دو بر یک به سود خود تمام کرده است اما شاگردان کلوپ خوب می دانند که قصه فینال،قصه ای متفاوت است.

لیورپول با یورگن کلوپ، در سه سال اخیر، دو فینال اروپایی و یک فینال اتحادیه را تجربه کرده است ولی در هیچکدام موفق به کسب جام نشده است. امسال نیز در جدالی نفس‌گیر برای قهرمانی لیگ برتر انگلستان، قافیه را به شاگردان پپ گواردیولا واگذار کردند درست مانند فینال اتحادیه سال ۲۰۱۶. دو فینال اروپایی را هم به سویای اونای امری در لیگ اروپا و رئال مادرید زین الدین زیدان در فصل گذشته لیگ قهرمانان، واگذار کرده اند و عطش جام در این تیم غوغا می کند. کلوپ برای فراموش کردن لقب "بازنده  فینال ها" یکی از آماده ترین تیم های دو فصل اخیر اروپا و به گفته خودش بهترین تیم دوران مربیگری اش را در اختیار دارد و با بازگشت بابی فیرمینیو و الکس اوکسلید چمبرلین از مصدومیت،با فراغ بال بیشتری ترکیب تیم خود را خواهد چید.

آن طرف، پوچتینو با رساندن تاتنهام به فینال لیگ قهرمانان بدون حتی یک خرید در این فصل، تحسین همگان را برانگیخته است. پوچ را می توان واردکننده تاتنهام به جدال بزرگان لیگ انگلستان و آغازگر عصر جدیدی برای اسپرز نامید. آنها، هرچند فصل پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند، اما با گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان در رده چهارم لیگ برتر و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان، فراتر از انتظار ظاهر شده اند. بهترین خبر برای تاتنهام، آمادگی هری کین، کاپیتان تیم ملی انگلستان و امید اول اسپرز برای گلزنی در فینال، بعد از ماه ها مصدومیت است و چشم امید لندنی ها به فرصت طلبی های شماره ده محبوبشان دوخته شده است.

به نظر می رسد مبهم ترین نکته در ترکیب نیمه قرمز میدان، گزینش سه هافبک برای این بازی باشد.از میان میلنر، هندرسون، فابینیو، واینالدوم، چمبرلین و حتی شکیری، کلوپ سه بازیکن را برای جدال فینال انتخاب خواهد کرد که در نوع خود برای مرد متخصص آلمانی،چالش برانگیز است. انتخاب زوج ویرخیل فن دایک که نیم نگاهی هم به عناوین فردی امسال یوفا و فیفا دارد، دیگر چالش پیش روی کلوپ است که به نظر شانس حضور جوئل ماتیپ بیشتر از لاورن و جو گومز است. فیرمینو هم بازی را از اول شروع خواهد کرد،هرچند اوریگی، قهرمان مرحله نیمه نهایی لیورپولی ها، در صورت آماده نبودن بابی، در دسترس است.

از سوی دیگر، ترکیب انتخابی پوچ برای بازی فینال، مبهم تر به نظر می رسد. تاتنهام با ترکیب های متفاوتی در این فصل بازی کرده است که ۲-۳-۵ ای که در موقع هجوم به ۲-۱-۴-۳ تغییر می یابد و ۱-۳-۲-۴ از پرتکرارترین ترکیب ها به شمار می روند. با توجه به قدرت تهاجمی لیورپول، انتظار می رود که پوچ از سانچز، فرتونگن و آلدرویرلد بعنوان سه بازیکن میانی خط دفاع استفاده کند. هیونگ مین سون هم احتمالا کمی عقب تر از هری کین و نزدیک به خط هافبک بازی خواهد کرد. برای بال های کناری، شانس دنی رز در سمت چپ و کئیران تریپیه در سمت راست برای حضور در ترکیب اصلی بیشتر است هر چند پوچتینو همیشه برای بازی های مهم، سورپرایزهایی رو می کند.

شنبه شب ورزشگاه اختصاصی تیم اتلتیکو مادرید، شصت و چهارمین قهرمان لیگ قهرمانان، سیزدهمین قهرمان انگلیسی این جام، حریف چلسی در سوپرجام امسال اروپا و نیز شاید، یکی از کاندیداهای اصلی توپ طلای امسال را معرفی خواهد کرد. باید دید جدال اندیشه های دو مربی صاحب سبک آلمانی و آرژانتینی، قهرمانی های لیورپول را به عدد شش خواهد رساند یا اولین قهرمانی لیگ قهرمانان را برای تاتنهام به ارمغان خواهد آورد. باید منتظر ماند و از دیدن دوئل پایانی معتبرترین جام باشگاهی دنیا،لذت برد.

سالار فلاح